به گزارش اکونا پرس،

به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، در آخرین روز کاری آذرماه، شاخص کل فرابورس با ثبت رشد ماهانه 6.3 درصدی به کار خود در ایستگاه 26 هزار و 580 واحدی پایان داد. همچنین ارزش بازار فرابورس به 2.5 میلیون میلیارد تومان رسید که بیانگر رشد 3.9 درصدی طی 20 روز معاملاتی اخیر و افزایش 10 درصدی نسبت به ابتدای سال است.

به‌طور میانگین طی 20 روز کاری آذرماه جاری در بازارهای فرابورس شاهد معامله روزانه 7.2 میلیارد برگه انواع اوراق مالی به ارزش بیش از 57 هزار میلیارد تومان بودیم.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در سومین ماه پاییز، متغیرهای ارزش، حجم و تعداد معاملات افزایش یافته‌اند.

بر این اساس ارزش معاملات در پی رشد 30 درصدی نسبت به آذرماه سال گذشته بر 1.1 میلیون میلیارد تومان بالغ شد. ارزش مبادلات فرابورس در آذرماه 1401 رقم 887 هزار میلیارد تومان بود که در آذر امسال 264 هزار میلیارد بیشتر شده است.

تعداد معاملات نیز طی ماهی که گذشت، 5 میلیون و 728 هزار دفعه بود که رشد 16 درصدی را نشان می‌دهد.

حجم معاملات اما تا حدودی نسبت به مدت مشابه سال قبل ثابت بود و با رشد مثبت 2 درصدی به 145 میلیارد و 648 میلیون ورقه رسید.

بررسی ارزش مبادلات بازارهای مختلف فرابورس

نگاهی به ارزش معاملات بازارهای مختلف فرابورس به تفکیک نشان می‌دهد که بازار ابزارهای نوین مالی با ارزش معاملاتی 1.1 میلیون میلیارد تومانی (که نسبت به آذرماه 1401 رشد 30 درصدی را رقم زده)، بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده است.

پس‌ازآن بازار اول فرابورس با معاملاتی به ارزش 15 هزار و 600 میلیارد تومان و سپس بازار دوم با معاملات حدود 14 هزار و 900 میلیارد تومانی به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را پس از بازار ابزارهای نوین مالی طی ماه گذشته از آن خود کردند. بر اساس این گزارش، در بازار اول ارزش معاملات با افت 10 درصدی مواجه شد این درحالی است که بازار دوم رشد 93 درصدی مبادلات را تجربه کرد.

دو بازار توافقی و ابزارهای مشتقه نیز به ترتیب میزبان 16 و 82 میلیارد تومان دادوستد بودند.

از سوی دیگر در بازار پایه در پی نقل‌وانتقال بیش از 24 میلیارد سهم به ارزش 12 هزار و 690 میلیارد تومان، شاهد افت 15 درصدی حجم و رشد 3 درصدی ارزش معاملات بودیم.

بررسی صنایع برتر

بررسی صنایع پیشرو در آذرماه نشانگر آن است که گروه فلزات اساسی 15 درصد از ارزش معاملات خرد بازار را به خود اختصاص داده و در صدر جدول قرار گرفته است.

گروه‌های انبوه‌سازی و سرمایه‌گذاری‌ها نیز هر کدام با سهم نزدیک به 9 درصدی در جایگاه‌های دوم و سوم صنایع پیشرو قرارگرفته‌اند.

ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام در آذرماه 1402 بیش از 36 میلیارد تومان بود که نسبت به ماه گذشته 30 درصد افزایش یافته است.

رویدادهای مهم آذر 1402

از مهم‌ترین رویدادهای ماهی که گذشت، پذیره‌نویسی اولین صندوق و املاک مستغلات شبکه بانکی کشور در فرابورس بود. بدین ترتیب پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات با نماد «امین شهر» طی روزهای 27 و 28 آذرماه در فرابورس با موفقیت انجام شد.

همچنین در روز 18 آذرماه 1402، بزرگ‌ترین تأمین مالی تاریخ بازار سرمایه در بازار اولیه فرابورس ایران با اتمام پذیره‌نویسی 4450 میلیارد تومانی ناشی از سلب حق تقدم شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس در نماد «فصباح» محقق شد.

در نهایت فرابورس ایران آذرماه را با سبزپوشی شاخص کل، افزایش ارزش بازار و ثبت معاملات مثبت در اکثریت بازارها به اتمام رساند.