همزمان با نهمین سالروز عرضه بانک صادرات ایران در بورس تهران مراسم نمادین نواختن زنگ معاملات روز جاری بورس توسط مدیر عامل این بانک با حضور مدیران ارشد بانک صادرات، مدیر عامل شرکت بورس تهران و با همراهی اصحاب رسانه برگزار شد و در این مراسم حجت الله صیدی، مدیر عامل بانک صادرات به تشریح آخرین وضعیت عملیاتی و سودآوری این مجموعه پرداخت.

شفافیت اطلاعات، عامل جلوگیری از فساد در بورس

به گزارش اکوناپرس، مدیر عامل بانک صادرات با بیان اینکه شفافیت اطلاعات در بازار سرمایه حرف اول را می زند، عنوان کرد: این امر عامل مهمی در جلوگیری از فساد و ناکارآمدی در اقتصاد و بازار سرمایه به شمار می رود و طبیعی است که اغلب شرکت ها همچون بانک صادرات تمایل به شفافیت اطلاعات داشته باشند.

حجت الله صیدی افزود: سهامداران بانک ها همچون بانک صاردات روزهای سختی را پشت سرگذاشتند و توقف نماد معاملاتی یک از دغدغه های اصلی سهامداران است.

مسئولان بازار سرمایه در اواخر اسفند ماه سال گذشته اطلاعاتی را از بانک صادرات خواستند که عدم ارایه آن ها سبب توقف دوباره نماد معاملاتی بانک می شد که با انجام مذاکرات و جلسات متعدد با متولیان بازار سرمایه از توقف نماد در 9 فروردین ماه امسال جلوگیری به عمل آمد.

ابهام صورت های مالی بانک ها با تشدید عدم اطمینان در اقتصاد

وی با بیان اینکه نظام بانکی در کشور با محدودیت های ذاتی مواجه شده که دست و پای هر مدیری را می بندد، در این خصوص گفت: عدم اطمینان در اقتصاد بویژه نظام بانکی بسیار زیاد است. چراکه در سیاست های پولی که در چند سال اخیر شفاف بوده درجه زیادی از نااطمینانی وجود دارد و تعیین نرخ سود سپرده های بانکی یکی از این موارد به شمار می آید که سبب ابهام در صورت های مالی بانک ها شده است.

لزوم اقدامات خاص جهت دریافت مطالبات کلان

این مقام مسئول ادامه داد: اغلب بانک ها مطالبات معوق از بنگاه ها، افراد و دولت دارند و در شرایطی که وضعیت مطالبات خرد مشخص و شفاف است اما مطالبات کلان بانک ها مستلزم نسخه خاصی است. به عبارت دیگر بانک ها باید اقدامات خاصی در جهت دریافت مطالبات کلان خود کنند که این اقدامات و نتایج آن غیرقابل پیش بینی است.

اصلاح ساختار سرمایه اولویت اصلی"وبصادر"  

مدیر عامل بانک صادرات ایران با اشاره به موانع و مشکلات بر سر راه سودآوری این بانک، در این خصوص ابراز داشت: بانک صادرات با مشکلات ناشی از عوامل کلان مواجه است و در این راستا اصلاح ساختار سرمایه اولویت اصلی رفع مشکل "وبصادر" به شمار می رود. بر این اساس، باید ترکیب منابع و دارایی ها اصلاح شود تا به روند پایدار سوداوری دست یابیم که برای نیل به این هدف نیز حرکتی از اواخر سال گذشته انجام پذیرفته است.

رشد مطلوب منابع "وبصادر"

صیدی افزود: منابع بانک صادرات در سال جاری به 154 هزار میلیارد تومان و دارایی های آن به 180 هزار میلیارد تومان رسیده است. می توان گفت منابع مالی بانک رشد مناسبی داشته که این امر مایه امیدواری جهت بهبود شرایط سودآروی آن است.

به گفته وی مطالبات بانک صاردات از دولت همچون وزارت نیرو و مترو مهمترین مطالبات این بانک است که اگرچه مجموعه های مذکور از وضعیت مطلوب سودآوری برخوردارند، اما نمی توانند بدهی خود را به این بانک پرداخت کنند.

تعیین تکلیف ادغام موسسه های میزان و ثامن با "وبصادر"

این مقام مسئول در خصوص پرداخت تعهدات موسسه های میزان و ثامن گفت: موسسه میزان با بانک صادرات ادغام شده و تمامی شعب این موسسه به شعب بانک صادرات تبدیل شده که این امر هزینه هایی بر بانک صادرات تحمیل کرده است. علاوه بر این، بخشی از تعهدات موسسه ثامن توسط بانک صادرات پرداخت شده که این امر با ادغام موسسسه ثامن با بانک انصار متوقف شده است. از این رو، بانک انصار باید مبالغ پرداخت شده را به بانک صادرات برگرداند و از این بابت نیز طلب مهمی از بانک انصار داریم.

برنامه های بانک صادرات در سه دوره زمانی

مدیر عامل بانک صادرات ایران به تشریح سه دیدگاه این بانک پرداخت و گفت: در برنامه ریزیییی های انجام شده، پایان خرداد ما جاری دیدگاه کوتاه مدت تعیین شده است. در این بازه زمانی از روند زیان دهی بانک کاسته می شود و در سراشیبی سود قرار می گیرد.

پایان سال جاری نیز دیدگاه میان مدت تعیین شده که در این مدت با افزایش عملیات بانکی، درآمدهای غیرمشاع، کارمزدها و افزایش عمیلات ارزی زیان بانک به صفر می رسد و به سود دست می یابیم که این روند اگرچه دشوار است، اما آغاز شده است. همچنین دیدگاه بلند مدت که پایان سال 98 تعیین شده و روند سودآوری تداوم می یابد.

واگذاری زیرمجموعه جهت پرداختن به عملیات حرفه ای بانکداری

صیدی به برنامه های بانک صادرات جهت واگذاری زیرمجموعه ها در بازار سرمایه اشاره کرد و اظهار کرد: واگذاری گروه مالی سپهر صادرات در برنامه های آتی این مجموعه قرار دارد تا با واگذاری این مجموعه در بورس و فروش برخی از زیرمجموعه ها به عملیات حرفه ای بازار پول دست یابیم.

اجرای برنامه افزایش سرمایه در حال پیگیری است

وی در پاسخ به این سوال که اجرای برنامه افزایش سرمایه بانک صادرات از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها در چه مرحله ای بسر می برد؟، گفت: انجام این برنامه مستلزم خروج بانک از مشمولیت ماده 14 است و در عین حال ارزشگذاری دارایی های بانک دشوار است و این موضوع در حال پیگیری است.