به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی بانک قرض‌‌الحسنه مهر ایران، «فرشید رزلانسری» معاون اداره کل توسعه سرمایه انسانی بانک در برنامه «گفت‌‌و‌گوی اقتصادی» رادیو گفت‌‌و‌گو اظهار داشت: با عنایت به محدودیت استفاده بانک‌‌های قرض‌‌الحسنه صرفاً از عقد قرض‌‌الحسنه و علی‌‌رغم اینکه قدمت بانک‌‌های قرض‌‌الحسنه در کشور بیش از ۱۵ سال نیست، اما کارهای بسیار خوبی در حوزه قرض‌‌الحسنه در این بانک‌‌ها به انجام رسیده است.
وی افزود: بانک قرض‌‌الحسنه مهر ایران تا کنون حدود ۱۳ میلیون مشتری جذب کرده و به بیش از ۱۲ میلیون نفر از این مشتریان وام پرداخت کرده است. با توجه به اینکه ماهیت قرض‌‌الحسنه و اهداف آن با سایر عقود در بانک‌‌های دیگر متفاوت است و همچنین بانک‌‌های قرض‌‌الحسنه به‌دنبال کسب سود نیستند و با عنایت به ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی که عقد قرض‌‌الحسنه دارد، این شیوه از تأمین مالی می‌‌تواند تأثیرگذاری بسیاری بر جامعه داشته باشد.
رزلانسری در خصوص حمایت‌‌های دولت از بانک‌‌های قرض‌‌الحسنه تصریح کرد: حمایت‌‌های دولت در زمینه ترویج فرهنگ قرض‌‌الحسنه و کمک به رشد قرض‌الحسنه می‌‌تواند صورت پذیرد. عملکرد بانک‌‌های قرض‌‌الحسنه در حوزه مسئولیت‌‌های اجتماعی و خارج از آن در خصوص بانکداری خرد، وام‌‌های پرداختی در حوزه اشتغال، ازدواج، مسکن و کمک ودیعه مسکن، نشان‌‌دهنده این مطلب است که بانک‌‌های قرض‌‌الحسنه می‌‌توانند به‌خوبی کمک‌‌کننده دولت باشند.
پرداخت وام قرض‌الحسنه بر کاهش مشکلات جامعه مؤثر است
وی خاطرنشان ساخت: علی‌‌رغم اینکه این بانک‌‌ها کاملاً خصوصی بوده و حمایت مالی نمی‌‌شوند و بودجه دولتی ندارند، تمام منابع مردمی که در این بانک‌‌ها جذب شده، به‌‌صورت کامل به‌عنوان وام‌‌های قرض‌‌الحسنه تخصیص داده شده که این امر می‌‌تواند در کاهش مشکلات و معضلات جامعه بسیار تأثیرگذار باشد.
معاون اداره کل توسعه سرمایه انسانی بانک قرض‌‌الحسنه مهر ایران با اشاره به اینکه در سایر بانک‌‌ها نیز منابع قرض‌‌الحسنه وجود دارد، اما چون به‌‌دنبال سوددهی بیشتری هستند، ممکن است این منابع در حوزه قرض‌‌الحسنه تخصیص پیدا نکند، پیشنهاد داد: پس از گذشت چندین سال از تأسیس بانک‌‌های قرض‌‌الحسنه و عملکرد آن‌‌ها، نگاه حمایتی دولت تغییر یافته و قوانین و ساختارها و فرآیندهای جدید برایشان تعریف شود تا بانک‌‌های قرض‌‌الحسنه متفاوت از بانک‌‌های تجاری دیده شوند. به‌‌عنوان نمونه نرخ ذخیره قانونی که برای بانک‌‌ها در نظر گرفته شده، برای بانک‌‌های تجاری و قرض‌‌الحسنه، ۱۰ درصد است و نرخ اضافه برداشت از بانک مرکزی برای هر ۲ دسته از بانک‌ها یکسان است که پیشنهاد می‌‌شود تا حدی متفاوت باشد.
رزلانسری اظهار داشت: همچنین صدور مجوز انجام یک سری عملیات بانکی که بانک‌‌های قرض‌‌الحسنه در حال حاضر اجازه انجام آ‌ن‌‌ها را ندارند، می‌تواند رهگشا باشد.
وی در ادامه سخنان خود را این‌گونه پی گرفت: یک سری محدودیت‌‌ها برای بانک‌‌های قرض‌‌الحسنه مثل سقف پرداخت وام وجود دارد که در سال جاری، به همت مدیران عامل بانک‌‌های قرض‌‌الحسنه و وزیر امور اقتصاد و دارایی، گامی مؤثر در این زمینه برداشته شد و در حال حاضر تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان برای اشخاص حقیقی، وام قرض‌‌الحسنه پرداخت می‌‌شود.
