به گزارش اکونا پرس،

بانک سینا که زیر مجموعه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی قرار دارد، فعالیت خود را با نام بانک بنیاد شروع و سپس به بانک سینا تغییر نام داد. امروز با توجه به مشکلاتی که در حوزه اقتصاد و به‌خصوص تولید وجود دارد، بنگاه‌های تولیدی کوچک برای بقای خود از راه‌های مختلفی برای کاهش هزینه‌های تولید استفاده می کنند. در آیین تکریم و معارفه مدیرعامل قبلی و جدید بانک که با حضور رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، آقای فتاح،برگزار شد به نکات مهمی اشاره کردند از جمله اینکه بانک سینا، بانکی خوشنام، بی حاشیه و بدون مسأله است و در حال حاضر در موقعیت مناسبی قرار دارد. در خلال این جلسه مدیرعامل جدید بانک سینا گفت: سهامدار بانک سینا یک نهاد انقلابی، ارزشی است و نگاه ویژه ای به مردم مستمند وکم بهره مند و کسانی که به لحاظ روحی و معنوی و تقوا سرآمد جامعهاند ولی به لحاظ معیشتی شاید دچار مشکلاتی باشند، دارد. به محض منعقد شدن واژه محرومیت، محرومیت زدایی نیز رخ می نمایاند، که توجه ویژه ای را می طلبد. در مقوله محرومیت زدایی نه فقط یک بانک یا حتی یک نهاد و سازمان بلکه همت و جدیت آحاد جامعه لازم است و در این راه باید از تمام ظرفیت های موجود در کشور استفاده شود

از آنجایی که شعار امسال رونق تولید است، وظیفه همه ارکان جامعه است که این شعار را محقق کنند بانک سینا ،بانکی است که  باعث شکوفایی سایر عرصه‌های اقتصادی می باشدبه‌خصوص که کشور مانند سال‌های اخیر با ناملایمات اقتصادی مختلفی از جمله تحریم روبرو است.

با اشتغال زایی در کشور می‌توان امیدوار بود که هم معیشت شهروندان روز به روز بهتر شود و هم اینکه کشتی اقتصاد کشور به راحتی از توفان ناملایمات اقتصادی عبور کرده و به ساحل آرامش برسد.

امروز با توجه به مشکلاتی که در حوزه اقتصاد و به‌خصوص تولید وجود دارد، بنگاه‌های تولیدی کوچک برای بقای خود از راه‌های مختلفی برای کاهش هزینه‌های تولید استفاده میکنند. این موضوع می تواند استخدام شدن در این بنگاه‌ها را دشوار و وضعیت اشتغال را متأثر کند. یکی از چالش‌های مهم کارگاه‌های صنعتی کوچک تأمین حقوق کارگران و کارکنان است. به‌طور معمول اولین گزینه‌ای که مدیران و صاحبان این صنایع برای کم کردن اثر این مشکل در نظر می گیرند، تعدیل نیرو است. این راه‌حل مدیران چنین صنایعی، اثرات مخرب بلندمدت به همراه دارد. تعدیل نیرو باعث افزایش بیکاری می‌شود و به تبع آن مشکلات اقتصادی و اجتماعی متعددی گریبان جامعه را می گیردواین مسائل اثرات نامطلوبی بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت.

راه حل این مشکل استفاده از طرح‌های ویژه بانک سینا است.

بانک سینا برای اشتغال زایی و تولید در روستاها و مناطق محروم چه تسهیلاتی در نظر گرفته است؟

640 میلیارد تومان تسهیلات از سوی بنیاد برای تقویت شرکت های کوچک در روستاها و مناطق محروم کشور در نظر گرفته شده است.این توسط بنیاد مستضعفان با انجام عملیات شناسایی توسط تمام استانداری ها در اختیار واحدهای کوچک قرار می گیرد تا طرح های اشتغال زایی و تولید در این مناطق بیش از پیش تقویت شود.

