به گزارش اکونا پرس،

به نقل ازپایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا ، سید محسن فاضلیان عضو هیات مدیره بانک مسکن، در تشریح عملکرد سالانه بانک مسکن، از روند رو به رشد و بهبود وضعیت مالی و عملکرد بانک طی 2 سال گذشته خبر داد.

این عضو هیات مدیره بانک مسکن با بیان اینکه عملکرد بانک در سال 1399 نسبت به سال 98 در سطح مطلوب بوده، اظهار داشت: کاهش زیان خالص از 10.5هزارمیلیارد ریال سال 1398 به 8 هزار میلیارد ریال زیان خالص در پایان سال 1399 از جمله نقاط مثبتی است که روند صعودی عملکرد بانک مسکن را نشان می دهد.

وی عوامل مختلفی را در کاهش زیان بانک تاثیرگذار دانست و گفت: کل درآمد بانک مسکن در سال 98 حدود 125 هزار میلیارد ریال بوده که این رقم با افزایش 28 هزارمیلیارد ریالی در طی سال 1399 به مبلغ 153 هزار میلیارد ریال در پایان سال 1399رسیده است و این نشان می‌دهد در دوره مدیریت آقای شایان بر بانک مسکن، زیان انباشته بانک با سرعت بالایی کاهش یافته است. این در حالی است که عمده افزایش درآمد بانک به مبلغ 25 هزار میلیارد ریال، مربوط به افزایش درآمد مشاع در بخش مسکن است و مابقی آن به مبلغ 3 هزار میلیارد ریال، مربوط به درآمد غیرمشاع است.

وی همچنین تصریح کرد: مطابق صورت‌های مالی حسابرسی شده، عملکرد عملیاتی بانک ناشی از مقایسه عمده درآمد عملیاتی یا همان درآمد تسهیلات، با عمده هزینه‌های عملیاتی یا همان هزینه سود پرداختی به سپرده مشتریان، مبلغ 18 هزارمیلیارد ریال افزایش سود عملیاتی بانک در سال 1399 نسبت به سال 1398 را نشان می‌دهد به گونه‌ای که سود عملیاتی بانک در سال 1398 مبلغ 44 هزار میلیارد ریال بوده و این سود در سال 1399 به مبلغ 62 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است و هزینه‌های غیر عملیاتی غیرمتعارف همچون هزینه مطالبات مشکوک الوصول که عمدتا مربوط به تسهیلات ارزی پرداخت شده سنوات قبل از سال 1398 می باشد سود عملیاتی را در تهاتر با هزینه‌های غیرعملیاتی در بخش سود خالص، با چالش مواجه می‌کند.

فاضلیان در بخش پایانی اظهارات خود گفت: پیش‌بینی می‌شود با روندی که بانک در پیش گرفته، به احتمال فراوان بانک مسکن از وضعیت زیان ده خارج شده و در سال جدید وارد مرحله سوددهی شود.