به گزارش اکونا پرس،

این موسسه که از سال ۱۳۶۶ فعالیت خود را بانام یک صندوق شروع کرده است توانسته تمامی پله‌های ترقی را با موفقیت طی کرده و درنهایت به بانک تبدیل شود. وضعیت موسسه ملل بر اساس آخرین صورت مالی موسسه ملل بر اساس آخرین صورت مالی که در شهریورماه ۱۴۰۰ منتشر کرده است، دارای۴۶۵ هزار و ۹۲۸ میلیارد ریال دارایی است. حقوق مالکانه ان ۱۳ هزار و ۵۶۳ میلیارد ریال و سود انباشته موسسه نیز در این دوره دو هزار و ۲۱۳ میلیارد ریال است.

مانده تسهیلات موسسه مبلغ ۲۳۴ هزار میلیارد ریال و مانده ۱۶ هزار و ۲۱۴ میلیارد ریال ارزیابی‌شده است. سود خالص سرمایه‌گذاری موسسه در این دوره با رشد چشمگیر ۶۰۰۰ درصدی به رقم ۱۲ هزار و ۸۱۵ میلیارد ریال رسیده است که یکی از بالاترین رشد را در سال های اخیر در صنعت بانکداری شاهد هستیم. سرمایه شرکت در این دوره مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال و سود خالص شناسایی‌شده نیز ۲۲۴ میلیارد ریال است.

در پایان شش‌ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ جمع درآمد عملیاتی شرکت مبلغ ۱۳ هزار و ۵۱۹ میلیارد ریال بوده که نسبت به سال گذشته رشدی حدود ۴۰ درصدی داشته است. از محل تسهیلات پرداخت‌شده این موسسه در پایان شش‌ماهه نخست امسال حدود ۲۶ هزار و ۵۴۵ میلیارد ریال درآمد کسب کرده است که در مقابل به خاطر سود سپرده حدود ۲۵ هزار و ۵۴۲ میلیارد ریال هزینه پرداخت کرده است. با این صورت مالی و همچنین شفافیتی که موسسه  اعتباری ملل دارد و علاوه بر این اقداماتی که بر اساس استانداردهای بانک مرکزی این موسسه انجام داده بود، بانک شدن این موسسه قابل پیش‌بینی بوده و دور از دسترس نبود.

از تولد یک موسسه تا تبدیل به بانک مؤسسه اعتباری ملل در سال ۱۳۶۶ بانام صندوق قرض‌الحسنه عسکریه فعالیت خود را آغاز نمود و در سال ۱۳۷۳ با شکل گرفتن وزارت تعاون به‌عنوان اولین تعاونی اعتبار آزاد در سطح کشور مجوز فعالیت از وزارت تعاون اخذ کرده و هم‌زمان پیگیری‌های لازم را جهت اخذ مجوز فعالیت تحت عنوان مؤسسه مالی و اعتباری عسکریه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد. در سال ۱۳۸۵ توافق‌نامه‌ای بین هیأت مدیره مؤسسه و بانک مرکزی برای تبدیل تعاونی اعتبار عسکریه به مؤسسه مالی و اعتباری امضاء شد که درنهایت این توافق‌نامه منجر به صدور موافقت اصولی بانک مرکزی شد و سپس مؤسسه با فراهم آوردن اسناد و مدارک مورد نیاز و اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار در ابتدای سال ۱۳۹۰ جهت تأمین سرمایه مورد نیاز و تبدیل‌شدن به سهامی عام، اقدام به پذیره‌نویسی سهام نمود که پس از اتمام مراحل پذیره‌نویسی، و بررسی و تائید بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار در مورخه ۱۲ تیر ۱۳۹۰ نزد اداره کل ثبت شرکت ها به‌عنوان مؤسسه مالی و اعتباری سهامی عام ثبت و تغییرات آن در روزنامه رسمی درج شد و پس از آن نام مؤسسه نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت رسید و سهام مؤسسه نیز در شرکت فرا بورس ایران مورد معامله قرار گرفت.http://www.faraznews.com/?p=23421