با تفاهم نامه ای که بین بنیاد علوی، استانداری ها و بانک سینا به امضا رسیده، بانک سینا با معرفی استانداری ها به طرح هایی که توجیه اقتصادی دارند تسهیلاتی را پرداخت می کند.

در این خصوص بانک سینا هم به عنوان بازوی مالی بنیاد مستضعفان و با داشتن هدف  افزایش بهره وری نیروی انسانی قدم هایی را برداشته است. طرح های مختلف بانک سینا در جهت اشتغال زایی را می توان از حرکت های مهم این بانک در این جهت دانست. مدنظر است؛ اشتغال زایی در کشور یکی از مسایل مهمی است که شاید مهم ترین دغدغه روز مسئولان و مردم باشد، چرا که با اشتعال زایی بسیاری از روندهای منفی شکل معکوس به خود گرفته و از التهابات جامعه کاسته خواهد شد. اشتغال زایی که محصول نهایی آن برخاسته از تلاش و فکر ایرانی است می تواند اقتصاد کشور را متحول کند و بسیاری از معضلات اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی را به طور مثبت تحت الشعاع خود قرار دهد.

بانک سینا در این راستا قدم هایی برداشته، به شرح:

تسهیلات بانک سینا برای بانوان شاغل در قالب کارت اعتباری

طرح تسهیلات بانک سینا برای بانوان شاغل در قالب کارت های اعتباری ١٥ و ٢٠ میلیون تومانی مدنظر قرارگرفت و به طرح یاس معروف شد تا بتواند در راستای ایجاد زمینه های مشارکت و فعالیت بیشتر بانوان در زمینه کارآفرینی، اشتغال و کمک به اقتصاد خانوار ایفای نقش کند.

تسهیلات 5 درصدی بانک سینا برای بانوان بدون نیاز به ضامن

از دیگر تسهیلات ایجاد شده توسط بانک سینا، تسهیلات ٥ درصدی بدون ضامن برای بانوان است که به طرح آذین مزین شد. این طرح در جهت توانمندسازی و کمک به اقتصادخانواده دیده شد تا بانک سینا به اعطای تسهیلات ارزان قیمت به بانوان مبادرت ورزد.

ازدواج جوانان نیز از دغدغه های مهم امروز جامعه است، بنابراین بانک سینا که برخاسته از نهادی انقلابی و مردمی است در این خصوص نیز قدم های موثری برداشته است. مرداد ماه سال ٩٨ در سالروز ازدواج مولای متقیان حضرت علی (ع) و در صدف رسالت، حضرت فاطمه زهرا(س) تسهیلات ازدواج بانک به بیش از ٢ هزار و ٢٠٠ میلیارد ریال رسید. بانک توانست بیش از ١٤ هزار فقره از این نوع وام را در اختیار جوانان قرار دهد. همچنین در سال ١٣٩٧ بانک سینا با پرداخت بیش از ١٦٥٥ میلیارد ریال زمینه ازدواج ١٢ هزار و ٩١٢ نفر را فراهم کند و نیز در ٤ ماهه نخست سال ٩٨ تعداد ١٧٩٧ فقره تسهیلات به مبلغ ٥٦٦ میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت و جهت بسط و گسترش سنت پیغمبر(ص) اهتمام ویژه ای صورت پذیرفت.

بانک سینا با پرداخت بیش از ١٦٥٥ میلیارد ریال در پایان سال ١٣٩٧، زمینه ازدواج ١٢ هزار و ٩١٢ نفر را فراهم کرده است.

طبق این گزارش، در سه ماهه اول سال ١٣٩٨ نیز تعداد ١٠٦٨ فقره تسهیلات ازدواج جمعاً به مبلغ ٣٣٩ میلیارد ریال پرداخت شده است.

گفتنی است بانک سینا در راستای ایفای مسئولیت های اجتماعی و کمک به توسعه اشتغال در مناطق روستایی، نسبت به پرداخت تسهیلات طرح های اشتغال زایی روستایی نیز اقدام می کند که در پایان اسفند ٩٧ تعداد ٣٢٦٧ طرح به مبلغ ١٥ هزار و ٨٧٣ میلیارد ریال در این زمینه در بانک سینا مصوب شده است.

