به گزارش اکونا پرس،

مجمع عمومی عادی سالیانه و فوق العاده سهامداران شرکت ذوب آهن اصفهان عصر روز گذشته با حضور بیش از 75 درصد از سهامداران این مجموعه برگزار شد.

به گزارش اکوناپرس، هیات رییسه این مجمع با ریاست آقای خالق و نظارت آقایان عبودی و شیرمحمدی تشکیل شد. همچنین منصور یزدی زاده، مدیر عامل "ذوب" به عنوان دبیر مجمع انتخاب شد.

 در جریان برگزاری این مجمع بدلیل زیان انباشته شرکت سودی میان سهامداران تقسیم نشد و صورت های مالی سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 96 پس از قرائت توسط مدیر عامل شرکت به تصویب سهامداران رسید. در کنار آن روزنامه دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه کثیرالانتشار و موسسه آزمون پرداز   به عنوان موسسه حسابرسی و بازرس قانونی توسط حداکثر سهامداران انتخاب شدند.

علاوه بر این، مجمع عمومی به طور فوق العاده شرکت ذوب آهن اصفهان به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره برگزار شد و این اعضا به شرح زیر انتخاب شدند.

شرکت های سرمایه گذاری صدر تامین، سرمایه گذاری صباتامین، پویش بازرگان، فراورده های نسوز ایران و توسعه معادن پارس تامین

حاشیه مجمع

 منصور یزدی زاده، مدیر عامل شرکت ذوب آهن اصفهان در جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران برای سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 96 به تشریح وضعیت عملیاتی و سودآوری این مجموعه و برنامه های آتی مدیریت آن پرداخت.

چالش تامین انرژی بر اساس نرخ های جهانی

مدیر عامل شرکت ذوب آهن اصفهان در این جلسه به تفاوت این مجموعه با شرکت های هم گروه آن همچون فولاد مبارکه اصفهان اشاره کرد و ابراز داشت: برخی از شرکت ها در مصرف انرژی همچون گاز و برق یارانه دریافت می کنند و این درحالی است که انرژی مجموعه ذوب آهن همچون کک و ذغال سنگ بر اساس نرخ های جهانی و بدون دریافت یارانه تامین می شود.

به عبارت بهتر تفاوت زیادی میان روش های تولید کوده بلند و کوره قوس وجود دارد و به ازای هر کیلو 430 تومان محاسبه می شود.

منصور یزدی زاده افزود: شرکت ذوب آهن اصفهان طبق روال هر سال حدود دو میلیون و 500 هزار تن محصول تولید می کند و بر این اساس تفاوت روش کوره بلند و کوره قوس 900 میلیارد تومان براورد می شود که این مبلغ می تواند در راستای جذب سرمایه گذار جدید صرف شود.

تولید شش میلیون تن فولاد چشم انداز سال 1404

وی به برنامه های این شرکت در خصوص تولید مقدار تولید اشاره کرد و گفت: مقدار تولید شرکت در سال 96 حدود دو میلیون و 200 هزار تن بوده و پیش بینی می شود تا در سال 97 حدود دو میلیون و 500 هزار تن محصول تولید شود و تا سال 1404 به تولید شش میلیون تن دست یابیم.

این مقام مسئول در خصوص عملکرد مالی شرکت در سال 96 گفت: این مجموعه در سال گذشته چندین بار تعدیل بودجه اعلام کرد و بر اساس آخرین بودجه تعدیل شده انحراف یک درصدی در تولید کک، انحراف چهار درصدی در محصول چدن و انحراف دو درصدی در شمش فولاد داشته و در نهایت تولید شمش آماده "ذوب" حدود 20 درصد از براوردها انحراف منفی داشته است. در این بین باید توجه داشت که تولید محصول شمش آماده نسبت به سایر محصولات برای شرکت اهمیت زیادی دارد که انحراف منفی قابل توجهی با بودجه نداشته است.

مدیر عامل شرکت ذوب آهن اصفهان به اهمیت تامین مواد اولیه مصرفی اشاره کرد و اظهار کرد: اگر از موضوع تامین مواد مصرفی غافل شویم به شدت دچار مشکل خواهیم شد و تلاش مدیریت در راستای مدیریت منابع و مواد اولیه و در نهایت ایجاد روند پایدار برای پشتوانه تولید است.

بهبود سرانه تولید با افزایش حجم تولید

به گفته یزدی زاده نسبت گردش دارایی شرکت ذوب آهن اصفهان پس از اجرای برنامه افزایش سرمایه 0.5 مرتبه و قبل از افزایش سرمایه 0.7 مرتبه محاسبه می شود. علاوه بر این، سرانه تولید شرکت 156 است که رقم مناسبی به نظر نمی رسد و باید با افزایش تولید بهبود یابد.

