بازار سرمایه در جریان معاملات روز گذشته با افزایش قابل توجه تقاضا برای خرید سهام از سوی سرمایه گذاران مواجه شد و سرانجام امروز شاخص کل بورس تهران که از زمان فعالیت آن 50 سال می گذرد، پا به مدار 102 هزار واحدی گذاشت.

در جریان معاملات روز گذشته اغلب سهام شرکت های فعال در بازار سرمایه صف خرید سهام را به خود دیدند و در سقف قیمت مجاز روزانه معامله شدند؛ ارزش معاملات در بازارهای بورس و فرابورس از مرز 800 میلیارد تومان گذشت و پس از مدت ها رخوت و سکون لبخند بر لبان سهامداران نشست.

به نظر می رسد اهالی بازار سرمایه در شرایطی که از روند صعودی شکل گرفته خوشنود هستند اما ابهام و ترس از آینده بازار سرمایه ناشی از احتمال عدم تداوم این روند همچنان ذهن سهامداران را به خود مشغول کرده است.

در همین ارتباط، مدیر عملیات بازارگردانی شرکت تامین سرمایه تمدن در گفتگو با خبرنگار اکوناپرس عنوان کرد: روز گذشته روند منحصر به فردی در بازار سرمایه شکل گرفت و با بررسی شاخص های کلان اثرگذار بر این بازار می توان گفت ورود نقدینگی تازه به بورس مهمترین عامل شکل گیری این روند به شمار می رود.

عظیم ثابت افزود: در چند وقت اخیر نوسانات متعددی در بازار های رقیب با بورس همچون طلا ، ارز و حتی مسکن رقم خورد که در شرایط فعلی با کم رنگ شدن بازدهی آن ها بخشی از نقدینگی به سمت بازار سرمایه سوق یافته است.

به گفته وی اظهارات سخنگوی دولت در خصوص سرمایه گذاری در بورس در افزایش تقاضای خرید سهام موثر واقع شده اما عوامل دیگری نیز در این امر اثرگذار هستند.

مدیر عاملیات شرکت تامین سرمایه تمدن به سایر دلایل موثر بر روند رو به رشد ارزش سهام شرکت ها در بورس اشاره کرد و گفت: روند افزایشی قیمت ارز و اعطای مجوز هایی به برخی از صنایع همچون پتروشیمی جهت فروش ارز صادراتی خود در بازار آزاد یکی دیگر از عواملی است که بازار سرمایه را با ورود نقدینگی جدید مواجه کرده است.

ثابت با بیان اینکه بازار سرمایه از ابتدای سال جاری روند مطلوبی را پشت سرنگذاشته و حتی با خروج دولت آمریکا از برجام نسبت به روزهای ابتدایی امسال نیز افت بیشتری داشته، در این خصوص اظهار کرد: به طور معمول در فصل برگزاری مجامع شرکت ها استقبال خوبی از بازار سهام می شود و پیش بینی می شد با رونق بازارهای موازی با بورس در شرایطی که بازار پول جذابیتی برای سرمایه گذاران ندارد، بخشی از سرمایه های هوشمند وارد بورس شود. این در حالی بود که وقایع سیاسی همچون تصمیم رییس جمهور آمریکا مبنی بر خروج از برجام و افزایش نرخ ارز مبادله ای به عنوان عامل بازدارنده بیم و تردید را دل سهامداران بوجود آورده و مانع از رشد ارزش سهام شرکت ها شده بود.

وی در واکنش به این سوال که آیا روند مثبت فعلی ادامه دار خواهد بود؟، پاسخ داد: به نظر می رسد نقدینگی مناسبی وارد بازار سرمایه شده و رفته رفته این بازار را به سمت یک هزار میلیاردی شدن پیش می برد. در این شرایط، نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که نباید سرمایه گذاران هیجانی عمل کنند، به دلیل جو روانی مثبت ایجاد شده در هر گروه یا سهمی سرمیایه گذاری کنند، چراکه پس از مدتی تنها شرکت های مستعد رشد سودآوری روند مطلوب فعلی را ادامه می دهند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در جریان معاملات امروز شاهد بودیم که متاثر از جو روانی مثبت شکل گرفته در کنار صنایع با وضعیت بنیادی مناسب همچون پتروشمیمف فولاد، معدنی و پالاییشی گروه هایی همچون خودرو و بانک که با مشکلات سود؟آری مواجه هستند، مورد توجه اهالی بازار سمرایه بودند. این امر از روند هیجاین سهامدراان در ظرایطی که نمی توانند در صف خرید سهام شرکت های با پتانسیل رشد را خریداری کنند، نشات می گیرد.

مدیر عملیات بازارگردانی شرکت تامین سرمایه تمدن با اشاره به صنایع دارای پتانسل رشد سوداوری تاکید کرد: صنایع صادرات محور که می توانند ارز صادراتی خود را در بازار آزاد به فروش بسانند در کنار صنایعی که مجوز افزایش قیمت فروش محصولات در بازار داخلی را دریافت کرده اند، جزو صنایع پیشرو در بازار سرمایه به شمار می روند. علاوه بر این، صنعت نفت و پتروشیمی همراه با رشد قیمت های جهانی نیز در این رده بندی قرار می گیرند.