به گزارش اکوناپرس،  بازار سرمایه در این هفته همزمان با روزهای پایانی برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه اغلب شرکت ها شاهد خروج موقت و بازگشایی تعداد زیادی از نماد معاملاتی شرکت ها بود. در این بین برخی از سهامداران حقوقی شرکت های بزرگ بورسی همچون سایپا در آستانه برگزاری مجمع عمومی شرکت در تکاپوی حمایت از روند معاملات سهام برآمدند و در قامت خریدار ظاهر شدند.

بر این اساس، آخرین هفته معاملات بازار سرمایه در تیر ماه جاری با افت شاخص کل بورس از نیمه مدار 109 هزار واحدی به کانال 107 هزار واحدی پایان یافت و بورس نیز با ثبت بازدهی منفی کمتر از یک درصدی اهالی بازار سرمایه را از کسب بازدهی مثبت محروم ساخت.

از میان صنایع مختلف نیز در شرایطی که اغلب گروه ها بازدهی منفی محقق ساختند، گروه زراعت و خدمات وابسته به آن به مدد ورود سهام شرکت های تازه وارد بازار سرمایه همچون کشاورزی و دامپروی بینالود و نیز کشت و صنعت قیام اصفهان بازدهی مثبت چهار درصدی را محقق ساخت و عنوان پربازده ترین گروه را از آن خود ساخت.

 بعد از آن، گروه های خودور و چاپ هر یک با کسب  بازدهی مثبت چهار درصدی به عنوان گروه های پربازده بورس در این هفته معرفی شدند. همچنین صنعت استخراج ذغالسنگ به سبب بازدهی مثبت سه درصدی در این جایگاه قرار گرفت.

در مقابل اما، گروه سایر حمل و نقل که بازدهی منفی 10 درصدی را بدست آورده به عنوان کم بازده ترین گروه در بازار سرمایه مطرح شد و در کنار آن گروه های استخراج نفت، گاز جز اکتشاف و نیز پیمانکاری صنعتی هر یک با بازدهی منفی هشت درصدی در جرگه گروه های کم بازده قرار گرفتند. گروه وسایل ارتباطی نیز بازدهی منفی پنج درصدی محقق ساخت و سومین رتبه را از این نظر به خود اختصاص داد.

بر اساس اطلاعات موجود، شرکت های ویتانا، کشاورزی و دامپروری بینالود، لنت ترمز، پتروشیمی پارس و سایپا آذین ردیف های نخست جدول رتبه بندی شرکت ها از نظر بازدهی قیمت را از آن خود کردند.

111111111111111111111

 

این در حالی است که مجموعه هایی همچون شیرین دارو، سرمایه گذاری صنایع ایران، سولیران، دوده صنعتی پارس و بیمه سرمد به عنوان شرکت هایی که بیشترین افت ارزش سهام را تجربه کردند، معرفی شدند.

22222222222222222222

در پایان این گزارش می افزاید، شرکت های سایپا، پتروشیمی غدیر و ملی صنایع مس ایران رتبه های نخست نقدشونده ترین سهام در این هفته را به خود اختصاص دادند و در نهایت حجم معاملات بیش از هفت میلیارد سهمی ارزشی بالغ بر 20 هزار و 631 میلیارد ریال را در این بازار رقم زده است.