افتتاح دفتر حمایت از نوآوری بانک سینا

از دیگر خدمات مهم بانک، افتتاح دفتر حمایت از نوآوری بانک سینا است که با حضور مدیر عامل و قائم مقام این بانک و رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در ساختمان صندوق نوآوری و شکوفایی افتتاح شد. 
مدیرعامل بانک سینا در این مراسم از آمادگی این بانک در حمایت از شرکت های دانش بنیان به عنوان سیاستی قطعی که در راستای سیاست های نظام و دولت نیز هست، خبر داد.  مهندس پیشرو گفت: در همین راستا با معرفی صندوق نوآوری وشکوفایی، تاکنون ٨١٠ ضمانت نامه به مبلغ ١٦٤٠ میلیارد ریال از سوی بانک سینا صادر شده که از این تعداد، ١٢٨ مورد به مبلغ ٦٣٦ میلیارد ریال مربوط به ٥ ماهه اول امسال است که رکورد مناسبی محسوب می شود. در بخش تسهیلات نیز ١٨ فقره به مبلغ ٢٦٠ میلیارد ریال مصوب شده است و پرداخت خواهد شد.
وی ابراز امیدواری کرد، صندوق نوآوری و شکوفایی برای تحقق اهدافش در توسعه اقتصاد دانش ‌بنیان نقش‌آفرین باشد.
علی وحدت ، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: توسعه همکاری با نهادهای واسط مالی و نهادهای تخصصی حوزه مالی در ‌اولویت سیاست‌های صندوق نوآوری و شکوفایی قرار دارد و در این راستا با بانک‌ها به عنوان نهادهای خدمات مالی ‌تعاملات آغاز شده است.

حمایت بانک سینا از چهارمین نمایشگاه توانمندی های روستائیان و عشایر

حمایت از چهارمین نمایشگاه توانمندی های روستائیان و عشایر که در راستای مسئولیتهای اجتماعی و به منظور کمک به اشاعه بهینه توانمندی ها و دستاوردهای روستائیان است را نیز رقم زد. لازم به توضیح است تا به حال بیش از ٣٥٠٠ طرح اشتغال زایی روستایی در بانک سینا به تصویب رسیده که پیش بینی می شود برای ٣٠ هزار نفر ایجاد فرصت نماید. طرح های اشتغال زایی روستایی مصوب بانک سینا تا پایان شهریورماه ٩٧ به عدد ٤٠٠٠ رسیده است.

4000 طرح های اشتغال زایی روستایی مصوب در بانک سینا

اعطای تسهیلات به طرح های اشتغال زایی روستایی از سال 94 آغاز شده که بر این اساس تا پایان شهریورماه جاری تعداد 3972 طرح به مبلغ بیش از 17 هزار و 515 میلیارد ریال تسهیلات با امکان اشتغال زایی جهت افزون بر 28000 نفر به تصویب رسید که از این مصوبات، تعداد 3243 طرح، تسهیلات مربوطه را بالغ بر 11 هزار و 220 میلیارد ریال دریافت کرده اند.

تعداد 2381 طرح به مبلغ بیش از 6800 میلیارد ریال با اشتغال زایی جهت 14 هزار و 911 نفر به بهره برداری رسیده است وعمده این طرح ها در حوزه صنعت، خدمات، کشاورزی، صنایع بسته بندی، دامپروری و نظیر آن است که از تسهیلات یارانه دار بهره مند می شوند.

آنچه از نظر گذشت بخشی از فعالیت های بانک سینا است که جهت اشتغال پایدار در کشور عملیاتی شده و ادامه این راه می تواند روند مهاجرت روستا به شهر را معکوس کند، تعدیل نیرو را به حداقل و اشتغالزایی ونوآوری و شکوفایی علمی را به همراه بیاورد و از فشار اقتصادی خانوار بکاهد.

                                                                                                                                                                                                                                                                                      گزارش –مهناز برخورداری