به گزارش اکونا پرس،

مزایای سرمایه گذاری در بورس شامل  نقدینگی بالاتر، تطبیق پذیری، بازدهی بالاتر در دوره های زمانی کوتاهتر، کسب مالکیت ، محیط و چارچوب نظارتی شفاف است که بانک ایران زمین با شناخت این ویژگی ها پا به عرصه سرمایه گذاری بورسی گذاشته است.

برای رفع یک تصور غلط رایج، کاهش نرخ بهره به سوددهی بانک آسیب می رساند، اما نه آنقدر که فکر می کنید. بیایید به عنوان مثال به بانک ایران زمین نگاه کنیم. از پایان سال 1398 تا پایان سال 1400، نرخ وجوه  75 واحد پایه یا سه چهارم یک درصد کاهش یافت.

 بر این اساس بازده خالص بهره بانک ایران زمین قطعاً کاهش یافت، اما تنها با 17 واحد پایه، از 2.52 درصد به 2.35 درصد. بنابراین، در حالی که کاهش 150 واحدی نرخ بهره در واکنش به بحران ویروس کرونا به سود بانک‌ها آسیب می‌زند، اما آنها  را دقیقاً به صفر نمی‌رسند.

نقش بانکداری باز در بهبود سهام بانک ایران زمین

عامل خطر دیگری که توجه به آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، اختلال است، به‌ویژه وقتی به سهام بانک‌های مبتنی بر شعب سنتی نگاه می‌کنید. صنعت فناوری مالی یا فین ‌تک در سال‌های اخیر منفجر شده است تا فشار رقابتی مزیتی زیادی را بر بانک‌های سنتی تحمیل کند. به عنوان مثال، بانک‌های آنلاین و یا بانک هایی مانن ایران زمین که در بستر های دیجیتال به ارائه خدمات می پردازند ساختار هزینه بهتری نسبت به بانک‌های مبتنی بر خدمات فیزیکی شعبه ای دارند، بنابراین می‌توانند نرخ‌های بالاتری برای سپرده‌ها و نرخ‌ها و کارمزدهای کمتری برای وام‌ها به مشتریان ارائه دهند.

نقاط قوت سهام بانک ایران زمین

با در نظر گرفتن این عوامل خطر، چند چیز می تواند به کاهش ریسک سرمایه گذاری سهام بانک ایران زمین کمک کند. در اینجا چند مورد از مهمترین آنها آورده شده است:

تعداد کمی از صنایع نسبت به بانکداری دارای مقررات مقاوم هستند، و این به ویژه پس از بحران مالی 2008-2009 که صنعت بانکداری جهان را تهدید به فروپاشی کرد، صادق است. اکنون بانک‌ها موظف هستند حداقل سطوح سرمایه مشخصی را حفظ کنند و مؤسسات بزرگ‌تر نیز ملزم به انجام «آزمایش استرس» هستند تا توانایی خود را برای بقا در محیط‌های نامطلوب تعیین کنند. این به کاهش ریسک مرتبط با سرمایه گذاری سهام بانک کمک می کند که بانک ایران زمین از این ویژگی مهم برخوردار است.

تجربه بانکداری سرمایه گذاری با بانک ایران زمین

بانک ها می توانند در دو نوع تجارت شرکت کنند. بانکداری تجاری چیزی است که بیشتر مردم را با بانک ها مرتبط می کند. این خدمات شامل قرض دادن پول و گرفتن سپرده است و همچنین می تواند شامل برنامه ریزی بازنشستگی و محصولات بیمه ای شود. بانکداری سرمایه گذاری شامل پذیره نویسی بدهی و سهام، مدیریت ثروت برای مشتریان با ارزش خالص بالا، معاملات سهام و اوراق قرضه اختصاصی، و مشاوره به مشتریان در مورد عرضه اولیه ، ادغام و تملک باشد لذا تمام این خدمات به صورت یک مجموعه کامل در بانک ایران زمین یافت می شود که یکی از مهم ترین دلایل قوت سهام این بانک است.

نکته کلیدی که باید از منظر ریسک بدانیم این است که در حالی که بانکداری تجاری در طول رکود و بازارهای آشفته عملکرد ضعیفی دارد، بانکداری سرمایه گذاری تمایل به عملکرد بهتر دارد. در واقع، سه ماهه دوم سال 1399 اوج تعطیلی های همه گیر کووید-19 - دومین سه ماهه برتر بانکداری سرمایه گذاری ایران زمین  از نظر درآمد به حساب آمد. بنابراین، در حالی که به وضوح این اتفاق در مورد بانک هایی که به طور انحصاری روی اعطای وام تمرکز می کنند صدق نمی کند، بانک هایی مانند بانک ایران زمین که هر دو نوع عملیات بانکداری تجاری و بانکداری سرمایه گذاری را در دستور کارشان قرار می دهند، در اقتصادهای سخت تا حدودی ریسک کمتری دارند.

سهام بانک ایران زمین در همه گیری COVID-19

هنگامی که ریسک های سرمایه گذاری در سهام بانکی را ارزیابی می کنید، می توانید به نحوه عملکرد آنها در شرایط سخت بازار کمک کنید. ما به طور خلاصه به بحران مالی 2008-2009 اشاره کردیم، اما همه‌گیری کووید-19 تقریباً برای بانک‌ها چالش برانگیز بوده است و نمونه‌ای عالی از برخی از عوامل خطر است که قبلاً مورد بحث قرار گرفت.

هدف اولیه سرمایه گذاری این است که اطمینان حاصل شود هر فرد قادر به دستیابی به اهداف مالی آینده خود است. افزایش تورم باعث می شود افراد نتوانند به سادگی بخشی از درآمد خود را به دست آورند و پس انداز کنند. برای پاسخگویی به افزایش قیمت ناشی از تورم، سرمایه گذاری مهم می شود.