زنگ معاملات روز جاری بورس تهران همزمان مصادف با پنجمین سالروز عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین به صورت نمادین توسط محمود مخدومی، مدیر عامل این مجموعه نواخته شد و مدیران ارشد هلدینگ "تاپیکو" همراه با معاون شرکت بورس در جمع خبرنگاران آخرین وضعیت سودآوری، پرتفوی بورسی و غیر بورسی آن را تشریح کردند.

بهبود گزارشگری ناشران با اجرای یک دستورالعمل

به گزارش اکوناپرس، در ابتدای این جلسه معاون شرکت بورس با بیان اینکه پس از اجرای دستورالعمل توقف و بازگشایی نماد ها، وضعیت گزارشگری شرکت ها بهبود یافته، در این خصوص گفت: در حال حاضر تعداد انگشت شماری از شرکت ها گزارش های مالی خود را منتشر نمی کنند که این تعداد باید تا پایان سال جاری به صفر برسد.

روح الله حسینی مقدم افزود: هلدینگ تاپیکو از لحاظ نقدشوندگی وضعیت قابل قبولی دارد و این مجموعه باید در خصوص افزایش گردش معاملات و نقدشوندگی  بهتر شود.

سهام این مجموعه با سهام شناور 9 درصد با توجه به ارزش بازار و شرایط سوداوری که دارد در بازار دوم بورس معامله می شود و از این رو بهتر به نظر می رسد تا نماد شرکت با حمایت و مساعدت سهامداران عمده آن به بازار های بالاتر انتقال یابد.

در ادامه مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین با اشاره به اینکه هلدینگ تاپیکو 38 شرکت کنترلی و 42 شرکت غیرکنترلی در پرتفوی سرمایه گذاری خود در اختیار دارد، گفت: تعداد 33 شرکت بورسی و 47 شرکت غیر بورسی تحت تملک این مجموعه است. در این بین، طبق دستور شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی و کمیته سازمان دهی مقرر شد تا شرکت های بیشتری از پرتفوی غیربورسی شرکت واگذار شود که در این راستا هفته گذشته بخشی از سهام شرکت پتروشیمی غدیر عرضه شد.

چهار زیرمجموعه "تاپیکو" و پالایش نفت خلیج فارس در راه بورس

محمود مخدومی در خصوص برنامه های این مجموعه جهت واگذاری سهام از پرتفوی غیربورسی اظهار کرد: مراحل واگذاری چهار شرکت در حوزه گاز، پتروشیمی، انرژی و صنعت سلولوزی در بازار سرمایه در حال انجام است. علاوه بر این، پس از پیشنهاد و تاکید رییس جمهور در جریان راه اندازی فاز دوم پروژه نفت ستاره خلیج فارس مبنی بر ورود این پالایشگاه به بازار سرمایه بلافاصله مراحل انجام این کار در حال پیگیری است.

وی در خصوص اجرای برنامه افزایش سرمایه شرکت ابراز داشت: مراحل انجام برنامه افزایش سرمایه آبان ماه سال گذشته آغاز شد و پس از طی مراحل اجرای این برنامه با حمایت سهامدار عمده یعنی "شستا" از افت قیمت سهام جلوگیری به عمل آمد که این امر موجب خشنودی سهامداران شد. از این رو، تاپیکو پس از اصلاح ساختار مالی شرکت و با اجرای افزایش سرمایه سه هزار و 800 میلیارد تومانی عنوان برترین شرکت بورسی بر اساس سرمایه ثبتی را به خود اختصاص داد.

تمرکز بر سهامداری، استراژی جدید "تاپیکو"

به گفته مدیر عامل تاپیکو سیاست شرکت از این پس تمرکز بر سهامداری بنا نهاده شده  و نسبت به گذشته کمتر طرح های توسعه ای به اجرا در می آورد.