خروج از شمولیت ماده 141 نیازمند برنامه ریزی جدی است

وی شمولیت ماده 141 را یکی از چالش های اساسی شرکت ذوب آهن اصفهان برشمرد و در این خصوص گفت: این مجموعه از این موضوع رنج می برد و باید از شمولیت ماده 141 قانون تجارت خارج شود. خوشبختانه "ذوب" در سال 96 به سود عملیاتی دست یافته و باید جهت پوشش زیان انباشته برنامه ریزی های جدی کند.

انتشار اوراق سلف جهت تامین سرمایه در گردش

این مقام مسئول به اهم پروژه های شرکت جهت کاهش مصرف آب اشاره کرد و ابراز داشت: مشکل کمبود آب در مقطعی از زمان سبب شد تا شرکت به مرز تعطیلی برسد اما با مدیریت و همکاری این بحران پشت سرگذاشته شد. شرکت در شرایط فعلی به سرمایه در گردش جهت تامین مواد اولیه نیاز دارد که در این راستا طی هفته آینده اوراق سلف به ارزش 200 میلیارد تومان منتشر خواهد شد. این شرکت در سال جاری اوراق سلف به ارزش 300 میلیارد تومان منتشر خواهد کرد.

مدیر عامل شرکت ذوب آهن اصفهان افزود: این مجموعه در فرایند تولید محصولات با مشکل جدی مواجه نیست  تنها مدیریت مصرف آب مدنظر قرار دارد. در این راستا با اقدامات انجام شده مصرف آب در سال 96 حدود 28 درصد کاهش یافته و انتظار داریم در سال 97 به 6.8 لیتر در هر کیلو برسد.

تهاتر طلب 3.500 میلیارد تومانی" ذوب" از تامین اجتماعی

یزدی زاده ادامه داد: در سال گذشته قیمت ذغالسنگ افزایش یافت که اجتناب ناپذیر بود. این مجموعه تلاش کرد تا این افرایش با قیمت شمش فولاد مرتبط نباشد. علاوه بر این، بزرگترین تهاتر سه هزار و 500 میلیارد تومانی توسط شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی انجام می شود. به عبارت بهتر مطالبات شرکت ذوب اهن از تامین اجتماعی با طلب تامین اجتماعی از دولت تهاتر می شود که این امر برای "ذوب" از اهمیت زیادی برخوردار است.

123 ریال؛ سود برآوردی برای سال مالی جاری

وی در خصوص براوردهای این شرکت برای سال مالی 97 ابراز داشت: شرکت برای سال مالی جاری مبلغ 123 ریال سود هر سهم برآورد کرده است. امیدواریم شدکت بر اساس پیش بینی های سال 96 به برنامه های خود برای امسال دست یابد. البته باید توجه داشت که به دلیل شرایط سه ماهه اول سال جاری تعدیل هایی خواهیم داشت اما تلاش می کنیم تا با افزایش تولید و فروش محصولات با ارزش افزوده بالا به بودجه براوردی دست یابیم.

افزایش سرمایه 80 درصدی در دستور کار "ذوب"

این مقام مسئول به رتبه سوم شرکت ذوب آهن اصفهان از لحاظ حجم و ارزش معاملات سهام در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: "ذوب" پس از شرکت های فولاد مبارکه اصفهان و سایپا بیشترین حجم و ارزش معاملات بورس را در سال 96 به خود اختصاص داده است. مدیر عامل شرکت ذوب آهن اصفهان در خصوص برنامه افزایش سرمایه شرکت گفت: برنامه افزایش سرمایه حدود 80 درصدی جزو برنامه های اتی شرکت قرار دارد اما در حال حاضد گزارش توجیهی این برنامه تهیه نشده است.

دو چالش اساسی بر سر راه صادرات "ذوب"

مدیر عامل شرکت ذوب آهن اصفهان در خصوص وضعیت صادرات محصولات عنوان کرد: حدود 60 درصد از فروش شرکت در سال 96 به کشورهای خارجی صادر شده است.  افزایش قیمت ارز و رشد نرخ جهانی محصولات تولیدی به وضعیت سوداوری شرکت کمک کرد و سبب سود دهی آن شده است. 

در این شرایط، یکی از چالش های شرکت عرضه ارز صادراتی در سامانه نیما به شمار می رود. چراکه سال گذشته شرکت محدودیتی برای عرضه ارز در بازار آزاد نداشت و این در حالی است که امسال موظف به عرضه در سامانه نیما با قیمت چهار هزار و 500 تومان شده است.

علاوه بر این، طی سال جاری با کاهش مصرف فولاد مواجه هستیم و در حالی که سال گذشته این مشکل با فروش صاداتی مرتفع شد اما امسال با اعنال تحریم های بین المللی و محدود شدن بازارهای هدف صادراتی مواجه هستیم.

