به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بیمه نوین، حسین کریم خان زند، مدیرعامل بیمه نوین ارائه خدمت به بیمه گذاران را وظیفه اساسی شرکت‌­های در شرایط فعلی دانست و گفت: نمی‌توان در این شرایط خاص به بیمه‌گذاران برای پرداخت حق بیمه فشار وارد کرد. زیرا شیوع ویروس کرونا سبب شده است تا بسیاری از کسب و کارها دچار وقفه شوند و چرخة اقتصادی مانند قبل نمی‌چرخد در این راستا باید همه اقشار جامعه و کسب و کار‌های مختلف که مانند حلقه‌های زنجیر به یکدیگر متصل هستند با یکدیگر همراهی کنند، همراهی شرکت‌های بیمه با بیمه‌گذاران نیز در شرایط کنونی که یک شرایط گذار است، ضرورت دارد.

وی با بیان آنکه در این شرایط، توجه به زیرساخت‌های الکترونیک در نوع خود، ایفای مسئولیت اجتماعی در قبال بیمه گذاران است تا خدمت‌رسانی بی‌وقفه انجام شود، تأکید کرد: شرکت‌های بیمه دارای مسئولیت اجتماعی هستند به طوری که ارائه خدمات به بیمه‌گذاران باید بدون وقفه انجام شود قاعدتاً هیچ بحرانی نباید منجر به کاهش یا ضعف ارائه خدمات شود. بیمه‌گذاران در هر شرایطی نیازهایی دارند که باید به آن پاسخ داده شود چه در حوزه خرید و چه در حوزه پرداخت خسارت.

کریم خان زند همچنین در خصوص تاثیر بحران کرونا بر صنعت بیمه توضیح داد: شرکت‌های بیمه رابطة مستقیم با اقتصاد کلان دارند و آن‌طور که اخبار جهانی نیز نشان می­‌دهد، ویروس کرونا تأثیرات منفی بر رشد بازارهای جهانی دارد و موجب رکود اقتصادی می‌شود، بنابراین طبیعی است که کشور ایران نیز دچار چنین تأثیراتی شود. در هر صورت کاهش رشد و بهره‌روی اقتصادی در جهان بر صنعت بیمه نیز اثرگذار است از سوی دیگر مشخص نیست این ویروس تا چه مدت دیگری تداوم یابد و این امر بر ابهامات بازارهای مالی می‌افزاید.

وی در همین خصوص اضافه کرد: وقتی چرخه اقتصادی دچار وقفه شود شرکت‌های بیمه نیز از چالش‌هایی چون عدم وصول حق بیمه متضرر می‌شوند و بعضاً ممکن است در پرداخت‌های خسارت دچار مشکل شوند، به عبارتی وضعیت کنونی می‌تواند بر ورودی و خروجی شرکت‌های بیمه اثرگذار باشد، چون شرکت‌های بیمه هم خسارت بیشتری باید بپردازند و هم ورودی، یعنی حق بیمة کمتری دریافت می‌کنند.

مدیرعامل بیمه نوین همچنین در خصوص تاثیر کرونا بر اقتصاد شرکت‌های بیمه که برپوشش‌های درمان تکمیلی یا عمر و حادثه تمرکز دارند نیز گفت: این مسئله تأثیر چندانی که به زیان هنگفت بینجامد، نداشته است، چرا که ایران دارای جمعیت بیش از 80 میلیونی است که درصد پایینی تحت پوشش بیمه‌های درمان تکمیلی هستند، از طرفی از میان افراد تحت پوشش نیز همه دچار ویروس کرونا نمی‌شوند و همچنین از این مقدار نیز همه دچار فوت نخواهند شد، بنابراین ضریب خسارت درمان با در نظر گرفتن این آمار در نهایت دو تا سه درصد بالا می‌رود. 

وی در ادامه تاکید کرد: هرچند شرایط فعلی بر برخی بیمه‌نامه‌ها مانند شخص ثالث، آتش‌سوزی مسکونی و حتی بر پرداخت اقساط بیمه­ های عمر نیز اثرگذار خواهد بود، اما باید به یاد داشته باشیم که این بحران، فرآیندی دو یا سه ماهه است و طی کردن دوره گذار، نیازمند همراهی واحدهای مختلف اقتصادی است. چرا که پس از کنترل این ویروس، شرایط زیان‌بار جبران خواهد شد و بیمه‌گذاران به مرور مطالبات خود را پرداخت می‌کنند.