به گزارش اکونا پرس،

اکبر ترکان به راه کارهاى مهار قیمت دلار در بازار اشاره کرد و به سنا گفت: نوسان های اخیر دلار، بازار را با حاشیه هاى بسیار زیادى همراه کرد که عبور از آن نیاز به تامل و تعمق بیشتری دارد. در این بین، استفاده از ارز به عنوان پس انداز بازار را با چالش بیشتری مواجه کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید حداقل از یکسال گذشته راهکارهایی را برای مهار این بازار در دستور کار قرار می دادیم تا چنین نوسان هایی ایجاد نشود، افزود: چنین تصورى که مى توان قیمت دلار را ثابت نگه داشت، صحیح نیست. زمان افزایش تورم سطح عمومى قیمت ها رشد می کند و در صورت تلاش براى ثابت نگه داشتن نرخ برابری دلار، با تراکم قیمت ها در بازار مواجه خواهیم شد که پس از مدتى این تراکم از کنترل خارج مى شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه در اقتصاد ایران چندین بار شاهد چنین اتفاقاتى بودیم، ادامه داد: در دوران دولت نهم و دهم، اساس سیاست ها بر پایین نگه داشتن قیمت دلار بود و تلاش شد تا این سیاست از طریق تزریق حجم بالای دلار ارزان، محقق شود. متاسفانه این اقدام دولت موفقیت آمیز نبود و در آخر قیمت ارز از کنترل خارج و با جهش بى سابقه اى همراه شد، به گونه اى که قیمت دلار ابتدا از 900 تومان به 1200 تومان و سپس به 3700 تومان رسید.اگر نرخ دلار متناسب با تورم داخلى اصلاح می شد، شاهد چنین نوسان های غیر قابل کنترلی نبودیم.

ترکان جرقه آغاز افزایش قیمت ها در بازار ارز را متاثر از اخبار سیاسی دانست و گفت: خروج آمریکا از برجام و احتمال آغاز تحریم هاى یک جانبه علیه ایران باعث شد عده اى تصمیم به خروج سرمایه ها از ایران بگیرند. برخی بررسی ها نشان می دهد علاقه مندی برای سرمایه گذاری در ملک و ساختمان در کشورهای همسایه باعث شده تا برخی سرمایه گذاران نقدینگی ها را به ارز تبدیل و خارج کنند.

وی افزود: با توجه به چنین موضوعاتى آیا پذیرفتنی است که ارز نفتى به کسانى تعلق گیرد که مى خواهند انتقال سرمایه انجام دهند؟ مسلما خیر. ما به دنبال این هستیم تا ارز به جاى انتقال سرمایه به تامین نیازهاى اساسى تعلق گیرد. فشار تقاضا جهت انتقال سرمایه منجر به نامتعادل شدن بازار ارز مى شود. موضوع دیگرى که بازار را با چالش همراه کرده استفاده از ارز به عنوان پس انداز است، عده اى از فعالان بازار زمانى که شاهد تورم هستند پس انداز ها را به دلار خانگى تبدیل مى کنند.

ترکان با تاکید بر اینکه برای تامین دلار خانگى نمى توان ارز در بازار عرضه کرد، گفت: دولت تصمیم گرفته ارز را به کالا و خدمات مورد نیاز و اساسی اختصاص دهد که تصمیمی بسیار معقول است.