به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، امیر یوسفیان در همایش ملی تجلیل از مدیران شایسته و رهبران اقتصاد ایران ١٤٠٠ که همزمان با روز صنعت و معدن در دانشگاه الزهرا (س) برگزار شده بود، به تشریح برنامه‌های بانک صادرات ایران برای حمایت از استمرار تولید و اشتغال در واحدهای تولیدی و اقتصادی پرداخت و ارائه خدمات بهتر توسط این بانک با استفاده از طرح‌های طراوت «تولید» و «توسعه»، طرح «اعتبار در حساب جاری» و طرح «همیان سپهر» را راهی آسان برای گذر از شرایط سخت اقتصادی عنوان کرد.

وی دو مشکل اساسی تحریم و تورم در کشور را خاطرنشان کرد و افزود: تحریم باعث شده تا شرایط انتقال و مبادله پول با کشورهای خارجی مانند یوزانس، ریفاینانس و اعتبارات اسنادی (LC) دشوار شده و قیمت تمام‌شده کالا افزایش یابد. تورم نیز باعث شده تا با از میان رفتن اعتبار در داد و ستدهای داخلی، فروش اعتباری و نسیه فروشی حذف شود. در واقع در دوران تورمی کسی کالایش را با چک نمی‌فروشد. خرید و فروش داخلی کاهش یافته و توان خرید نیز کم شده است. این در حالی است که نرخ تسهیلات بانکی نصف میزان تورم است و تقاضا برای دریافت تسهیلات به مراتب بیشتر از قبل شده است.

نائب‌رئیس هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران اظهار کرد: یکی از مشکلات موجود، افزایش شدید تقاضا برای تسهیلات است به نحوی که نیاز اغلب شرکت‌ها به نقدینگی ٢٠٠ درصد رشد کرده است. این در حالی است که با توجه به رشد محدود منابع بانکی، در بانک صادرات ایران برای رفع نیاز این شرکت‌ها تمرکز ویژه‌ای در قالب طرح‌های طراوت «تولید» و «توسعه» از ابتدای سال ٩٨ به کار گرفته شده است.

یوسفیان با بیان اینکه بانک صادرات ایران نسبت به مشکلات واحدهای تولیدی بی تفاوت نبوده و تلاش کرده‌ تا شرایط ادامه فعالیت برای مشتریان و تولیدکنندگان فراهم شود، تاکید کرد: بانک صادرات ایران برای حمایت از واحدهای تولیدی، اعتبارات اسنادی ریالی را جایگزین اعتبارت اسنادی خارجی کرده و تلاش شده تا استفاده از تسهیلات بانک صادرات ایران برای مشتریان تسهیل شود.

وی افزود: بر اساس این طرح ذی‌نفعان اعتبارات اسنادی ریالی بانک صادرات ایران و دارندگان کالا می‌تواند کالای خود را نسیه بفروشد و با مراجعه به بانک بدون وثیقه و ضامن از تسهیلات این بانک استفاده کنند.

نائب‌رئیس هیئت‌مدیره  بانک صادرات ایران گفت: برای دارندگان کالا که می‌خواهند کالاهای خود را با چک به صورت نسیه بفروشند نیز در بانک صادرات ایران برنامه‌های حمایتی در نظر گرفته سشده به نحوی که در قالب طرح «اعتبار در حساب جاری» یکی دیگر از دغدغه‌های صنعتگران را برطرف کرده‌ایم و در صورت واگذار کردن چک‌های حاصل از فروش در بانک صادرات ایران، این بانک در صورت کاهش موجودی چک صادره فروشنده بر اساس اعتبار موجود نزد بانک، میزان کسری موجودی را تامین می‌کند. در این مدل هزینه مالی واحدهای تولیدی و فروشنده‌های کالا کاهش می‌یابد.

وی همچنین دغدغه پرداخت به موقع حقوق کارمندان و کارکنان  شرکت‌ها و واحدهای تولیدی را مورد توجه قرار داد و افزود: بانک صادرات ایران برای حل این مشکل طرح «همیان سپهر» را در دستور کار خود قرار داده است. هر شرکتی بخواهد حقوق کارگر خود را به موقع پرداخت کند، در صورت تمرکز حساب واریز و دریافت حقوق در بانک صادرات ایران، این بانک با نرخ ترجیحی به مدت سه ماه تسهیلات پرداخت حقوق کارکنان به واحدهای تولیدی پرداخت می‌کند.

یوسفیان با تاکید بر اینکه طرح‌های طراوت «تولید» و «توسعه»، طرح «اعتبار در حساب جاری» و طرح «همیان سپهر» به منظور مشتری‌مداری و تسهیل همکاری مجموعه‌های اقتصادی با بانک صادرات ایران دنبال می‌شود، اظهار کرد: نتیجه این رویکرد در بانک صادرات ایران این بوده که طی یک سال گذشته، بالغ بر ٤٥٠ هزار میلیارد ریال اعتبارات اسنادی ریالی توسط این بانک صادر شده است. با احیای اعتبارات اسنادی ریالی و اعتبار در حساب جاری، منش نسیه فروشی و فروش اعتباری مجددا در بین واحدهای تولیدی و بازار احیا شد. با این کار تولید رونق یافته و اشتغال حفظ و افزایش خواهد یافت و اعتبارات ارزی جانشین پیدا کرده است.

نائب‌رئیس هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران تاکید کرد: با این طرح امکان خرید نسیه مواد اولیه فراهم شده به نحوی که همه واحدهای صنعتی می‌توانند مواد اولیه خود را با ال سی ریالی بانک صادرات ایران به صورت نسیه یک ساله خریداری کنند. فروشنده کالا نیز می‌تواند، اعتبارات اسنادی ریالی صادر شده را در بانک صادرات ایران تنزیل کرده و وجه آن را نقداً دریافت کند در این حالت در واقع خریدار نسیه یکساله خریده در حالی که فروشنده نقد فروخته است البته می‌تواند این اعتبارات اسنادی ریالی را نیز به عنوان وثیقه دریافت تسهیلات دیگر برای خرید از تولیدکننده‌های بالادستی قرار داده و به نفع آنها ال سی ریالی دیگری از بانک صادرات ایران دریافت کند که به این ترتیب با یک واحد تسهیلات ریالی می‌توان واحدهای بیشتری را به گردش درآورد. نکته مهم اینکه کسی که کالای خود را با ال سی ریالی بانک صادرات ایران بفروشد، برای دریافت تسهیلات از بانک نه ضامن نیاز دارد نه وثیقه و نه اعتبارسنجی.

یوسفیان افزود: کاهش هزینه مالی و نداشتن ریسک در هنگام فروش نسیه کالا به مشتری از دیگر مزایای این طرح است به  نحوی که بانک به جای فروشنده اعتبار سنجی مشتری را انجام داده و اعتبار آن را تأیید کرده است. مهمترین چیزی که به دنبال آن هستیم این است که این اعتبارات اسنادی ریالی به صورت (BACK TO BACK) شرایط تهیه مواد اولیه و فروش کالا از تولیدکننده تا مصرف کننده نهایی را به صورت زنجیره‌ای فراهم کند تا بتوان با یک واحد تسهیلات ریالی، گردش مالی در چند واحد را تأمین کرد و زنجیره تأمین رقم بخورد.