به گزارش اکونا پرس،

به نقل از خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، براساس آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار مربوط به اطلاعات بازار ساخت و ساز مسکن شهر تهران در تابستان سال جاری، حجم ساخت و ساز در شهر تهران نسبت به مدت مشابه سال قبل 31 درصد کاهش یافته است.

این در حالی است که حجم ساخت وسازها در این فصل در مقایسه با یک فصل قبل از آن یعنی بهار 98 نیز کاهش یافته است.حجم ساخت وساز در تابستان در مقایسه با بهار امسال با کاهش 4 درصدی همراه شده است.

آمارها نشان می‌دهد در تابستان امسال در مجموع 14 هزار و540 واحد مسکونی در شهر تهران مجوز ساخت دریافت کرده است که این میزان ساخت و ساز نشان دهنده رکود در این بازار است.

در حالی که بازار ساخت و ساز کشوری مسکن نیز در شرایط رکود به سر می‌برد این تعداد از ساخت و سازهای انجام شده در تابستان سال جاری در شهر تهران نزدیک به 15 درصد از حجم کل واحدهای ساخته شده در این فصل در کشور را به خود اختصاص می‌دهد. در واقع شهر تهران سهم 15 درصدی از ساخت و سازهای کشوری مسکن را به خود اختصاص می‌دهد.

اطلاعات رسمی نشان می‌دهد بیشترین حجم ساخت و ساز مسکن در شهر تهران هم‌اکنون در نیمه شمالی پایتخت در حال انجام است. این در حالی است که در نیمه جنوبی شهر تهران به رغم وجود مساحت قابل توجه بافت‌های فرسوده پتانسیل بالایی برای ساخت وساز دارد.کارشناسان معتقدند در صورت رفع موانع نوسازی محلات واقع در بافت‌های فرسوده می‌تواند محل مناسبی برای تحریک رونق ساختمانی در پایتخت باشد.

بیشترین حجم ساخت و ساز در تابستان امسال در مناطق 22 گانه شهر تهران در منطقه 4 شهر تهران صورت گرفته است. از مجموع 14 هزار و 450 واحد مسکونی که در تابستان امسال برای ساخت مجوز دریافت کرده‌اند ساخت هزار و 692 واحد مسکونی مربوط به منطقه 4 بوده است.

بعد از منطقه 4 شهر تهران منطقه 15 پرساخت‌ترین منطقه پایتخت در دومین فصل سال جاری بوده است. در این منطقه در تابستان سال جاری مجموعا برای ساخت هزار و 315 واحد مسکونی مجوز ساخت صادر شده است.

سومین منطقه پرتقاضا برای ساخت مسکن در شهر تهران در این بازه زمانی منطقه 5 شهر تهران بوده است که در این مدت برای ساخت هزار و 277 واحد مسکونی پروانه ساختمانی صادر شده است.این در حالی است که منطقه 5 تهران پرتقاضاترین منطقه پایتخت به لحاظ معاملات خرید مسکن است.

منطقه 2 شهر تهران به لحاظ بیشترین تقاضای ساخت مسکن در تابستان در رتبه چهارم قرار گرفته است.در این منطقه نیز در تابستان سال جاری مجموعا برای ساخت هزار و 69 واحد مسکونی پروانه ساختمانی صادر شده است.

در منطقه 7 تهران نیز در همین بازه زمانی مجوز ساخت 936 واحد مسکونی صادر شده است و حجم عرضه جدید در منطقه 17 به عنوان پرتقاضاترین منطقه بعد از مناطق ذکر شده در تابستان امسال 911 واحد مسکونی بوده است.

در حالی که در هر کدام از 20 منطقه شهر تهران از مجموع مناطق 22 گانه شهری بیش از 250 واحد مسکونی در تابستان امسال مجوز ساخت دریافت کرده اند آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار نشان می‌دهد حجم عرضه جدید در دو منطقه شهر تهران یعنی مناطق 14 و 18،دو رقمی و در هر منطقه عددی معادل 14 واحد مسکونی بوده است. در واقع دو منطقه 14 و 18 شهر تهران عمیق‌ترین مناطق رکود ساختمانی اخیر محسوب می شوند.

 

 

  •