به گزارش اکونا پرس،

 به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، علی صالح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در این جلسه صبح دیروز مجمع عمومی صرافی این بانک گفت: صرافی توسعه صادرات بازوی عملیاتی این بانک برای ارائه خدمات ارزی به مشتریان است.
وی با اشاره به اینکه هدف اصلی صرافی سودسازی نیست، اظهار داشت: شرکت صرافی توسعه صادرات، بخشی از خزانه ­داری بانک محسوب می­ شود که از طریق تعامل با شعب بانک در سراسر کشور به مشتریان خدمات ارائه می ­کند.
وی اعلام کرد: صرافی در سال­های اخیر نقش مکمل فعالیت­های ارزی و نقل و انتقالات بین المللی بانک را ایفاء کرده و در بخش­هایی که بانک به جهت محدودیت­های حاصل از تحریم ­های بین ­المللی، در ارائه خدمات به مشتریان با مشکل مواجه شده به ایفای نقش مثبت پرداخته است.
در ادامه این جلسه، مدیرعامل صرافی توسعه صادرات به تشریح عملکرد مقایسه ای این صرافی طی سه سال گذشته پرداخت و گفت: تحولات سیاسی و نوسانات ارزی طی سال­های اخیر، اهمیت نقش و جایگاه صرافی ­ها را بیش از گذشته روشن کرد؛ این شرکت امیدوار است بتواند با تعریف برنامه ­های جدید مشترک با بانک توسعه صادرات ایران و ارائه مدل ­های کاری با ریسک تعریف شده و قابل قبول، سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد.
محسن بوالحسنی حمایت از صادرات و صادرکنندگان را از اهم اقدامات صرافی توسعه صادرات ایران دانست و گفت: ارائه خدمات رقابتی در بخش­های خرید و فروش و نقل و انتقالات ارزی، تکمیل و ارتقا زنجیره خدمات­ رسانی بانک توسعه صادرات ایران در بخش خدمات و معاملات ارزی از مهمترین اقدامات شرکت صرافی توسعه صادرات ایران بوده است.
وی به نقش موثر صرافی در گسترش زنجیره روابط کارگزاری با کارگزاران داخل و خارج از کشور اشاره کرد و گفت: صرافی توسعه صادرات ایران به عنوان یکی از صرافی ­های امین و عامل بانک مرکزی، نقش موثری را در اجرای سیاست ­های حاکمیتی و تنظیم بازار ایفا کرده و با هدف کاهش ریسک­ های موجود، نظام­ های نظارتی و کنترل ­های داخلی خود را ارتقا داده است.
بوالحسنی افزود: آخرین سرمایه ثبت شده صرافی در اداره ثبت شرکت­ها و موسسات غیرتجاری، مبلغ ۶۰ میلیارد ریال (منقسم به ۶۰ میلیون سهم عادی با نام یک هزار ریالی است که متاسفانه بنابه دلایل ساختاری، ثبت افزایش سرمایه قبلی با تأخیر مواجه شده است. مع الوصف برنامه ریزی لازم به منظور افزایش سرمایه مجدد به محض ثبت مصوبه قبلی صورت پذیرفته است.
به گفته بوالحسنی، صرافی توسعه صادرات ایران به عنوان یکی از صرافی ­های همکار بانک مرکزی، عهده دار عاملیت خرید، نیابت و تحویل ارز صادراتی صادرکنندگان و سایر صرافی ­های بانکی در قالب اسکناس به بانک مرکزی و رفع همزمان تعهدات ارزی صادرکنندگان بوده است.
بازارگردانی بازار متشکل، خرید ارزهای صادراتی به صورت حواله و اسکناس در کشورهای هدف صادراتی و رفع همزمان تعهدات صادراتی در سامانه ­های سنا و نیما و تامین ارز مورد نیاز واردکنندگان کالاهای اساسی، واسطه ای و مواد اولیه و همچنین ماشین آلات طرح­های تولیدی از طریق سامانه نیما از دیگر خدماتی است که مدیرعامل صرافی توسعه صادرات ایران به آنها اشاره کرد.
وی گفت: این صرافی آمادگی ارائه خدمات ویژه در کشورهای همسایه به ویژه عراق و افغانستان برای دریافت وجوه صادراتی، تامین و تبدیل ارزهای مورد نیاز بانک و آزادسازی ارزهای تخصیصی بانکی به ویژه در زمینه واردات کالای های اساسی را دارد.
به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز در ادامه این مجمع، صورت­های مالی ارائه شده از سوی مدیرعامل صرافی توسعه صادرات ایران، از سوی حسابرسان قانونی بررسی و تایید شد؛ همچنین با پیشنهاد هیات مدیره صرافی، مقرر شد ۱۰ درصد از سود ویژه این شرکت بین صاحبان سهام تقسیم شود.
لازم به ذکر است در مجمع عمومی فوق العاده شرکت، سال مالی نیز ازپایان اسفندماه به آخر آذرماه تغییر یافت.