به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی بیمه تعاون سندیکای بیمه گران ایران در چارچوب ساختار ستادی خود از همکاری و کمک های فنی و تخصصی مدیران و کارشناسان شرکت های بیمه عضو بهره می برد و تمامی مدیران تخصصی رشته های مختلف بیمه ای در قالب کارگروه های تخصصی در کنار هم به بررسی تخصصی موضوعات مرتبط با کارگروه می پردازند. از تخصصی ترین کارگروه‌های سندیکای بیمه گران می توان به بیمه های مهندسی و انرژی اشاره کرد.

در جلسه کارگروه تخصصی مهندسی و انرژی اعضای این کارگروه با اکثریت آرا، محمد باباکردی سرپرست معاونت فنی شرکت بیمه تعاون را برای چهارمین سال متوالی به عنوان دبیر این کارگروه انتخاب کردند که به این بهانه با او گفت و گو کرده ایم.
محمد باباکردی در گفتگو با خبرنگار بانکداری ایرانی به اهمیت و جایگاه سندیکاها در صنایع مختلف و به ویژه در صنعت بیمه اشاره کرد و گفت: در دنیا اتحاذ تصمیمات و قوانین در سندیکاها از ضمانت اجرای بالایی برخودار بوده و اعضای سندیکا کاملاَ به اجرای آنها پایند می باشند. در ایران هم سندیکاهای مختلفی از جمله سندیکای بیمه گران ایران وجود دارد که دارای کارگروه های تخصصی متشکل از مدیران و کارشناسان برجسته صنعت بیمه است. وظیفه و کار اصلی این سندیکا تعیین سیاست های کلی صنعت، هماهنگی بین شرکت‌های بیمه در واکنش به قوانین است که با جمع شدن مدیران ارشد رشته های بیمه ای در کارگروه ها، سیاست های کلی صنعت تدوین می شود.
او در ادامه افزود: تغییرات اساسی در رویکردهای مخاطبان و ذی‌نفعان به ویژه بروز و ظهور شیوه ها، روش ها و الگوهای نوین در فضای مناسبات حرفه ای، تغییر استراتژیک راهبردها و تغییراتی در قوانین و مقرارت در سندیکا تصمیم گیری می شود و در اختیار نهادهای قانون گذار، بیمه مرکزی و مدیران صنعت قرار می گیرد.
بابا کردی به اهمیت و جایگاه کارگروه ها در فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری در رشته های مختلف بیمه ای اشاره کرد و مطرح ساخت: در کارگروه ها آیین نامه های مصوب شوای عالی بیمه در سطح معاونین فنی ارزیابی می شود و پیشنهادات کارشناسی شده در اختیار بیمه مرکزی و شورای عالی بیمه قرار می گیرد.
باباکردی درباره اقدامات کارگروه مهندسی و انرژی در سندیکای بیمه گران نیز بیان داشت: در این کارگروه علاوه بر بررسی و ارزیابی انواع بیمه نامه های مهندسی و انرژی، اصلاحات شرایط عمومی و خصوصی بیمه نامه ها، ترجمه و تفسیر عبارات و واژه ها، ایجاد وحدت رویه در برخورد با بیمه گران بزرگ و ارائه راهکارهای توسعه فروش و بررسی مشکلات آنها از جمله موارد مطروحه در این کارگروه است.
او در ادامه به رقابت های ناسالم بین شرکت های بیمه ای و نرخ شکنی ها در بازار اشاره کرد و گفت: برای حل این معضل در سال گذشته دستور العمل شرکت در مناقصات در سندیکای بیمه گران تدوین شد و در دسترس همه شرکت ها قرار گرفت که رشته انژری و مهندسی نیز تابع این دستور العمل است.
رئیس کارگروه بیمه های مهندسی و انرژی افزود: در این رشته با توجه به حجم ریسک های نگهداری شده و برآورد میانگین خسارت های احتمالی، اهمیت تبعیت از این دستورالعمل بیشتر خودش را نشان می دهد و از طرف دیگر ترکیب همگن کار گروه مهندسی و انرژی باعث شده تصمیمات به خوبی اجرا شود. برای نمونه در سال گذشته، از ارائه نرخ غیر فنی در بیمه نامه های بزرگ اجتناب شد. البته این به معنی تبانی برای افزایش نرخ نیست بلکه با آگاهی دادن به بیمه گذاران و مجاب کردن آنها این امر صورت گرفته است.
بابا کردی همچنین در باره برنامه های کارگروه مهندسی و انژری در سال جاری اظهار داشت: در سال جاری بررسی همه جوانب قرار دادهای بیمه گذاران بزرگ و شرایط مناقصات بزرگ و همچنین ارتباط موثر برای بهبود فرآیندها با بیمه مرکزی و سازمان دیگر در دستور کار قرار دارد، و تا کنون نیز یک کار گروه مشترک با وزارت راه و شهرسازی و نظام مهندسی ساختمان تشکیل شده است تا بیمه نامه موجود در این حوزه به روزسانی شوند و پوشش های لازم در نظر گرفته شود.
این کارشناس صنعت بیمه به مطالبات شرکت ها در رشته مهندسی و انرژی نیز اشاره کرد و تأکید کرد: با توجه به دستور العمل مناقصات بیمه ای، در کارگروه بیمه های مهندسی و انرژی حساسیت خاصی نسبت به این موضوع وجود دارد که حتی در یک مورد خاص بیمه گذاری سال ها از این خلا استفاده کرده بود و با عدم تسویه بیمه نامه قبلی با شرکت دیگر قرار منعقد کرده بود که این موضوع به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است و بستن قرار جدید منوط به ارائه تسویه حساب کامل بیمه نامه قبلی شده است.