امکان پرداخت حقوق کارکنان سازمان‌ها از طریق بانک‌های قرض‌الحسنه
رزلانسری اضافه کرد: اقدام بسیار خوب دیگر، مجوز پرداخت حقوق کارکنان بخش‌‌های دولتی توسط بانک‌‌های قرض‌‌الحسنه بوده که اقدامی مهم است و این منابع جهت کمک به همین قشر در اختیارشان قرار می‌‌گیرد. چنانچه توسط بخش‌‌های دولتی، حساب پرداخت حقوق پرسنل به بانک قرض‌الحسنه مهر ایران منتقل شود، در قبال آن خواهند توانست از وام‌‌های قرض‌‌الحسنه با کارمزد ۴ درصد و کمتر از آن برای پرسنل خود بهره‌مند شوند.
وی ادامه داد: در حوزه کشورهای اسلامی، فعالیت‌‌های خاصی از بانکداری اسلامی نه‌ تنها در عقد قرض‌‌الحسنه، بلکه در همه عقود اسلامی انجام شده است، اما این گونه نیست که بانکی تخصصی به اسم قرض‌‌الحسنه داشته باشند.
معاون اداره کل توسعه سرمایه انسانی بانک قرض‌‌الحسنه مهر ایران با اشاره به سیستم اعتبارسنجی مشتریان که بانکداری تخصصی قرض‌‌الحسنه در آن پیشرو بوده و برگرفته از بانکداری روز دنیاست، تصریح کرد: سیستم اعتبارسنجی از وثیقه‌‌محوری به سمت اعتبارسنجی مشتریان رفته و در پرداخت وام‌‌های قرض‌‌الحسنه به‌ جای اینکه وثیقه، چک، سفته و منابع مالی شخص مورد سنجش قرار گیرد، اعتبار فرد در سابقه پرداخت اقساط وام و اینکه چقدر در پرداخت اقساط منظم بوده، مورد بررسی قرار می‌‌گیرد.
رزلانسری گفت: در بانک قرض‌‌الحسنه مهر ایران، بیش از ۵۰ درصد از وام‌‌هایی که پرداخت شده، بر مبنای اعتبارسنجی افراد بوده است. اعتبارسنجی، قدرت پرداخت مشتری در بازپرداخت اقساط را مشخص می‌‌کند و بر اساس درآمد شخص، وضعیت دارایی و بر اساس سابقه اعتباری و تسهیلاتی که دریافت کرده و بازپرداخت آن را انجام داده، صورت می‌گیرد. هدف از اعتبارسنجی این است که مشتریان بتوانند به‌‌راحتی از وام‌‌های قرض‌‌الحسنه استفاده کنند.
وی در خصوص نحوه پرداخت وام‌‌های قرض‌‌الحسنه به اشخاص حقیقی گفت: افراد برای استفاده از وام قرض‌‌الحسنه، ابتدا باید در بانک قرض‌‌الحسنه افتتاح حساب کنند. در حال حاضر می‌‌توان به‌صورت آنلاین از طریق همراه‌بانک افتتاح حساب انجام داد و کارت مشتری هم به‌صورت پستی ارسال خواهد شد.
بانک‌های قرض‌الحسنه به اشخاص حقوقی هم وام پرداخت می‌کنند
رزلانسری افزود: با توجه به شناختی که از قرض‌‌الحسنه وجود دارد و به لحاظ فرهنگ‌سازی، نباید صرفاً جهت دریافت وام قرض‌‌الحسنه در این بانک‌‌ها افتتاح حساب شود. اکثر مردم در لحظه، نیاز اساسی به وام ندارند، بنابراین با افتتاح حساب و انتقال گردش حساب حقوق و دستمزد خود به بانک‌‌های قرض‌‌الحسنه می‌‌توانند معدل حساب ایجاد کرده و به این صورت نیاز عده‌‌ای دیگر را رفع کنند.
رزلانسری خاطرنشان ساخت: ۹ درصد منابع قرض‌‌الحسنه در اختیار بانک قرض‌‌الحسنه مهر ایران است، در حالی که این بانک بیش از ۲۰ درصد مصارف قرض‌‌الحسنه را متقبل شده است، یعنی منابع قرض‌‌الحسنه فقط در حوزه قرض‌‌الحسنه تخصیص پیدا کرده است.
وی افزود: با توجه به اینکه در سال جاری برای نخستین بار بانک‌‌های قرض‌‌الحسنه امکان پرداخت وام به اشخاص حقوقی را پیدا کردند، در چارچوب تفاهم‌نامه‌ای که بانک‌ قرض‌الحسنه مهر ایران با صندوق نوآوری و شکوفایی دارد، امکان تأمین منابع از سوی بانک برای شرکت‌های دانش‌بنیان با ارائه معرفی‌‌نامه از سوی این صندوق فراهم است تا جهت تأمین سرمایه در گردش پروژه‌‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
‌معاون اداره کل توسعه سرمایه انسانی بانک قرض‌‌الحسنه مهر ایران در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه این بانک به معرفی‌شدگان کمیته امداد امام خمینی (ره) و بنیاد برکت وام پرداخت می‌کند، اظهار داشت: در جهت هم‌‌افزایی بانک‌های قرض‌الحسنه، چنانچه منابع قرض‌‌الحسنه سایر بانک‌‌ها و منابع صندوق‌‌های قرض‌‌الحسنه فقط در بانک‌‌های قرض‌‌الحسنه متمرکز شود، این بانک‌‌ها ‌ می‌توانند اقدامات بسیار ارزنده‌‌تری را به انجام برسانند.