به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، رئیس کل بانک مرکزی در این مراسم با تقدیر از بانک ملی ایران که میزبانی مراسم را بر عهده داشت، گفت: «گام» طرح مهم و اثرگذاری در راستای رونق تولید است و یکی از اقداماتی است که اجازه نخواهد داد نقشه های شوم دشمنان علیه اقتصاد کشورمان به نتیجه برسد.
دکتر عبدالناصر همتی با اشاره به تلاش های دشمنان برای ضعیف کردن اقتصاد کشورمان، افزود: خوشبختانه هیچکدام از اهداف آنها محقق نشد و تولید کشور با اقدامات خوب دولت، فعالان اقتصادی و نظام بانکی رو به پیشرفت است.
وی با بیان این که نظام بانکی در سال جاری بیش از هفت میلیون و 500 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده که 60 درصد آن سرمایه در گردش بوده است، اظهار کرد: 80 درصد رقم سرمایه در گردش به حوزه صنعت پرداخت شده که نشان از اهمیت آن دارد.
رئیس کل بانک مرکزی رونق تولید، کنترل تورم و تحقق هدف نهایی در اقتصاد کشور یعنی رشد اقتصادی بدون نفت را یکی از اهداف مهم طرح گام دانست و خاطرنشان کرد: این طرح فشار تورمی ایجاد نخواهد کرد و قطعا تولید کنندگان نیز از آن استقبال می کنند.
همتی با اشاره به این که بانک های بزرگ ملی ایران، ملت، صادرات و تجارت در اجرای این طرح پیشگام شده اند، گفت: شورای پول و اعتبار برنامه ریزی کرده که دست کم 500 هزار میلیارد ریال در مرحله نخست اجرای این طرح تامین اعتبار شود.
به گفته وی در روز نخست اجرای طرح گام، 600 میلیارد ریال اعتبار برای بنگاه های اقتصادی مولد افتتاح خواهد شد و این روند در روزهای آینده سرعت خواهد گرفت.
مدیرعامل بانک ملی ایران نیز در این مراسم با بیان این که «گام» یک طرح بزرگ تحول گرایانه در عرصه اقتصادی کشور است، گفت: با اجرای این طرح، بنگاه های اقتصادی دیگر به نقدینگی نیاز ندارند و می توانند تامین مالی خود را از طریق اعتباری انجام دهند.
دکتر محمد رضا حسین زاده با اشاره به این که این طرح می تواند بنگاه های اقتصادی را با حداکثر توان ممکن تامین مالی کند، اظهار کرد: این در حالی است که نقدینگی جدیدی به جامعه تزریق نخواهد شد و اعتبار میان واحدهای تولیدی به چرخه در می آید.
وی با تقدیر از بانک مرکزی که در طراحی و اجرای این طرح نقش مهمی داشت، خاطرنشان کرد: امیدواریم با پیاده سازی طرح «گام» قدم بزرگی در راستای رونق تولید برداشته شود.
در ادامه مراسم، به دستور مدیرعامل بانک ملی ایران نخستین گواهی اعتبار مولد در شعبه مرکزی این بانک صادر شد. سپس مدیران عامل بانک های ملت، صادرات و تجارت نیز دستور صدور نخستین گواهی ها در بانک های خود را صادر کردند.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین طی نشستی با مدیرعامل و اعضای هیات مدیره بانک ملی ایران و سایر بانک های حاضر در جلسه، به بررسی مسائل نظام بانکی پرداخت.