به گزارش اکونا پرس،

به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، معامله‌گران فرابورسی در هفته‌ای که گذشت، 48 میلیارد و 700 میلیون ورقه بهادار به ارزش حدودی 355 هزار میلیارد تومان را دست به دست کردند. در این هفته ارزش معاملات با 17 درصد رشد و حجم آن نیز با افزایش 10 درصدی همراه بود.

تعداد معاملات انجام شده در 5 روز کاری هفته منتهی به 5 خردادماه نیز 3.4 میلیون نوبت بود.

بازارهای اول و دوم در صدر معاملات سهام

بازار اول فرابورس در هفته آغازین خردادماه میزبان مبادله 13.3 میلیارد سهم به ارزش 8 هزار و 460 میلیارد تومان بود که رشد 48 و 22 درصدی حجم و ارزش معاملات را به ثبت رساند.

در بازار دوم نیز شاهد افزایش 54 درصدی ارزش معاملات در پی معاملات 8 هزار میلیارد تومانی بودیم.

از سوی دیگر سهامداران 9 میلیارد سهم به ارزش 5 هزار و 800 میلیارد تومان را در تابلوهای معاملاتی بازار پایه جابه‌جا کردند. حجم و ارزش مبادلات در این بازار با رشد 24 و 44 درصدی همراه بود.

اما در بخش معاملات ابزارهای مشتقه، تفاوت محسوسی بین معاملات هفته اول خردادماه و هفته قبل از آن رخ نداد و 90 میلیارد تومان سهام در این بازار نقل‌وانتقال یافت.

آیفکس در ارتفاع 29 هزار و 500 واحدی

شاخص کل فرابورس ایران که معاملات اردیبهشت را در سطح 29 هزار واحدی به پایان رسانده بود، در پنجمین روز کاری هفته ابتدایی خردادماه توانست با رشد 1.4 درصدی به سطح 29 هزار و 493 واحدی برسد.

همچنین بررسی ارزش بازار فرابورس نشان می‌دهد این متغیر نیز با افزایش 1.4 درصدی در این هفته همراه بوده و به عدد 2.7 میلیون میلیارد تومان رسیده است.

مبادله 330 هزار میلیارد تومان در بازار ابزارهای نوین مالی

بررسی بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس حاکی از آن است در این بازار بیش از 332 هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی، واحدهای ETF و اوراق تسهیلات مسکن مبادله شده که رشد 16 درصدی داشته است.

در این میان در بخش اوراق مالی اسلامی رشد 16 و 18 درصدی حجم و ارزش با جابه‌جایی 3.5 میلیارد ورقه به ارزش 318 هزار میلیارد تومان رقم خورد.

همچنین فعالان بخش مسکن با معامله 800 هزار ورقه تسهیلات به ارزش 66 میلیارد تومان مسکن، رشد 22 و 14 درصدی حجم و ارزش معاملات این اوراق را رقم زدند.

از سوی دیگر معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله با 10 درصد افت نسبت به هفته ماقبل به رقم 13 هزار میلیارد تومان رسید.

املاک و مستغلات در صدر صنایع فرابورسی

ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام در هفته منتهی به پنجم خردادماه نزدیک به 19 هزار میلیارد تومان بود که در این میان گروه انبوه‌سازی، املاک و مستغلات با اختصاص یک هزار و 750 میلیارد تومان از کل معاملات، رتبه اول را در میان صنایع به خود اختصاص داد.

گروه‌های خودرویی و بانک‌ها نیز هر یک با سهم 9 درصدی، رتبه‌های دوم و سوم را در اختیار گرفتند و دو گروه محصولات شیمیایی و سرمایه‌گذاری‌ها نیز در جایگاه‌های چهارم و پنجم قرار گرفتند.