اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس و اوراق بهادار رتبه‌بندی شرکت‌های پذیرفته ‌شده در بورس اوراق بهادار تهران براساس امتیاز کسب ‌شده از نظر کیفیت افشا و اطلاع‌رسانی مناسب برای دوره 12 ‌ماهه منتهی به 29 اسفند ماه 96 همراه با اطلاعات مقایسه‌ای دوره 12 ‌ماهه منتهی به 30 آذر ماه 96 را منتشر کرد.

به گزارش اکوناپرس، رتبه بندی کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، هلدینگ ها و شرکت های سرمایه گذاری به‌تفکیک امتیاز به موقع بودن و قابلیت اتکا از سوی اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر شد.

در این رتبه بندی امتیاز اطلاع‌رسانی ناشران براساس وضعیت اطلاع‌رسانی آن‌ها از نظر قابلیت اتکا و به ‌موقع بودن ارسال اطلاعات محاسبه شده‌است. معیار به ‌موقع بودن بر اساس زمان ارسال اطلاعات توسط شرکت همچون پیش‌بینی‌ درآمد هر سهم، صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای حسابرسی‌نشده، صورت وضعیت پرتفوی، اظهارنظرهای حسابرس نسبت به پیش بینی درآمد هر سهم اولیه و شش‌ماهه و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای شش ماهه، صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده و شده پایان دوره مالی و برنامه ‌زمانبندی پرداخت سود سهامداران در مقاطع تعیین‌شده در دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان و با لحاظ کردن میزان تاخیر در ارسال اطلاعات، مورد محاسبه قرار گرفته است. میزان نوسانات و تغییرات در پیش‌بینی‌های ارسالی و هم‌چنین تفاوت‌های میان مبالغ پیش‌بینی شده و عملکرد واقعی حسابرسی شده معیار قابلیت اتکا در این محاسبات است. علاوه بر این، از آن‌جا که شرکت‌های سرمایه‌گذاری، ملزم به ارائه پیش‌بینی درآمد هر سهم نیستند، از این رو، امتیاز مربوط به این شرکت‌ها به طور جداگانه مورد محاسبه قرار گرفته و اطلاعات مقایسه‌ای مربوط به این شرکت‌ها تنها نسبت به سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌ ارائه شده ‌است.

303 شرکت‌ پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار

بر اساس اطلاعات موجود، از میان 303 شرکتی که ملزم به ارائه پیش بینی درآمد هر سهم هستند، شرکت های ارتباطات سیار ایران، پتروشیمی مبین، مخابرات ایران، داروسازی زهراوی و صنعتی بوتان صدرنشین جدول رتبه بندی شرکت ها از نظر قابلیت اتکا به اطلاعات و امتیاز اطلاع رسانی هستند. بعد از آن، مجموعه هایی همچون شیشه همدان، داروسازی امین، شیمی دارویی دارو پخش، کاشی پارس و لابراتوراهای سینا دارو رتبه های ششم تا دهم را از این نظر از آن خود می سازند.

این در حالی است که بانک هایی همچون پارسیان، پاسارگاد، تجارت، پست بانک ایران در کنار شرکت پارس الکتریک رتبه های آخر از نظر قابلیت اتکا به اطلاعات و امتیاز اطلاع رسانی را به خود اختصاص می دهند و به عنوان تنبل ترین شرکت ها در ارائه گزارشات مالی معرفی می شوند.

همچنین بیمه دانا، کارخانجات کاشی و سرامیک حافظ، بانک صادرات، بانک ملت و سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی در جایگاه های بعدی می نشینند.

هلدینگ ها

بر اساس این گزارش، تعداد 31 هلدینگ در بازار سرمایه فعالیت می کنند که از میان آن ها شرکت های سرمایه گذاری البرز، سرمایه گذاری پارس توشه، گروه سرمایه گذاری مسکن، سرمایه گذاری غدیر و گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان از جمله مجموعه هایی هستند که در جایگاه های نخست رتبه بندی هلدینگ های بورسی از نظر قابلیت اتکا به اطلاعات و امتیاز اطلاع رسانی قرار می گیرند.

در مقابل اما، شرکت های سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی، گروه صنعتی ملی، سرمایه گذاری دارویی تامین، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو و سیمان فارس و خوزستان از آخر اول می شوند.

شرکت های سرمایه گذاری

شرکت های سرمایه گذاری بوعلی، پردیس، ملی ایران، ملت و اعتبار ایران از جمله مجموعه های هستند که از میان 14 شرکت سرمایه گذاری فعال در بورس بالاترین امتیاز قابلیت اتکا و به موقع بودن ارسال گزارشات را به خود اختصاص می دهند. این در حالی است که شرکت های سرمایه گذاری صنعت بیمه، توسعه صنعتی ایران، نیرو، نور کوثر ایرانیان و خوارزمی در انتهای جدول رتبه بندی جای می گیرند.