به گزارش اکونا پرس،

به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، در نخستین روز کاری هفته‌ای که گذشت، مدیریت عملیات بازار فرابورس از تغییر حداقل معاملات روزانه بازارگردان در اوراق با درآمد ثابت در راستای اجرای مفاد ۲۰ دستورالعمل بازارگردانی در بورس تهران و فرابورس ایران خبر داد.

بدین ترتیب در خصوص حداقل معاملات روزانه بازارگردان در اوراق با درآمد ثابت نحوه محاسبه پارامتر در بازه 0.5 تا 2.5 درصد کل اوراق (با لحاظ واحد پایه سفارش 5000) در اختیار مدیرعامل فرابورس است. پیش از اعمال این تغییرات، نحوه محاسبه پارامتر 2.5 درصد کل اوراق با لحاظ واحد پایه سفارش 5000 بود.

از دیگر رویدادهای این هفته درج شرکت تولیدی و صنعتی گوهر فام با نماد «شفام» در بازار دوم فرابورس بود. این شرکت که در گروه محصولات شیمیایی قرار دارد پیش از این در تاریخ 9 آذرماه 1401 پذیرش شده بود و 30 مهرماه جاری نیز به عنوان سیصد و هفتمین نماد معاملاتی در فهرست نرخ‌های فرابورس ایران درج شد.

در دو روز پایانی هفته کاری منتهی به 5 آبان‌ماه نیز شاهد پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت آسمان دامون در فرابورس با نماد «دامون» بودیم.

بدین ترتیب تعداد 100 میلیون واحد سرمایه‌گذاری این صندوق با ارزش مبنای هر واحد یک هزار تومان از روز سه‌شنبه دوم آبان تا چهارشنبه سوم آبان ماه مورد پذیره‌نویسی قرار گرفت.

بازار ابزارهای نوین مالی زیر ذره‌بین

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم بازار ابزارهای نوین مالی با رشد 10 و 5 درصدی متغیرهای حجم و ارزش مبادلاتی همراه بود. در این بازار 15 میلیارد و 600 میلیون برگه به ارزش بیش از 270 هزار میلیارد تومان تغییر مالکیت یافت.

خریداران و فروشندگان اوراق تسهیلات مسکن در هفته گذشته با معامله 2 میلیون ورقه تسه به ارزش 192 میلیارد تومان، رشد بیش از 30 درصدی معاملات را در این بازار رقم زدند.

همچنین 12 میلیارد و 770 میلیون ورقه ETF به ارزش افزون بر 13 هزار و 590 میلیارد تومان در تابلو صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله جابه‌جا شد که از رشد 11 و 4 درصدی حجم و ارزش معاملات نسبت به هفته ماقبل حکایت داشت.

رصد معاملات هفتگی در فرابورس

به موازات رویدادهای مهم اولین هفته آبان ماه، معامله‌گران نزدیک به 27 میلیارد ورقه بهادار را به ارزش افزون بر 278 هزار میلیارد تومان، طی 5 روز کاری دست به دست کردند که ارزش این دادوستدها 5 درصد افزایش یافته و حجم مبادلات با کمتر از 2 درصد افت روبه‌رو شد.

در این میان معامله‌گران سهام در هر یک از بازارهای اول و دوم به ترتیب معاملاتی به ارزش 2383 و 2334 میلیارد تومان را ثبت کردند.

همچنین بازار شرکت‌های کوچک و متوسط طی هفته‌ای که گذشت رشد بیش از 100 درصدی حجم و ارزش مبادلاتی را نسبت به هفته گذشته به ثبت رساند و شاهد مبادله 18 میلیون سهم به ارزش 10 میلیارد تومان بود.

ادامه مبادلات سهام در بازار پایه به جابه‌جایی 4 میلیارد و 692 میلیون سهم به ارزش افزون بر 3 هزار میلیارد تومان منتهی شد که از رشد 18 و 41 درصدی حجم و ارزش مبادلات در این بازار حکایت دارد.

در بازار ابزارهای مشتقه نیز شاهد دست به دست شدن 0.4 برگه سهم به ارزش 10 میلیارد تومان بودیم. حجم و ارزش مبادلات در این بازار با افت 29 و 37 درصدی مواجه شد.

شاخص کل فرابورس نیز با کاهش 1.8 درصدی در ارتفاع 24 هزار و 575 واحدی به کار خود در این هفته پایان داد.