به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، وزیر امور اقتصادی و دارایی در این مراسم که در سالن فردوسی این بانک برگزار شد، تاکید کرد: امروز هفت هزار میلیارد ریال تسهیلات به همت بانک ملی ایران به صندوق ها پرداخت می شود و امیدوارم با کمک بانک مرکزی در خصوص 40 هزار میلیارد تومانی که به عنوان یک ابتکار سیاستی به بانک ها اجازه داده شده است تا در طرح های دانش بنیان مشارکت کنند،این هدف تا اسفند ماه محقق شود.

وی افزود: آسیب شناسی ما در وزارت امور اقتصادی و دارایی نشان می دهد که بازیگران اقتصاد دانش بنیان بیش از همه با محدودیت و چالش در تامین مالی مواجه هستند. نکته مهم در تامین مالی شرکت های دانش بنیان و پروژه های دانش بنیان کشور، مسئله  وثایقی است که به دلیل دارایی های نامشهود این شرکت ها با سایر بازیگران اقتصادی کشور، متفاوت است.

خاندوزی بیان کرد: وزارت امور اقتصادی و دارایی برای حل این مشکل  مقدماتی را فراهم کرده است که امیدوارم نتیجه این اقدامات در سال 1402  محقق شود.

وی ادامه داد: مسئله نهاد ضمانت، برای شرکت های دانش بنیان بسیار حائز اهمیت است. صندوق های غیر دولتی پژوهش و فناوری در این زمینه تا کنون نقش آفرینی خوبی انجام داده اند اما برای تحقق اهداف تعیین شده به اقداماتی ورای وضع موجود نیاز داریم.

وزیر اقتصاد بیان کرد: همانگونه که در بسیاری از کشورها معمول است، باید ضمانت و ترتیب های نهادی برای فعالیت و رشد شرکت های دانش بنیان فراهم شود. نقش ضمانت از نقش تسهیلات دهی بانک ها بسیار کارآمدتر است و باید به صورت جدی دنبال شود.

خاندوزی گفت: درباره اعتبار سنجی شرکت های دانش بنیان مقدمات خوبی فراهم شده و هر آن چیزی که به عنوان پیش نویس های لازم برای تصویب و اجرا لازم است با تعاملات به عمل آمده با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فراهم شده است.

وی تاکید کرد: در اعتبار سنجی شرکت های دانش بنیان نیازمند یک تحول جدی هستیم که اگر این اتفاق در سال 1402 محقق شود، در زمینه نهاد ضمانت و نهاد اعتبارسنجی، بستری برای حرکت بلند مدت سال های آینده شرکت های دانش بنیان خواهد شد.

وزیر اقتصاد در پایان گفت:امیدوارم اتفاق امروز که به همت بانک ملی ایران رخ داد باعث شود در سال های بعد همه بانک ها در این باره بسیج شوند و این روند در نظام بانکی کشور کاملا نهادینه شود.