به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی و امور مشتریان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، «محسن محمدی» رئیس اداره کل حقوقی و پیگیری وصول مطالبات بانک با حضور در برنامه گفت‌وگوی اقتصادی رادیو گفت‌وگو به تشریح چگونگی توسعه فرهنگ قرض‌الحسنه در قالب بانکداری مدرن در طول سال‌های گذشته پرداخت.

محمدی با اشاره به تاریخچه بانکداری اسلامی، گفت: داد و ستد مالی در قالب قرض‌الحسنه از دیرباز در دین مبین اسلام و به‌ویژه صدر اسلام رواج داشته است.

وی با ذکر آیات و روایات مربوط به قرض‌الحسنه و تلاش در جهت بسط و گسترش آن پس از انقلاب اسلامی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، خلأ وجود قوانین مرتبط با بانکداری قرض‌الحسنه در کشور احساس شد که در این خصوص تلاش شد با تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های همسو، زمینه اجرای بانکداری اسلامی بر اساس فقه اسلامی عملیاتی شود.

راهکاری برای توزیع عادلانه پول

رئیس اداره کل حقوقی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران اظهار داشت: در نتیجه با حذف ربا از ساختار عملیات بانکی، زمینه رشد اقتصاد اسلامی و پیشگیری از فسادهای ناشی از بانکداری ربوی عملیاتی شد.

محمدی با ذکر این نکته که شاخص‌ترین عقد مالی اسلامی، قرض‌الحسنه است گفت: نگرش مردم و بانک مرکزی نیز در این خصوص مثبت بوده که همین امر سبب گسترش قرض‌الحسنه در سال‌های اخیر شده است.

وی با تبیین این موضوع که در بانکداری قرض‌الحسنه صرفاً بخشی از درآمد حاصل از فعالیت‌های مالی برای پوشش هزینه‌ها استفاده شده و باقی آن برای توسعه توان مالی مردم استفاده می‌شود، افزود: در بانکداری قرض‌الحسنه سعی بر این است تا با توزیع عادلانه پول، مردم امکان بیشتری برای رفع احتیاجات ضروری و خرید کالاهای اساسی خود پیدا کنند.

محمدی در ادامه با بیان این مطلب که اولین اصل در بانکداری تجهیز منابع است، تشریح کرد: افراد مختلف با توجه به نیازها و انتظاراتی که از درآمدهای خود خواهند داشت، یکی از روش‌های متفاوت را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند. در این بین بانک‌های قرض‌الحسنه با ارائه راهکارهایی نسبت به جذب منابع مالی اشخاص مختلف اقدام کرده که در نهایت این امر سبب، بازگرداندن پول به چرخه مجدد درآمد خواهد شد.

وی در همین رابطه خاطرنشان ساخت: به عنوان نمونه شاید پس‌انداز فرد در وهله اول جهت افزایش سرمایه خود وی نباشد، اما در جهت رفع مشکلات مادی افراد نیازمند استفاده می‌شود که این موضوع به نوبه خود علاوه بر پاداش‌های معنوی، اثر مثبتی را در اقتصاد جامعه بر جای خواهد گذاشت.

جبران کاستی‌های موجود در ساماندهی منابع قرض‌الحسنه با بانک‌های تخصصی

رئیس اداره کل حقوقی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران افزود: البته سازوکاری فراهم شده تا اشخاصی که در بانک‌های قرض‌الحسنه سپرده‌گذاری می‌کنند ضمن ترویج سنت قرض‌الحسنه، در زمان نیاز نیز بتوانند از وام‌های قرض‌الحسنه بهره‌مند شوند.

محمدی ایجاد انضباط مالی را یکی از دلایل اصلی تأسیس بانک‌های قرض‌الحسنه عنوان کرد و گفت: با توجه به اقبال مردم به قرض‌الحسنه، در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی شاهد رشد و توسعه صندوق‌های قرض‌الحسنه بودیم، اما صندوق‌ها در قالب قانون و چارچوب خاصی فعالیت نمی‌کردند.

وی در همین رابطه عنوان کرد: خلأ وجود بانک‌های قرض‌الحسنه احساس و در نهایت در آذر سال ۱۳۸۶ اولین بانک تخصصی قرض‌الحسنه در کشور به نام بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تأسیس شد.

محمدی با تأکید بر این نکته که تأسیس بانک قرض‌الحسنه مهر ایران آثار فراوانی در طول سال‌های اخیر بر اقتصاد جامعه داشته، افزود: فعالیت بانک‌های قرض‌الحسنه در چارچوب قانون پولی و بانکی کشور بسیاری از کاستی‌های موجود در ساماندهی منابع قرض‌الحسنه را جبران کرده و با آثار مثبتی که بر متغیرهای اقتصادی داشته، سبب حل بسیاری از مشکلات و بهبود وضعیت اقتصادی جامعه شده است.

رئیس اداره کل حقوقی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، توسعه توان اقتصادی افراد کمتر برخوردار، پرداخت وام‌های مرتبط با حوزه مسئولیت اجتماعی از جمله وام‌های ازدواج و فرزندآوری، پرداخت انواع وام‌های اشتغال‌زایی، کمک به آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد، کمک به توسعه و رشد اقتصاد مبتنی بر کالا و خدمات ایرانی را برخی از آثار مثبت فعالیت این بانک برشمرد.

کمترین مطالبات غیرجاری متعلق به بانک قرض‌الحسنه مهر ایران است

محمدی در ادامه با اشاره به این مهم که کمترین میزان مطالبات غیرجاری شبکه بانکی کشور متعلق به بانک قرض‌الحسنه مهر ایران است، افزود: یکی از اصلی‌ترین عواملی که سبب شده تا این بانک تعداد وام قابل توجهی به مشتریان خود اعطا کند، پایین بودن نسبت مطالبات غیرجاری این بانک است.

وی تعهد مردم به بازپرداخت به موقع اقساط وام‌های قرض‌الحسنه را مهمترین دلیل این امر برشمرد و گفت: تعداد مشتریانی که از بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در طول سال‌های گذشته وام دریافت کرده‌اند، سیر صعودی قابل توجهی داشته؛ در حالی که نرخ رشد مطالبات این بانک همواره عدد مطلوبی معادل کمتر از نیم درصد بوده است. عمده‌ترین دلیل آن را می‌توان نگاه دینی و اعتقادی مردم به حوزه قرض‌الحسنه دانست.

رئیس اداره کل حقوقی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران حمایت دولت و نظام آموزشی به موضوع قرض‌الحسنه را بسیار مهم تلقی کرد و افزود: ترویج این سنت نیک علاوه بر آثار و برکات اجتماعی فراوانی که برای اشخاص و جامعه در پی دارد، به‌عنوان موتوری محرک در چرخه اقتصاد نیز قابل توجه است.