به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی و امور مشتریان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، نخستین همایش ملی قرض‌الحسنه در سالن اجلاس سران برگزار شد.
این همایش با حضور دکتر «سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی، دکتر «سید عباس حسینی» معاون بانک و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی، دکتر «محمد طالبی» دبیر کل و دکتر «مهران محرمیان» معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، دکتر «محمدعلی شیرازی» مدیرعامل فرابورس ایران، دکتر «سید سعید شمسی‌نژاد» مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و «محمد حسین حسین‌زاده» مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت همراه بود.
مشتریان بانک‌های قرض‌الحسنه بیش از ۲۳ میلیون نفرند
دکتر «سید احسان خاندوزی» وزیر اموراقتصادی و دارایی در این همایش گفت: خوشحالم که روزی در تقویم ایرانی ها به نام روز ترویج فرهنگ قرض الحسنه ثبت شده و شاهد دستاوردهای جدید و به روز بانکداری قرض الحسنه در جمهوری اسلامی ایران هستیم که در تلاقی با ماه همیاری و نیکوکاری یعنی ماه شعبان است.
وی با تشکر از مدیران بانک قرض الحسنه مهر ایران و رسالت بیان کرد: از همه خانواده بزرگ پژوهشی، مدیریتی و اجرایی حوزه قرض الحسنه در کشور تشکر می‌کنم که خانواده بزرگی از صندوق‌ها و نهادهای غیر دولتی در ترویج فرهنگ قرض الحسنه هستند.
خاندوزی همچنین با اشاره به اینکه در یک سال گذشته سرمایه بانک قرض الحسنه مهر ایران بیش از دوبرابر شده است، ادامه داد: بالای ۲۳ میلیون نفر در دو بانک قرض الحسنه کشور سهم و نقش دارند و بیش از ۴ و نیم میلیون فقره وام قرض الحسنه برای رفع نیازهای مردم پرداخت شده، همه این حرکت‌ها و اقدامات برای این است که ریشه های اجتماعی و عدالتی اقتصاد ایران را تقویت کنیم و برای مسیر سال های گذشته دوربرگردانی برای جامعه به سمت به کار گرفتن انگیزه‌ها برای نیروهای اقتصادی در کشور انجام دهیم.
قرض‌الحسنه الگوی شبکه بانکی است
دکتر «سید عباس حسینی» معاون امور بیمه و بانک و شرکت‌‌‌‌های دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز با بیان اینکه قرض‌الحسنه به الگویی برای شبکه بانکی تبدیل شده است، گفت: در حال حاضر الگوی کسب و کار بانک‌‌‌‌‌های قرض‌الحسنه به قدری موفق بوده است که سایر بانک‌‌‌‌های تجاری می‌خواهند از الگوی بانک‌‌‌‌‌های قرض‌الحسنه استفاده کنند.
به گفته حسینی در بانک‌های قرض‌الحسنه علاوه بر کسب سود و انجام کسب و کارها، رضایت الهی، رضایت علما و مراجع و رضایت مردم هم به دست می‌آید و فعالان بانک‌های قرض‌الحسنه این دو مسئله را با هم دارند.
وی ‌تأکید کرد: هر اقدامی که بتواند به ارتقای جایگاه قرض‌الحسنه در اقتصاد کشور کمک کند را پشتیبانی و حمایت می‌کنیم.
بیشترین رشد منابع و کمترین معوقات، دستاورد بانک‌های قرض‌الحسنه است
همچنین دکتر «سید سعید شمسی‌نژاد» مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با تبریک روز ترویج قرض‌الحسنه اظهار کرد: سنت قرض الحسنه با وجود فراز و فرود‌های اقتصاد هیچ گاه تحلیل نرفته و روز به روز پیشرفت های خاص خود را داشته است. تحولات اخیر نشان داده که جلوه های خاص خود را در عرصه بانکداری نوین کشور داشته است و توانسته با ابزارهای نوین و شرایط خاص خود نمود بهتری در بین مردم داشته باشد و ما بتوانیم نگاه ها و فضاهای جدید در این حوزه داشته باشیم.
وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر بانکداری قرض‌الحسنه پس از صندوق‌های قرض‌الحسنه توانسته‌اند جایگاه خوبی در سطح جامعه برای خود ایجاد کنند به طوری که حدود ۲۵ درصد آحاد جامعه سپرده قرض‌الحسنه دارند و با توجه رشد حدود ۷۰ درصدی منابع در چند سال اخیر بالاتر از شبکه بانکی توانسته‌اند با سرعت خوبی جایگاه مناسبی را در شبکه بانکی به خود اختصاص دهند.
مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران سپس با ذکر آماری از فعالیت های این بانک، گفت: ارقامی که در این خصوص بیان می شود حاصل چند دهه کار در حوزه بانکداری قرض الحسنه است که در متخصصان و نهادهای مسئولی است که در این نهادها تلاش کرده اند. به عنوان مثال، کمترین معوقات بانکی به این بخش اختصاص دارد، که زیر یک درصد است و بالاترین جذب سرمایه‌گذار و سپرده‌گذار جدید از جمله دیگر موفقیت‌های بانک‌های قرض‌الحسنه است.
حل مشکلات مردم بدون اتکا به بیت‌المال
«محمدحسین حسین زاده» مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت دیگر سخنران نخستین همایش ملی قرض‌الحسنه بود که اظهار داشت: بسیاری از موسسات و بانک هایی که در یک زمانی از انقلاب اسلامی به صورت قرض الحسنه کار می‌کردند به دلیل ابهام، قالب بانک تجاری گرفتند، اما اکنون با فعالیتی که ۲ بانک قرض الحسنه موجود، صورت گرفته این مسئله اثبات شده که فعالیت بانک های قرض الحسنه قابل تعریف و اجراست.
وی ادامه داد: نگاه دیگر این است که آیا قرض الحسنه بر اساس باور عرف و مردم یک مسئله سنتی است یا خیر؟ البته امروز اثبات شده که قرض الحسنه جزو پیشرفته ترین نگاه های علمی اقتصادی است و استادان اقتصاد این مسئله را تایید می کنند.
وی ادامه داد: این بدین معنا نیست که به بانک های تخصصی تجاری و یا عقود اقتصادی و تجاری نیاز نیست، اما چون مخاطب قرض الحسنه عامه مردم هستند، فعالیت و روند ارائه خدمات در این نوع بانک ها متفاوت است. یعنی این بانک ها اثبات کردند که با اتکا به خود مردم بدون استفاده از بیت المال مشکلات مردم قابل حل است.
تقدیر از برگزیدگان نخستین جشنواره ملی قرض‌الحسنه
در این همایش از اولین اوراق قرض‌الحسنه در بازار سرمایه با نماد «مهریران» رونمایی و عرضه عمومی این اوراق آغاز شد.
همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی از تمبر یادبود روز ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه رونمایی کرد. تقدیر از برگزیدگان نخستین جشنواره ملی علمی، فرهنگی و هنری قرض‌الحسنه (مهر ایران)، از دیگر برنامه‌های این همایش بود.
نمایشگاهی از منتخب آثار ارسال شده به نخستین جشنواره ملی قرض‌الحسنه نیز در حاشیه این رویداد برگزار شد.