به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی بیمه دانا، دکتر سید داود حسینی، متخصص پزشکی اجتماعی و رئیس شورای فنی این شرکت در نوشتاری با اعلام این مطلب گفت: کشور ما نیز مشابه بسیاری از کشورهای دیگر دنیا با روند سریع کهنسالی جمعیت مواجه است . سالمندی جمعیت و از طرفی کنترل بیماریهای حاد وعفونی، موجب ایجاد آمار فزاینده بیماران مزمن و صعب العلاج شده است. از سوی دیگر کاهش تعداد فرزندان؛ مهاجرت جوانان ، کمرنگ شدن روابط عاطفی سنتی و مشغله روزافزون آحاد جامعه، موجبات شیفت سریع سالمندان به مراکز تشخیصی درمانی و تمایل به بستری این بیماران را فراهم  آورده است .

وی افزود: تعدادی از این افراد در زمان تشدید بیماری و نیاز به مراقبت بیشتر، بطور مکرر بستری می‌شوند. این موضوع در بخش دولتی علیرغم کمبود تخت‌های بیمارستانی به خصوص در بخش‌مراقبت‌های ویژه، باعث اشغال تخت‌ها و محرومیت سایر بیماران نیازمند مراقبت از این امکانات می‌شوند و در بخش های خصوصی نیز موجب بستری‌های غیر ضروری و تحمیل هزینه های بسیار سنگین هتلینگ ( بستری دراز مدت و بعضأ چند ماهه در  icu  )  و اختصاص تجهیزات و امکانات ویژه به این بیماران و همراه با  محروم شدن سایر بیماران اورژانسی از این امکانات می‌گردد.

دکتر حسینی با اشاره به اینکه  این افراد تا لحظات آخر عمر، اقدامات تشخیصی درمانی پرهزینه و غالبأ غیر ضروری دریافت می‌کنند و در نهایت بسیاری از این بیماران روی تخت‌های بیمارستان و در بخش‌های مراقبت ویژه فوت می‌شوند، تاکید کرد: این در حالیست که درغالب موارد، بستری بیماران سالمند با بیماری صعب العلاج در بخش‌های مراقبت‌های ویژه تأثیری در بهبود این قبیل بیماران ندارد و به عنوان یک مراقبت پرهزینه و غیر موثر در نظر گرفته می‌شود.

رئیس شورای فنی بیمه دانا اظهار داشت: در زمان بستری این بیماران  نه تنها امکان اقدام درمانی موثری جهت ایشان فراهم نمی باشد بلکه بعضأ با اقدامات تشخیصی مکرر و غیرضروری صرفأ بهانه ای جهت استمرار بستری این قبیل بیماران فراهم شده و حتی گاهی اعمال جراحی غیر ضروری و غیر مفید برای ایشان انجام می شود که این موارد مصادیقی از تقاضای القائی و تحمیل هزینه های غیر ضروری در سیستم  بهداشتی درمانی کشور است که علاوه بر عوارض متوجه بیمار، بخش قابل توجهی از این هزینه ها نیز متوجه صنعت بیمه و شرکت‌های بیمه فعال در حوزه بیمه درمان پایه و تکمیلی است .

وی گفت: تعدادی از موارد بستری ها توسط پزشکان معتمد بیمه (ناظرین بیمارستانی) قابل شناسایی است اما در حال حاضر راه حل قطعی و جایگزین مناسب و موثر جهت خاتمه بستری این افراد وجود ندارد، شاید با توسعه فرهنگ اخذ مشورت از متخصصین طب سالمندی در بین سایر پزشکان متخصص بیمارستان‌ها، بتوان تا حدودی مواجهه منطقی و مطلوب تری با این بیماران داشت .

دکتر حسینی افزود: سازمان بهداشت جهانی، مراقبت تسکینی ( hospice and palliative care ) را به عنوان راهکاری برای ارتقای کیفیت زندگی بیماران مبتلا به بیماری‌های صعب العلاج و خانواده ایشان و کاهش آلام و مشکلات آنان معرفی کرده است.با توجه به افزایش روزافزون تعداد سالمندان نیازمند این خدمات، اقدامات زیر جهت حفظ کرامت و بهبود شرایط نگهداری و جلوگیری از تحمیل هزینه های غیر ضروری می تواند مد نظر قرار گیرد:

1- تأسیس و تدارک مراکز ویژه مراقبت تسکینی از سالمندان، که لازم است وزارت معظم بهداشت و همچنین بخش خصوصی در این حوزه ورود و سرمایه گزاری نمایند .این مراکز با فعالیت و اشراف تخصصی به موضوع مشکلات و بیماریهای سالمندی و با هزینه کمتر از بیمارستان، مجهز به امکانات لازم برای مراقبت پزشکی با کیفیت از این بیماران هستند.

 2- جهت نگهداری این بیماران ، مراقبت تسکینی در منزل مد نظر قرار گیرد، که در این شکل نگهداری ؛کوشش بر این است که بیمار در خانه خود یا در محیطی درد آشنا و مهربان، در آرامش، باقی زندگی را سپری کند و با استفاده از مراقبت ضروری  و مسکن‌ها، از درد کشیدن در امان باشد . شرکتهای با محوریت ارائه خدمات پزشکی در منزل می توانند از این بیماران مراقبت کرده و با توسعه این شرکتها و ارتقاء سطح خدمات آنها ،امکان ارائه خدمات همتراز و مشابه خدمات ضروری بیمارستانی در منزل با هزینه بسیار کمتر از بیمارستان نیز فراهم خواهد شد.

3- در بسیاری از کشورهای دنیا هزینه های خدمات و مراقبتهای تسکینی به این بیماران درچارچوب خاص توسط شرکتهای بیمه ای قابل پرداخت می باشد، لیکن درکشور ما این خدمات از طرف شرکت های بیمه ای اعم از پایه و تکمیلی تعریف و تعهد نشده است، هرچند اخیرأ تعرفه هایی جهت ارائه خدمات درمانی در منزل وضع گردیده است.

 با عنایت به مراتب مذکور و مبالغ بسیار بالای هزینه های بستری در بیمارستان و اهمیت موضوع ،  تعریف شرایط تعهد این هزینه ها متعاقب انتقال این قبیل بیماران از مراکز بیمارستانی به مراکز مراقبتهای تسکینی یا منزل ، بعنوان پوشش بیمه ای جدید توسط بیمه گران و در آیین نامه های بیمه درمان مصوب شورای عالی بیمه قابل تبیین است که در صورت تعریف درست این خدمات، علاوه بر حفظ حرمت و کرامت این طیف از بیمه شدگان، نه تنها هزینه های شرکت های بیمه  افزایش نمی یابد بلکه با قبول بخشی ازهزینه ها توسط بیمه گران، تعداد قابل توجهی از این قبیل بیماران بستری در بیمارستانها به سمت مراقبت تسکینی و مراقبت در منزل خواهند رفت که علاوه بر رضایت و آرامش بیماران موجبات پیشگیری از خدمات غیر ضروری و همچنین کاهش قابل توجه هزینه ها  در این زمینه را فراهم خواهد ساخت.