به گزارش اکونا پرس،
به نقل از روابط عمومی بانک دی، بر اساس قانون جدید چک، دارندگان چک می توانند در گام نخست با مراجعه به شعبه بانک مربوطه برای برگشت زدن چک و دریافت گواهی‌نامه عدم پرداخت دارای کد رهگیری از بانک اقدام کنند تا اطلاعات چک به صورت آنی در سامانه چک های برگشتی بانک مرکزی ثبت شود.
 در گام دوم دارندگان چک باید برای ثبت شکایت و درخواست صدور اجرائیه‌ قضایی به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند و پس از آن در گام سوم به مدت یک هفته برای طی شدن اقدامات اداری در مراجع قضایی منتظر بمانند.
در گام چهار، دارندگان چک به شرط این که در متن چک، وصول وجه آن منوط به تحقق شرطی نشده باشد، در متن چک قید نشده باشد که چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی است و گواهی عدم پرداخت درباره موضوع ماده 14 صادر نشده باشد، می توانند اجرائیه قضایی را دریافت کنند.
پس از طی شدن این مراحل، در گام پنجم به صادرکننده چک برای پرداخت مطالبات 10 روز مهلت داده می‌شود که در صورت پرداخت نشدن مطالبات، قانون اجرای محکومیت های مالی اجرا خواهد شد.
گفتنی است، بر اساس اعلام بانک مرکزی، قانون جدید چک از بیست و دوم آذرماه اجرایی خواهد شد.
هم وطنان گرامی، می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قانون جدید چک های صیادی  به نشانی http://day24.ir/check.html مراجعه کنند.