مدیر عامل موسسه اعتباری کوثر از کاهش سود این مجموعه برای سال مالی 96 خبر داد و عوامل موثر بر این امر را تشریح کرد.

به گزارش اکوناپرس، این مجموعه در حالی که در اولین بودجه سال مالی منتهی به29 اسفند 96 سود برآوردی به مبلغ 144 ریال پیش بینی کرده بود، در پایان عملکرد این دوره مبلغ 16 ریال سود به ازای هر سهم محقق ساخت.

در همین ارتباط، عیسی رضایی، مدیر عامل موسسه اعتباری کوثر با اعلام خبر کاهش سود این مجموعه در سال مالی 96 گفت: با توجه به عـدم افزایش منابع بانک و محـدودیت های تعیین شده در خصوص خروج از بنگاه داری و عدم وجود امکان نرخ گذاری تسـهیلات متناسب با بهای تمام شده منابع عملاً دستیابی به سود برآوردی برای عملکرد منتهی به 29 اسفند ماه 96 امکان پـذیر نشد، از این رو سود مذکور به مبلغ اعلامی کاهش یافته است.

وی در بیان دلایل موثر بر این رویداد ابراز داشت: مانده مطالبات از دولت ناشـی از حساب های دریافتنی مربوط به فروش برق نیروگاه های تملیکی به شـرکت مدیریت شبکه برق است و رقم عمده مبلغ مذکور، مربوط به سنوات گذشته است که در اطلاعات 9 ماهه در سـرفصل تسهیلات اعطایی و مطالبات از دولت طبقه بندی شده است. در پایان سال نظر به الزام طبقه بندی در سـرفصل مجزا در سـرفصل مطالبات از دولت طبقه بندی شده است.

علاوه بر این، با توجه به اینکه هزینه مالی در بانک ها ناشـی از سپرده پذیری از سایر بانک ها است، مطابق آخرین استانداردهای گزارشگری IFRS بابت مبالغ سپرده گذاری بانک ها در سـرفصل سپرده های دریافتی طبقه بندی و متعاقباً هزینه مربوط در سـرفصل سود پرداختی شـناسایی شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: کاهش هزینه مطالبات مشـکوک الوصول عمدتا از بابت برگشت قسـمتی از ذخیره مطالبات مشکوک الوصول در محاسبات پایان سال رقم خورده است. همچنین با توجه به وجود درآمـدهای معاف از مالیات در صورت سود و زیان هیچگونه مالیاتی برای سال96 محاسبه نشده و افزایش عمده در سرفصل سایر درآمدها و هزینه ها ناشی از افزایش سود حاصل از فروش دارایی های ثابت درسه ماهه چهارم اتفاق افتاده است.