به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، حجت‌اله صیدی در این نشست گفت: بانک صادرات ایران ١٠ درصد ظرفیت خود را برای فعالان اقتصادی اصفهان در نظر گرفته و اختیارات مدیران در این استان افزایش یافته است و اگر اختیار خاصی نیاز باشد، امکان افزایش آن به ویژه برای مشتریان ویژه و فعالان اقتصادی فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه در ارائه راه‌حل به مشتریان مسیری دو سویه را تعریف کرده‌ایم، افزود: بخش عملی اقتصاد که بانکداری نیز قسمتی از آن است، در این سال‌ها به دلیل محدودیت‌های بین‌المللی، عدم تعادل‌های ساختاری در اقتصاد و شیوع ویروس کرونا با مشکلات زیادی مواجه بوده است. فرصت برای کار اقتصادی محدود است و با وجود تمامی مشکلات باید به کار ادامه داد. کشور با وجود همه سختی‌ها به پیش می‌رود و بار اصلی بر دوش بخش‌های واقعی اقتصاد و فعالان اقتصادی است.

صیدی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای بهبود ساختارهای مالی بانک در سال‌های اخیر، گفت: مهم این بود که با وجود تشدید تحریم‌ها توانستیم با مشتریان قدیمی کارمان را دوباره شروع کنیم. از فروردین ٩٧ با مشتریان برتر بانک کار را دوباره آغاز کردیم و کار را به جایی رساندیم که بانک در بحث تامین مالی کارهای قابل قبولی انجام دهد.

مدیرعامل بانک صادرات ایران افزود: یکی از مسایلی که در سه سال و نیم گذشته با آن مواجه بودیم، تعریف یک مأموریت مشخص در شرایط فعلی اقتصادی بوده و تلاش کرده‌ایم تا برای مشکلات مالی مشتریان راه حل پیدا کنیم. 

وی با اشاره به صورت‌های مالی بانک صادرات ایران گفت: کفایت سرمایه بانک به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته و این وضعیت سقف تسهیلات دهی بانک را به هر ذی‌نفعی افزایش خواهد داد.

مدیرعامل بانک صادرات ایران همچنین در این نشست در پاسخ به برخی نظرات مطرح شده از سوی مشتریان بانک و فعالان اقتصادی بخش خصوصی اصفهان گفت: مجموعه اقتصاددانان و فعالان اقتصادی در ارزیابی اقتصاد کشور، معمولا از نظر عملیاتی دو شاخص را ارزیابی می‌کنند. یکی نرخ سرمایه‌گذاری و دیگر نرخ توسعه فناوری. با ارزیابی این دو شاخص می‌توان تخمین زد که آینده اقتصادی کشور چگونه است.

صیدی اظهار کرد: چندین سال است که نرخ استهلاک سرمایه از نرخ تشکیل سرمایه پیشی گرفته است. در عین حال سرمایه‌گذاری و نرخ تشکیل سرمایه بدون رشد و توسعه فناوری به نتایج خوبی نمی‌رسد. در بانک صادرات ایران قصد داریم کمک کنیم تا زندگی و معیشت مردم بچرخد. برای اینکه بانک صادرات ایران و نظام بانکی بتواند به خوبی اداره و شکوفا شود، باید سرمایه‌های بیشتری تشکیل شود. در استان اصفهان بیش از موجودی بانک تسهیلات پرداخت شده است. اما بازهم آمادگی برای افزایش آن وجود دارد و طبعاً در این مسیر باید بخشی را نیز به عنوان سرمایه ثابت در نظر بگیریم.

وی افزود: از ابتدای سال ٩٨ طرح اعتباری ویژه تولید با عنوان طرح طراوت در بانک صادرات ایران تعریف شده که کل زنجیره تولید را در بر می‌گیرد. سایر بانک‌ها نیز از این ابتکار بانک صادرات ایران استفاده کرده‌اند. این طرح برای تامین سرمایه در گردش از واحدهای تولیدی تا مصرف کننده نهایی به صورت زنجیره‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. از ابتدای سال ٩٩ دو طرح دیگر شامل طراوت توسعه و مسکن نیز توسط بانک صادرات ایران ارائه شده است. طرح طراوت توسعه برای تأمین سرمایه ثابت واحدهای تولیدی است که به نفع پیمانکاران و تأمین‌کنندگان مواد اولیه آنها اعتبارات اسنادی ریالی صادر می‌شود. در مجموع نظام بانکی در خصوص تامین مالی سرمایه ثابت با دقت برخورد می‌کند که بانک صادرات ایران نیز از این شرایط تبعیت می‌کند و این عمدتا به دلیل کوتاه‌مدت بودن رویدادهای اقتصادی، نااطمینانی و عدم قطعیت‌ها در اقتصاد است. با این حال بانک صادرات ایران طرح طراوت تولید و توسعه را به عنوان بخشی از وظایف خود تعریف کرده‌ و منابع خود را به سه بخش کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تقسیم کرده است. 

مدیرعامل بانک صادرات ایران تصریح کرد: تاکنون بیش از ٥٠ هزار میلیارد ریال در قالب طرح طراوت توسعه به عنوان سرمایه ثابت به صورت اعتبارات اسنادی ریالی پرداخت شده است.

صیدی در ادامه این نشست اظهار کرد: مشکل بدهی ارزی در کشور یک مشکل فنی و ناشی از محدویت مبادلات ارزی است که بانک صادرات ایران برای حل آن پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد.

وی در خصوص جرایم مشتریان بدهکار نیز گفت: بانک صادرات ایران در سال جاری با ارائه طرح محیا به دنبال حمایت از واحدهای تولیدی فعال آسیب‌دیده است که نه تنها از لیست بدهکاران نظام بانکی آنها را خارج کند بلکه امکان پرداخت تسهیلات بیشتر به آنها را نیز فراهم بیاورد.

در این نشست امیر یوسفیان، نائب‌رییس هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران نیز با تشریح قابلیت‌های طرح طراوت تولید و توسعه، شرایط ویژه این طرح برای تسهیل فروش اعتباری و کاهش هزینه و توسعه خطوط تولید و اجرای پروژه‌های جدید در واحدهای تولیدی صنعتی این استان و همچنین مزایای طرح همیان را برای کمک به پرداخت حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان واحدهای تولیدی را برشمرد.

طرح پرداخت در حساب جاری از دیگر طرح‌های بانک صادرات ایران است که توسط نائب‌رئیس بانک صادرات ایران برای حاضران در این جلسه تشریح شد.

در این نشست همچنین مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان، گفت: نقش بانک صادرات و شبکه گسترده آن در داخل و شعب خارج از کشور و سابقه کار در حوزه بین‌الملل موجب تمایز این بانک از سایر بانک‌ها بوده است. در استان اصفهان نیز این بانک با بخش خصوصی و فعالان اقتصادی تعاملی مبتنی بر عقلانیت با قاعده برد- برد داشته و بر همین اساس همواره به عنوان محل رجوع فعالان اقتصادی قرار گرفته است.

گلشیرازی افزود: برگزاری جلساتی از این دست موجب افزایش درک متقابل از شرایط  اقتصادی بین بانک و فعالان اقتصادی است تا این مسیر دشوار را با هم به سرانجام برسانیم. اقتصاد استان اصفهان اقتصاد صنعتی است که بخش خدمات نیز سهم زیادی در آن دارد و اهداف اقتصادی در این استان که بر اقتصاد کشور نیز تاثیر گذار است، بدون حمایت و تامین مالی بانک‌ها محقق نمی‌شود.