به گزارش اکونا پرس،

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان مطلب فوق به میزان گفت: زعفران که با زحمات زیاد تولید و برداشت می شود همواره سودهای بالایی را نصیب واسطه ها می کرد که از چند ماه قبل عرضه زعفران در بورس کالا کلید خورده و در ادامه راه معاملات آتی این محصول هم راه اندازی شده است؛ با این اتفاق شاهد شفافیت و واقعی شدن قیمت ها هستیم تا زعفران کاران نیز از ارزش واقعی محصول خود مطلع شوند.

سید راضی نوری اظهار داشت: زعفران کاران با فروش محصولاتشان با قیمت واقعی در بورس و همچنین وجود یک چشم اندازی قیمت از طریق قراردادهای آتی، می توانند بر تولید سرمایه گذاری بیشتری داشته باشند و تولید محصول زراعی خود را توسعه دهند.

نوری تاکید کرد که معاملات آتی زعفران، قوت قلبی برای کشاورزان است که می توانند با یادگیری قواعد بازار آتی، با خیال آسوده محصول خود را حتی قبل از برداشت در این بازار به فروش برسانند و نگرانی از بابت دریافت وجه محصول خود نداشته باشند.

این نماینده مجلس با اشاره به نوسان قیمت ارز گفت: باتوجه به نوسانات قیمت ارز، قیمت زعفران به عنوان کالای صادراتی با افزایش مواجه شده که با توجه به شفافیت قیمت ها، امکان مانور واسطه ها در این بازار کاهش یافته است.

به گفته وی، ۹۵ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود و براساس بررسی ها تقریبا ۶۵ درصد بازار زعفران در اختیار ایران است و این موضوع باعث شده است که کالای ایرانی به کشور های دیگر ارسال و با برندهای دیگر عرضه شود؛ به این ترتیب برنامه ریزی دقیق برای ارتقاء جایگاه زعفران به عنوان یکی از معرف های بازار ایران لازم و ضروری است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان تاکید کرد که بورس کالا شفافیت و رقابت را در بازار زعفران ایجاد می کند و مسوولان و فعالان باید زمینه را برای توسعه معاملات طلای سرخ در بورس کالا فراهم کنند.