به گزارش اکونا پرس،

صنعت خودرو و ساخت قطعات شامل 33 شرکت فعال در بازار سرمایه است که در ماه های گذشته نتوانسته به خوبی توجه سهامداران را به خود معطوف کند و بموجب فشار فروش سهام و شرایط نامناسب اقتصاد کشور در رشد قیمت سهام چندان پیشتاز نبوده است.

در این گزارش نگاه اجمالی به روند معاملات سهام شرکت های خودرو ساز و قطعه ساز در بازار سرمایه طی سه ماهه نخست امسال شده است.

به گزارش اکوناپرس، گروه خودرو در حالی در سه ماهه نخست سال جاری بازدهی منفی دو درصدی را ثبت کرده که بازدهی مثبت بیش از 10 درصدی ارمغان بورس برای اهالی بازار سرمایه بوده است. علاوه بر این، از میان 33 شرکتی که در این گروه فعال هستند، تنها 10 شرکت رشد ارزش سهام را تجربه کردند و مابقی یعنی 13 شرکت افت قیمت سهام را سپری کردند.

بر این اساس، بیشترین رشد قیمت سهام در گروه خودرو توسط شرکت محور خودرو رقم خورده است. چراکه ارزش سهام  "خمحور" در سه ماهه اول امسال بیش از 42 درصد افزایش یافته است. بعد از آن شرکت محور سازان در نماد "خوساز" با ثبت رشد قیمت 20 درصدی رتبه دوم را به خود اختصاص می دهد و شرکت اشتاد ایران در نماد "شتاد" فعال در بازار پایه به موجب رشد قیمت حدود 17 درصدی در ردیف سوم جدول پربازده ترین های گروه خودرو می نشیند. همچنین شرکت توسعه و عمران شهرستان عمرا فعال در بازار پایه افزایش قیمت سهام به میزان 11 درصد را تجربه کرده است. بر این اساس می توان گفت در ظرایط فعلی شرکتهایی که در بازار پایه فعال هستند در رشد قیمت سهام پیشتازند و نسبت به هم گروهی های قدر خود همچون ایران خودرو و سایپا در روند صعودی ارزش سهام جولان می دهند. در این بین باید توجه داشت که شرکت چهار درصد بازدهی منفی و ایران خودرو حدود 12 درصد افت قیمت را برای معاملات سه ماهه نخست امسال ثبت کرده ایند

میزان بازدهی (درصد)

نام شرکت

42.56

محور خودرو

20

محور سازان

17.45

اشتاد ایران

11

توسعه و عمران شهرستان عمرا

 

همچنین شرکت های ریخته گری تراکتور، لنت ترمز، سایپا آذین، مهرکام پارس، آهنگری تراکتورسازی و صنایع ریخته گری در این رتبه بندی جای می گیرند.

در مقابل اما، همانطور که عنوان شد 23 شرکت از کسب بازدهی مثبت بی نصیب ماندند که در بین آن ها شرکت سرمایه گذاری گسترش ایران خودرو با 17 درصد افت قیمت سهام به عنوان کم بازده ترین سهم گروه خودرو معرفی می شود. پس از آن، شرکت ایران خودرو دیزل که ارزش سهام آن 16 درصد کاهش یافته و بموجب وضعیت نامناسب سودآوری به تابلئی معاملات بازار پایه انتقال یافته، دومین سهم کم بازده گروه خودرو مطرح می شود. علاوه بر این، جایگاه سوم جدول به شرکت فنر سازی زر و جایگاه پنجم به شرکت چرخشگر اختصاص می یابد.

 

  میزان بازدهی (درصد)  

نام شرکت

(17.02)

  سرمایه گذاری گسترش ایران خودرو 

(16.41)

ایران خودرو دیزل

(15.14)

فنر سازی زر

(14.40)

چرخشگر

در پایان این گزارش می افزاید، شرکت های پارس خودرو و ایران خودرو دیزل به ترتیب رتبه های سوم و چهارم نقدشونده ترین سهام را در گروه خودرو و بازار سرمایه از آن خود ساخته اند. همچنین در فصل اول امسال بیش از 9 میلیارد سهم در این گروه جا به جا شده که ارزش آن مبلغ 11 هزار و 110 میلیارد ریال محاسبه می شود.

  تعداد خریدار  

  دفعه معامله  

حجم (سهم)

ارزش (ریال)

164.514

595.514

  6.634.792.778  

  11.110.370.924.742