تولید 24 میلیون لیتر بنزین یورو 5 در دو فاز ستاره خلیج فارس

این مقام مسئول در تشریح وضعیت اجرای پروژه نفت ستاره خلیج فارس گفت: فاز اول و دوم این پروژه راه اندازی شده و در حال حاضر تولید بنزین یورو 5 از مرز 24 میلیون لیتر گذشته است. در این شرایط مدیران ارشد اجرای این پروژه درصدد هستند تا پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس را در منطقه ثبت کنند تا به مدت هفت سال از معافیت مالیاتی بهره مند شوند که تحقق آن روند اجرای پروژه را بهبود می بخشد. علاوه بر این، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در حال پیگیری موضوع تهاتر خوراک از محل بدهی های های دولت به سهامداران است که در صورت اجرای این امر حدود 15 هزار میلیارد تومان به اقتصاد این پروژه کمک می شود.

تسویه نیمی از تسهیلات دریافتی در یک سال گذشته

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین در خصوص تسهیلات دریافتی جهت اجرای پروژه نفت ستاره خلیج فارس گفت: مبلغ 100 میلیارد تومان اوراق تبعی سهام شرکت برای شرکت پتروشیمی شازند اراک و 243 میلیارد تومان نیز پتروشیمی جم منتشر شده بود که این مبالغ به طور کامل تسویه شده است.

علاوه بر این، چهار میلیون یورو وام دریافت شده که با توجه به گستردگی پروژه انتظار می رود تا دولت در راستای تسویه این تسهیلات همکاری کند. در مجموع می توان گفت یک هزار و 300 میلیارد تومان تسهیلات جهت اجرای این طرح دریافت شده که از 31 اردیبهشت ماه سال گذشته تا 31 اردیبهشت امسال بیش از 50 درصد از این مبلغ تسویه شده است.

دو اثر متقابل عرضه ارز "تایپکو" در سامانه نیما

مخدومی در واکنش به موضوع عرضه ارز شرکت های پتروشیمی در سامانه نیما ابراز داشت: این موضوع از سوی هلیدنگ تاپیکو بدون کم و کاست انجام می شود. اگرچه در حال حاضر حاشیه سود شرکت با اجرای این دستورالعمل کاهش یافته اما با تامین خوراک مصرفی با ارز سه هزار و 800 تومان نسبت به گذشته که تامین خوراک مصرفی و فروش صادراتی با ارز چهار هزارو 200 تومان انجام می شد، وضعیت بهتر شده است.

وی در خاتمه با اشاره به اعمال دوباره تحریم های بین المللی بر کشور در خصوص راهکارهای این مجموعه جهت مقابله با این امر گفت: تمهیدات لازم جهت مقابله با اعمال تحریم های بین المللی در حوزه های مختلف بویژه بانک و لجستیک اندیشیده شده است. در حوزه لجستیک هماهنگی های لازم با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی انجام پذیرفته و از این بابت مشکلی نیست.

بخش عمده ای از محصولات تولیدی شرکت به کشورهای چین، هند، افغانستان و عراق صادر می شود. وضعیت صادرات محصولات به وضعیت برجام بستگی دارد؛ این موضوع که آیا تنها کشور آمریکا از برجام خارج می شود یا متحدانش نیز از این طرح خارج می شوند از اهمیت زیادی برخوردار است و به نظر می رسد تا روز ششم نوامبر و مشخص شدن این موضوع منتظر ماند.

آخرین وضعیت دو پتروشیمی زیرمجموعه "تاپیکو"

در ادامه فتح اللهی، مدیر نظارت بر طرح های شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشمی در خصوص وضعیت شرکت های غیر بورسی این هلدینگ همچون پیتروشیمی ایلام و مرجان اظهار کرد: این طرح ها تا پایان امسال به صورت آزمایشی آغاز به فعالیت می کنند و فعالیت اصلی آن ها از سه ماهه نخست سال آینده شروع می شود. علاوه بر این، در خصوص شرکت پتروشیمی ایلام موافقت نامه ای در زمان تعریف طرح مبنی بر دریافت تخفیف 15 درصدی خوراک از پالایشگاه ایلام انجام شد که در حال پیگیری این موضوع هستیم. هلدینگ تاپیکو با سرمایه گذاری در این پروژه درصدد است تا اولین پتروپالایش را راه اندازی کند.