به گزارش اکونا پرس،

فردین آقابزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک دی در مورد وضعیت روزهای گذشته بازار سهام و احتمال خروج نقدینگی از آن با تداوم نوسان بازارهای موازی به فارس گفت: محور اتفاقات ناشی از اصلاح سطح عمومی قیمت‌ها بوده و لحاظ کردن میزان افزایش نرخ ارزها در اقتصاد کلان ( فارغ از افت ارزش پول ملی)، باعث شده تا بازارسرمایه مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: نوسان ذات بازار سرمایه و روند سینوسی نماگرها هم طبیعی بوده و افزایش یا کاهش‌های پرشتاب چندان خوشایند این بازار نیست. وضعیت کنونی ناشی از اصلاح قیمت‌هایی است که قابلیت نقدشوندگی بسیار مناسب در مقایسه با سایر بازارها دارند.لزوم جبران عقب ماندگی نسبت به بازدهی سایر بازارها در بورس و از طرفی زمزمه‌هایی مبنی بر قابلیت معامله اظهارنامه‌های صادراتی که بر اساس آن شرکت‌ها می‌توانند ارز را با تکیه بر قیمت بازار آزاد به فروش برسانند، باعث شده بازار سهام مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

این کارگزار ادامه داد: در صورت عملیاتی شدن قانون جدید اظهار نامه‌های صادراتی، شبهه الزام ثبت ارز صادراتی شرکت‌ها در سامانه نیما و ضرر ناشی از فروش 4200 تومانی از بین خواهد رفت. در این میان اصلی‌ترین دغدغه سرمایه گذاران بازار ارز و سکه نقد کردن دارایی‌ها و یا نگهداری و همچنین غیر متشکل بودن این بازارها است.

آقا بزرگی افزود: روند فعلی بازار سهام طبیعی بوده و با توجه به بازدهی حدود 12 درصدی بازارهای موازی ، بورس به تازگی تحرک و شادابی دوباره را به دست آورد. برآیند سمت و سوی حرکت نماگرها هم حاکی از تداوم شیب ملایم صعودی قیمت‌ها بوده و به نظر می‌رسد فارغ از تغییرات سیاسی و اقتصادی ، تا زمستان سال جاری میانگین بازدهی 50 درصدی به دست آید.

وی در برابر این پرسش که چگونه می‌شود 50 نفر با در اختیار داشتن 300 میلیارد تومان اقدام به پیش خرید 7300 سکه ط کرده اند اما هنوز به بازار سرمایه اعتماد پر قدرتی وجود ندارد و پول سرگردان میل به گرایش به سایر بازارهای موازی و غیر مولد دارد؟ گفت: انتظار از تغییرات یک باره در تصمیم‌های اقتصادی از جمله تعدیل نرخ سود سپرده و گواهی سپرده در بازار پول و یا انتشار گواهی معاملات سکه همزمان با پیش فروش سکه باعث شده حس ناشی از بی ثباتی در تصمیم‌های اقتصادی بطور خودکار مردم را به فکر حضور در بازارهای موازی و غیر متشکل نسبت به بازار سرمایه که کمتر از بازار ارز و سکه رشد کرده بیاندازد.

وی ادامه داد: این درحالی است که به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد بازار سرمایه نسبت به سایر بازارهای موازی از جمله نقد شوندگی بالا و همچنین متشکل و تحت نظارت بودن آن، می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاران را نسبت به سایر بازارها به شدت کاهش دهد. همچنین در بازار سرمایه محدودیتی برای سرمایه گذاری نیست.

مدیرعامل کارگزاری بانک دی تاکید کرد: انگیزه سرمایه‌گذاری در بورس در حالی ایجاد شده که جریان نقدینگی از محل بازارهای با بازدهی کمتر از 25 درصد آغاز شده است که یا می‌تواند بازار با اوراق درآمد ثابت یا بازار پول و سپرده باشد. سرمایه گذاری در بورس به معنی این نیست که ارز و سکه به نقطه سقف قیمت‌ها رسیده و نقدینگی از آنجا خارج و به سمت بورس می‌رود.

آقابزرگی افزود: در حال حاضر شاید بازدهی 25 درصدی در فضای اقتصادی نسبت به آنچه که انتظار می‌رود، ارزش روز دارایی‌ها باید مطابق واقعیت امروز حرکت داشته باشند، برای سرمایه گذار مطلوب نیست، بر این اساس سرمایه‌ها به سمت بازار سهام حرکت می‌کند.

وی صنایع ارز آور و شرکت‌های صادرات محور را از جمله صنعت های پربازده معرفی کرد و افزود: جنگ تجاری میان آمریکا و چین و برخی کشورهای اروپایی می‌تواند صنایعی که منطبق با نرخ‌های جهانی کالاهای پایه و نفت هستند، از جمله پالایشی‌ها، پتروشیمی، فلزات اساسی و معدنی‌ها را  جزو صنایع پیشرو بازار سهام قرار دهد. منتهی در بازار سهام به دلیل مرتبط بودن گروه‌ها ، حرکت صنایع بطور همگن است.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری در بخش مسکن برای آن دسته از شرکت‌ها و صنایعی که به عنوان سبد سرمایه گذاری آن‌ها محسوب می‌شود، می‌تواند گزینه سودآوری برای سرمایه گذاران باشند. از جمله این صنایع می‌توان به سهام بانک‌هایی اشاره کرد که درآمد حاصل از املاک و مستغلات در صورت‌های مالی آن‌ها از شناسایی درآمدهای مناسبی حکایت دارد.