یزدی زاده افزود: امسال در حالی حدود 25 میلیون تن فولاد تولید می شود که مصرف داخلی آن 17 میلیون تن است و با مازاد تولید مواجه می شویم که شرکت در شرایط اعمال تحریم ها و عرضه ارز در سامانه نیما توانایی پوشش مازاد تولید را نخواهد داشت و امیدواریم تا دولت در این زمینه تدابیری بیاندیشد تا به تولیدکنندگان لطمه ای وارد نشود.

گزارش مجمع

اقدامات انجام شده در زمینه تامین آب:

  • احداث ‌پمپ ‌خانه ‌در ‌تصفیه‌خانه‌ مجاور‌ کارخانه ‌و‌ انتقال ‌آب‌ مطمئن‌تر ‌نسبت ‌به‌ محل‌ قبلی‌ (سد‌آب‌بند) ‌همراه ‌با ‌احداث ‌دو‌ خط ‌انتقال
  • انجام ‌پروژه‌های ‌صرفه‌جویی‌ مصرف ‌آب ‌که ‌منجر ‌به‌ کاهش ‌مصرف ‌آب ‌کارخانه از 2500  متر‌مکعب ‌در‌ ساعت ‌به  1500متر‌ مکعب ‌در‌ ساعت ‌شده ‌است.
  • خرید ‌پساب ‌زرین ‌شهر ‌به‌ میزان‌61 لیتر‌ در ‌ثانیه
  • استفاده ‌از‌ آب‌ دریاچه‌ قایقرانی‌ به ‌عنوان ‌یک ‌مخزن ‌ذخیره‌ آب

برنامه های آتی در زمینه تامین آب :

  • خرید‌ پساب ‌نجف‌آباد‌ به‌ میزان‌ میانگین‌400 لیتر‌در ‌ثانیه
  • پیگیری ‌احداث ‌تصفیه‌خانه ‌پساب
  • احداث‌ مخازن ‌ذخیره‌ آب ‌در‌ کارخانه
  • پیگیری ‌اجرای ‌طرح‌ انتقال ‌آب‌ دریاچه‌ با‌ خط‌ مجزا ‌به ‌کارخانه

عملکرد تولید :

ذوب ‌آهن ‌اصفهان ‌در ‌سال 96 به ‌تولید‌ دو میلیون ‌و‌261 هزار‌تن‌ شمش‌ فولادی  دست ‌یافت ‌که ‌نسبت ‌بـه‌ سـال‌ قبـل‌ رشد‌چهار درصدی ‌را ‌در‌ پی‌ داشته ‌است.

عملکرد تولید (تن):‌

111111111111

عملکرد فروش (تن):

2222222222222

منشور اهداف و استراتژی های شرکت:

333333333

سرمایه و ترکیب سهامداران:

سرمایه ‌شرکت ‌در ‌بدو‌ تاسیس ‌مبلغ‌ یک‌‌ میلیون‌ ریال‌ شامل تعداد 1.000 سهم‌ ‌به ‌ارزش ‌اسمی‌ هر سهم 1.000 ‌‌ریال بوده‌ که‌ طی ‌چند‌ مرحله ‌به ‌مبلغ 33.180.587 میلیون ‌ریال‌ شامل‌ تعداد  33.180.587.019 سهم ‌به ‌ارزش‌ اسمی هر سهم 1.000 ریال ‌در‌ پایان‌ سال‌ مالی‌ منتهی ‌به‌29 اسفند ماه 96 افزایش ‌یافته ‌است.

4444444444444

 

وضعیت سهام شرکت:

555555555555

وضعیت نقد شوندگی سهام وکیفیت افشاء اطلاعات شرکت :

اطلاعات‌ مربوط ‌به ‌پیش‌بینی‌های ‌درآمد ‌هر ‌سهم ‌شرکت‌ برای‌ سال ‌مالی ‌منتهی ‌به‌29/12/1396 و‌عملکرد‌ واقعی ‌آن ‌به‌ شرح‌ زیر‌ بوده‌ است:

666666666666

 

جدول مقایسه اقلام سود و زیان شرکت (میلیون ریال):

777777777777777

برنامه های آتی:

 تهیه  ‌فرمت ‌و ‌تیپ ‌کرددن ‌کلیه ‌قراردادهای ‌مورد ‌استفاده ‌شرکت ‌با ‌توجه‌ به‌ خصوصی ‌شدن ‌ذوب‌ آهن ‌و ‌منع ‌قانونی ‌مداخله‌ نماینده ‌حقوقی ‌سازمان  در ‌دفاع ‌از‌ دعاوی‌ له ‌و ‌علیه ‌شرکت‌ لذا ‌برنامه‌ این‌ امور ‌استفاده ‌از ‌وکالی ‌متخصص‌ و ‌مجرب ‌در‌ دفاع‌ از ‌شرکت‌ است.