گروه محصلات شیمیایی شامل چهار طبقه همچون شوینده، شیمیایی پایه، کود و ترکیبات نیتروژن و سایر محصولات شیمیایی در سه ماهه ابتدایی سال جاری همچون بازار سرمایه بازدهی مثبت قابل قبولی را بدست آورد و بازدهی مثبت رهاورد اغلب شرکت های فعال در این گروه بوده است.

به گزارش اکوناپرس، این گروه از ابتدای سال جاری تا پایان خرداد ماه بازدهی مثبت هشت درصدی را محقق ساخته و در عین حال بورس نیز بیش از هشت درصد بازدهی مثبت ثبت کرده است.

تعداد 52 شرکت در گروه محصولات شیمیایی فعال است که در دوره مورد بررسی 35 شرکت با رشد ارزش سهام مواجه شدند و مابقی آن ها یعنی 17 شرکت افت قیمت سهام را پشت سرگذاشتند.

از میان شرکت هایی که بازدهی مثبت محقق ساختند، شرکت الیاف مصنوعی در نماد "شمواد" رشد قیمتی بیش از 100 درصدی را تجربه کرده و بدین ترتیب عنوان پربازده ترین سهم در این گروه را از آن خود ساخته است. بعد از آن، شرکت پتروشیمی اصفهان با بیش از 49 درصد بازدهی مثبت در ردیف دوم و شرکت دوده صنعتی پارس با 45 درصد افزایش قیمت سهام در جایگاه سوم قرار گرفتند. همچنین شرکت های کربن ایران و پتروشیمی خراسان هر یک با ثبت بازدهی مثبت بیش از 30 درصدی جایگاه های چهارم و پنجم را به خود اختصاص دادند.

پربازده ترین ها

 بازدهی (درصد) 

نام شرکت

100.63

الیاف مصنوعی

 

49.74

پتروشیمی اصفهان

 

45.55

دوده صنعتی پارس

 

32.41

کربن ایران

30.65

 پتروشیمی خراسان 

 

 

در مقابل اما، از میان 17 شرکتی که از کسب بازدهی مثبت بی نصیب ماندند، شرکت پتروشیمی ممسنی با حدود 20 درصد افت ارزش سهام به عنوان کم بازده ترین سهم گروه مطرح شد. پس از آن، شرکت بین المللی پارس با کاهش قیمت 17 درصدی و شرکت رنگین با بازدهی منفی 13 درصدی در جایگاه های دوم و سوم قرار گرفتند. در کنار آن، شرکت پتروشیمی کازرون که بازدهی منفی بیش از 13 درصدی را کسب کرده در جایگاه چهارم و صنایع پتروشیمی گلستان با بازدهی منفی 10 درصدی در جایگاه پنجم قرار گرفتند.

کم بازده ترین ها

 بازدهی (درصد) 

نام شرکت

(19.98)

پتروشیمی ممسنی

(17.26)

بین المللی پارس

(13.38)

رنگین

(13.63)

پتروشیمی کازرون

(10.01)

 صنایع پتروشیمی گلستان 

 

در پایان این گزارش می افزاید، معاملات سه ماهه اول سال جاری گروه محصولات شیمیایی با حجم معاملات بیش از 9 میلیارد و 731 میلیون سهم طی 445 هزار دفعه معامله خاتمه یافت و در این مدت ارزش معاملات این گروه بیش از 19 هزار و 947 میلیارد ریال محاسبه می شود.