به گزارش اکونا پرس،

 

به نقل از روابط‌عمومی بانک صادرات ایران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی  و تحلیلی بورس ٢٤، بانک صادرات ایران در شش ماه منتهی به شهریور ١٣٩٨ مبلغ ٢١ ریال سود به ازای هر سهم سود تلفیقی محقق کرده در حالی که در دوره مشابه قبلی این رقم ٤٨ ریال زیان ثبت شده بود. بانک صادرات ایران در این دوره متحول شده و با کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها به سوددهی رسیده است به طوری‌ که مجموع هزینه‌ها شش درصد کاهش  و سهم بانک از درآمدهای مشاع ٦٣ درصد نسبت به دوره مشابه قبلی رشد داشته است.
تحولات بنیادی شکل گرفته در بانک صادرات سبب شد تا این بانک با سود سازی خوبی همراه شده و وضعیت خوبی را در معاملاتش شاهد باشد گزارشی که امید را به این بانک باز گردانده و بازار اعتقاد دارد بانکی که به سود‌سازی رسیده است قیمتش نباید زیر قیمت اسمی ١٠٠ تومانی باشد.

 

1---1.png

 

 
همانطور که مشاهده می‌شود بانک توانسته در ٦ ماهه به سودی بیش از ٥٣ میلیارد تومان دست یابد و بدین ترتیب انتظارات برای ادامه روند سود سازی بانک در نیمه دوم سال نیز وجود دارد.

اما با بررسی صورت های مالی بانک صادرات درخواهیم یافت بانک همزمان هم در افزایش منابع مالی با نرخ‌های مناسب موفق بوده و هم در درآمدزایی توانسته دست بالا را داشته باشد.

 

 

1---2.png

 

 
بر اساس تحلیل «بورس٢٤» در جذب منابع مالی بانک صادرات دو نکته حائز اهمیت است:
اول بانک توانسته نرخ‌های بانک مرکزی را رعایت و با نرخ‌های مناسبی اقدام به جذب منابع مالی نماید.
دوم اینکه بانک طی شش ماه شاهد رشد ١٣ درصدی جمع سپرده‌های دریافتی است.

علت اصلی مدیریت منابع و عدم جهش سود پرداختی به سپرده ها در صورت های مالی، تحقق همین دو امر است.

 

 

1---3.png

 

 

 
در بخش درآمد زایی، درآمد بانک از دو بخش تشکیل شده است: اول بخش سود تسهیلات اعطایی که بانک توانسته در این بخش تغییرات جدی داشته و با رشد ٣٧ درصدی همراه شود و در بخش دیگر سود سرمایه گذاری ها و سپرده گذاری‌ها، شرکت کاهش ٧٧ درصدی را نشان می دهد اما نکته مهم این بخش در جدول ذیل نهفته است:
 

 

1---4.png

 

 

 

بخش عمده‌ای از این سود ناشی از سود شرکت‌های زیر مجموعه بوده که معمولا در پایان سال شناسایی می‌شود از این رو پیش بینی می‌شود تا پایان سال شاهد رشد بسیار خوبی در سرفصل سود سرمایه‌گذاری‌ها و سپرده گذاری‌ها خواهیم بود که به رشد خوبی در زمینه درآمدزایی و رشد جمع درآمدهای مشاع بانک کمک خواهد کرد.
بخش دوم سود فروش سرمایه گذاری‌ها بوده که برای پارسال سود ٨٤٦ میلیاردی محقق و بانک صادرات در نیمه دوم سال ٩٨ در صورت واگذاری دارایی های خود سود خوبی می‌تواند از این طریق شناسایی نماید.
پس سرفصل سود سپرده و سرمایه گذاری‌ها در نیمه دوم سال در این بانک با تغییرات جدی همراه و همین امر می‌تواند سود سازی بانک صادرات را در نیمه دوم سال افزایش خوبی دهد.

 

1---55.jpg

 

 
همانطور که مشخص است در تراز عملیاتی بانک نیز شاهد روند کاهشی زیان‌های عملیاتی در بانک بوده و در نیمه دوم سال این زیان بیش از پیش نیز کاهش خواهد داشت.
پس در نهایت گزارشات نیمه دوم سال می‌تواند سودسازی و تحولات شکل‌گرفته در بانک صادرات را تشدید و این تحولات قطعا بر روند قیمتی سهام بانک نیز اثرات مثبت خود را بر جای خواهد گذاشت.

 

 

1---6.png

 

 

 

در اهداف مدیریتی بانک نیز تمرکز بر این دو آیتم مهم یعنی رشد درآمدزایی از یک سو و کاهش هزینه‌ها از سوی دیگر تاکید شده که انتظار می‌رود سود خالص بانک تا پایان سال رشد بیشتری داشته و بدین ترتیب بانک صادرات به صورت کامل در جرگه بانک‌های سودآور کشور قرار گیرد که تحقق این امر در قیمت سهام بانک منعکس و می‌توان شاهد رشد قیمتی سهام بانک سودده به سمت قیمت‌های اسمی بود.