به گزارش اکونا پرس،

به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی، تغییرات حق بیمه تولیدی(۹۶.۸هزار میلیارد تومان) و خسارت پرداختی(۴۴.۴هزار میلیارد تومان )نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب در حدود ۶۲.۵ و ۵۳.۴ درصد افزایش یافته است.

 براساس آمار خود اظهاری شرکت‌های بیمه در سنهاب مبلغ حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی به ترتیب در حدود ۹۶.۸ و ۴۴.۴ هزار میلیارد تومان است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب در حدود ۶۲.۲ و ۵۳.۴ درصد رشد داشته است.
رشد حق بیمه تولیدی بازار در این مدت به طور عمده متأثر از رشته درمان با سهم ۳۲.۱درصد سهم از پرتفوی بازار با رشد ۱۸۲.۲ درصدی حق بیمه شده است.
در بخش دیگر این گزارش، نسبت خسارت بازار با۲.۶ واحد کاهش در مقایسه با 7ماهه نخست سال قبل به ۴۵.۸ درصد رسیده است.البته در محاسبه این نسبت (حاصل تقسیم خسارت پرداختی به حق‌بیمه تولیدی برحسب درصد)، مبالغ خسارت‌های معوق، ذخایر حق‌بیمه، کارمزد شبکه فروش و هزینه‌های اداری- عمومی شرکتهای بیمه در نظر گرفته نمی‌شود. شایان ذکر است، بررسی آمار عملکرد شرکتها و رشته های بیمه از حیث "نسبت خسارت" در این مدت 7ماهه نمی تواند ارزیابی مطلوبی از عملکرد آنها در دسترس قرار داده و فعالیت واقعی شان را نشان دهد.
تنها نسبت خسارت 4رشته‌ بدنه اتومبیل، درمان، شخص ثالث_مازاد و حوادث راننده (به ترتیب با ۷۱.۸، ۵۶.۹، ۴۹.۷ و ۴۷.۲ درصد) بالاتر از سطح بازار بیمه است.
بنابر این گزارش، سهم بخش غیردولتی از حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی صنعت بیمه، به ترتیب ۷۵.۲ و ۷۲.۲ درصد بوده است.
در ادامه سهم 3 رشته بیمه درمان، شخص ثالث - مازاد و زندگی(عمر) به ترتیب ۳۲.۱، ۲۹.۱ و ۱۳.۱ درصد از پرتفوی حق بیمه تولیدی در بازار اعلام شد( البته سهم شرکت ها و رشته های بیمه در دوره های زمانی کمتر از یک سال معمولاً با تغییرات زیادی همراه است، لذا در تحلیل سهم از پورتفوی بازار بیمه باید این موضوع را مورد توجه قرار داد.)
مطابق با این گزارش، حدود ۳۹.۴میلیون بیمه نامه صادر و ۴۲.۹ میلیون فقره خسارت پرداخت شده است.
تعداد بیمه نامه‌های صادره و تعداد موارد خسارت پرداختی نسبت به 7 ماهه نخست سال قبل، به ترتیب ترتیب ۳.۵ و ۴۵.۴ درصد رشد داشته است.
رشد ۳.۵ درصدی تعداد بیمه نامه های صادره در بازار به طور عمده به واسطه رشد این تعداد در 2 رشته حوادث راننده و شخص ثالث-مازاد به ترتیب با ۶.۲ و ۴.۴ درصد رشد و هر یک با سهم حدوداً 35 درصدی از کل تعداد بیمه نامه های صادره بوده است.
همچنین اعلام شد، رشد ۴۵.۴ درصدی تعداد موارد خسارت پرداختی بازار، بیشتر به دلیل رشد ۴۰.۴ درصدی این تعداد در بیمه درمان با سهم عمده (۹۱.۲ درصد) از تعداد خسارتهای پرداختی بازار بیمه بوده است.
شایان ذکر است این گزارش براساس آمار خود اظهاری شرکت‌های بیمه در سامانه سنهاب تهیه و تنظیم شده که در راستای شفاف سازی و تنویر افکار عمومی منتشر می شود.
بدیهی است مشروح این گزارش و جدول جزییات آماری به تفکیک عملکرد رشته های بیمه با آن در پرتال بیمه مرکزی قابل دسترسی خواهد بود.