به گزارش اکونا پرس،

مالک آزادیان، رییس اداره کل پیگیری وصول مطالبات بانک مسکن با اشاره به اینکه پرداخت به موقع اقساط در وهله اول برای شخص تسهیلات‌گیرنده مزایای بسیاری به دنبال دارد، اظهار کرد: حسن شهرت و حفظ و افزایش اعتبار بانکی جهت اخذ تسهیلات آتی، مهم‌ترین مزیتی است که نصیب تسهیلات‌گیرنده می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این، عده زیادی از تسهیلات‌گیرندگان چند سال پس از خرید یک ملک با استفاده از تسهیلات بانکی، تصمیم به تبدیل به احسن ملک خود گرفته و یا به هر دلیل نسبت به فروش آن اقدام می‌کنند. خوش حسابی این افراد و پرداخت به موقع اقساط سبب می‌شود در زمان فروش ملک، چه قصد انتقال مانده تسهیلات روی آپارتمان جدید خود را داشته باشند و چه قصد انتقال مانده تسهیلات به خریدار آپارتمان قبلی را، سبب می‌شود فرآیند تعویض وثیقه و یا تغییر نام مدیون به سهولت انجام شود.

آزادیان با بیان اینکه در کنار این موارد، پرداخت زودتر از موعد اقساط بانکی نیز موجب می‌شود جایزه خوش‌حسابی به فرد تعلق بگیرد که به صورت کسر از اقساط یا کاهش سود مانده تسهیلات اعمال می‌شود، اظهار کرد: در عین حال اگر صرفا اقساط در موعد مقرر پرداخت شود نیز، از تعلق جرایم دیرکرد به فرد پیشگیری می‌شود؛ به ویژه با توجه به اینکه برابر قانون هر یک روز تاخیر در پرداخت اقساط، جریمه مشخصی به دنبال دارد.

وی در پاسخ به اینکه در حال حاضر چند درصد از تسهیلات‌گیرندگان اقساط خود ر ابه موقع پرداخت می کنند؟ توضیح داد: در واقع می‌توان گفت بخش قابل ملاحظه ای از مطالبات در موعد مقرر وصول می‌شوند. بررسی آمار پایان تیرماه سال جاری، حکایت از سهم حدود 22 درصدی پرونده‌های مطالباتی نسبت به پرونده‌های تسهیلاتی دارد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که حدود 78 درصد از پرونده‌های تسهیلاتی نسبت به پرداخت به موقع مطالبات بانک اقدام می‌کنند.

رییس اداره کل پیگیری وصول مطالبات بانک مسکن تاکید کرد: تلاش این اداره کل همواره بر این اصل استوار بوده که با استفاده از تمام امکانات موجود و ظرفیت‌های ایجادی اعم از سیاست های تشویقی یا تنبیهی، موجبات بازگشت به موقع مطالبات و افزایش سهم وصول نقدی را فراهم و از ورود مطالبات به طبقه «غیرجاری» و دشوار شدن وصول آن پیشگیری کند.

آزادیان همچنین اعلام کرد: میزان تحقق هدف وصول نقدی مطالبات بانک مسکن در پایان تیر ماه سال جاری بالغ بر 90 درصد بوده است.

  •