به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، بانکداری سبز، به مفهوم بانکداری بدون کاغذ، بدون سوخت و بدون اتلاف وقت و انرژی است که بانک ملی ایران به عنوان بانک پیشرو در نظام بانکی کشور، گسترش فعالیت های سبز را با استفاده از مزایای گسترده و رو به رشد فناوری اطلاعات جزء استراتژی های نوین خود قرار داده است.
بر همین اساس نیروگاه های‌ انرژی خورشیدی شرکت پارس تکنولوژی سداد از زیرمجموعه های بانک ملی ایران و یکی از شرکت‌های پیش‌رو در حوزه‌های نوین فناوری اطلاعات، با هدف تحقق مسئولیت‌های اجتماعی در زمینه نگهداشت محیط زیست و تأمین انرژی پاک مطابق با نیاز روز کشور نصب و راه‌اندازی شده است.
از دیگر اهداف راه اندازی این نیروگاه که توسط همکارانمان در شرکت پارس تکنولوژی سداد و با مشارکت کمیته امداد امام خمینی (ره) در قالب ۱۰۰ واحد نیروگاه خورشیدی انگرید ۵کیلوواتی جهت مدد جویان تحت پوشش در روستا ملاعلی زابل استان سیستان و بلوچستان اجرا و همگام با فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درخصوص محرومیت زدایی، تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در مناطق محروم عملیاتی شده است، می توان به تأمین انرژی پاک و درآمدزایی از محل فروش برق مازاد بر مصرف، ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت توسعه کسب‌وکار و... اشاره کرد.
بر همین اساس توجه به انرژی های نو و تجدیدپذیر از جمله انرژی های خورشیدی از مهم ترین اقدامات موثر بانک‌ در این حوزه بوده و از این رو دیگر نیروگاه خورشیدی بانک ملی ایران با ظرفیت 250 کیلووات در محوطه ادارات مرکزی این بانک در حال راه اندازی است. این نیروگاه نیز با هدف تامین بخشی از برق مصرفی ادارات مرکزی بانک و مشارکت فعال در حل معضلات زیست محیطی کشور و نیز کمک به حرکت کشور به سوی توسعه پایدار عملیاتی شده است.
از سوی دیگر، ایجاد ملاحظات در مصرف انرژی و کاغذ در ساختمان و ساختار اداری بانک را می توان گام دیگر در جهت اجرای بانکداری سبز برشمرد. بر این اساس گسترش و توسعه خدمات بانکداری الکترونیک با هدف کاهش مصرف کاغذ، کاهش قطع درختان، کاهش رفت و آمد فیزیکی مشتریان به شعب بانکی و در نتیجه صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش حجم ترافیک یا استفاده از تجهیزات عایق حرارتی و تجهیزات برقی کم‌مصرف در ساختمان‌های ستاد و شعب بانک و مواردی از این دست همگی بانک ملی ایران را در زمره سازمان‌ های مراقب محیط زیست قرار می دهد.
این بانک همچنین با آگاهی از اهمیت مدیریت سبز و نیز اشراف بر محدودیت منابع انرژی و نقش کلیدی خود در صیانت از این منابع، افزایش بهره وری، مصرف بهینه منابع و کاهش آلودگی های زیست محیطی را سرلوحه اقدامات داده و خود را متعهد به اجرای استانداردهایISO 14001،ISO 45001 و ISO 50001می داند.
بهینه سازی زیرساخت های بانک جهت دستیابی به اهداف مدیریت انرژی، رعایت اصول ساختمان های سبز و به کارگیری تجهیزات با بهره وری بالای مصرف انرژی، اجرای سیستم مدیریت هوشمند ساختمان و... از جمله سیاست های پیش رو در مدیریت یکپارچه بانک ملی ایران برای بهبود مستمر عملکرد ایمنی و بهداشت شغلی، محیط زیست و مصرف انرژی است.
به هر تقدیر وضعیت محیط زیست در ایران می‌طلبد که همه نهادهای مرتبط از جمله نظام بانکی توجه ویژه‌ای به این مقوله داشته باشند و از آنجا که توسعه اقتصادی در گروی آبادانی محیط زیست است، بانک ملی ایران توسعه بانکداری سبز را در راس سیاست گذاری های خود قرار داده است.