به گزارش اکوناپرس، مهدی طحانی در گفتگو با  سنا با اشاره به اخبار غیررسمی درباره سودهای بیش از 20 درصدی برخی بانک ها گفت: افزایش نرخ سود بانکی قطعا مضر است و اینکه مشاهده می شود برخی بانک ها سود 21 درصد و بیشتر از آن می پردازند، هم به بازار سرمایه و هم به خود بانک ها آسیب خواهد زد .

وی با بیان اینکه بانک ها یک رقیب دیرینه سرمایه گذاری برای بازار سرمایه به شمار می روند، گفت: با افزایش نرخ سود بانکی، هزینه مالی شرکت هایی که وام دریافت کرده اند- مانند دارویی ها و برخی دیگر از صنایع- بالاتر می رود و این اتفاق برای خود بانک ها هم مطلوب نیست. چراکه بهای تمام شده پول برای بانک ها هم بالا می رود و در نهایت خرج پول برای آنها دشوار می شود .

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با این اتفاق، جریانی شکل می گیرد که قطعا به ضرر بازار سرمایه است؛ از طرفی تنها راه نجات اقتصاد کشور ، ارتباطات بانکی بین المللی و آرامش سیاسی است.

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه در ادامه گفتگو با سنا به بررسی گزارش های سه ماهه پرداخت و با مثبت ارزیابی کردن آن در خصوص بسیاری از شرکت ها گفت: این گزارش ها نشان می دهد که بازار سرمایه فرصتی بسیار مناسب برای سرمایه گذاری است، چرا که این بازار همانند سایر بازارها در مسیر رشد است و این گونه نیست که سکه به رقم 3 میلیون و 500 هزار تومان نزدیک شود اما قیمت سهام شرکت های بورسی رشدی را تجربه نکند.

وی در خصوص وضعیت صنایع اظهار داشت: صنعت فلزات مخصوصا شرکت های بزرگ فلزی، ملی مس، فولاد مبارکه، عموما گزارش های خوبی را نسبت به سال گذشته منتشر کرده اند و به نظر می رسد سود تحلیلی این شرکت ها با نرخ دلار حدودا 4300 تومانی حداقل بیش از 30 درصد نسبت به سال گذشته بالاتر باشد.

طحانی گفت: در مورد پالایشگاهی ها هم تا اینجا که گزارش داده اند، به همین ترتیب است . یعنی مانند فلزی ها گزارش های مناسبی منتشر شده؛ البته نرخ ها علی الحساب است.  اما در فلزات،  شرکت های کوچک تر مانند "هرمز کاوه" گزارش عملکرد کمتر از انتظارات ظاهر شده اند .

وی همچنین برآیند گزارش شرکت های روی را در عین برخی پیچیدگی ها امیدبخش خواند و گفت: ظاهرا این شرکت ها روی خود را داخلی فروخته  ولی مالیات را محاسبه نکرده بودند ؛ هرچند در نهایت، گزارش های آنها هم رو به جلو و امیدوارکننده بود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه، به وضعیت شرکت های پتروشیمی اشاره کرد و گفت: گزارش ها نشان می دهد که این شرکت ها با ظرفیت تولید می کنند و تا این مرحله یعنی در سه ماهه اول سال، در فروش هم مشکلی نداشتند که طبیعی هم هست، زیرا در این مقطع به لحاظ سیاسی اتفاق خاصی نیفتاده است.

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه افزود: البته دلاری هم که شرکت های پتروشیمی فروخته اند، دلار سامانه نیما و در شرایط عادی بوده است. بنابراین می توانیم بگوییم سودآوری آنها هم نسبت به سال گذشته حداقل 30 درصد افزایش یافته است.

طحانی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت تولید و فروش خودرویی ها هم گفت: گزارش های خودرویی، افت تولید را نشان می دهد. افزایش نرخ، محسوس است ولی هزینه های مالی گروه های خودرو هم افزایش پیدا کرده است که این هم شاید باعث شده  از نظر فروش، خودرویی ها فروش خوبی داشته باشند، اما در نهایت حداقل در بخش سود نتوانسته اند نتیجه مثبتی داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت شرکت های دارویی اظهار داشت: در مورد شرکت های دارویی، گزارش ها متناقض بود. هزینه مالی شرکت هایی که داروی بیمارستانی تولید می کنند و از دولت طلب دارند؛ موجب شد تا افزایش درآمد و افزایش نرخ های فروش به خوبی دیده نشود و سودآوری بسیار عادی باقی بماند؛ اما آنها که تا حدودی از نقدینگی مناسب برخوردار بودند، وضع سودآوری خوبی هم داشتند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: شرکت های غذایی هم ضمن افزایش نرخ، افزایش فروش داشته اند اما سود آنها در حدی نبوده که بازار بتواند به آن اتکا کند.

طحانی تصریح کرد: در هر صورت بازار، بیشتر به شرکت هایی نگاه می کند که یا به چاه نفت نزدیکند مانند پتروشیمی ها و پالایشی ها؛ یا به معدن نزدیکند؛ یعنی کانه های فلزی و فلزات. گزارش ها هم نشان می دهد که حتی اگر بخشی از دلار پتروشیمی و فلزی ها در بازار آزاد فروخته شود، بسیار برای این شرکت ها می تواند خوب باشد.

وی با اشاره به اینکه در مجموع، برآیندها، برآیند مثبت و رو به جلویی است، به اتفاقات پیش رو در ماه آینده اشاره کرد و گفت: در سه ماهه دوم منتهی به 31 شهریور 97 چند اتفاق مهم در پیش است.  در 15 مرداد تحریم فلزات را  پیش رو داریم ، در شهریور ماه دیدار رئیس جمهور در نیویورک و نشست های سازمان ملل را داریم، از طرف دیگر بحث نرخ سود سپرده های بانکی مطرح می شود چون سررسید آنها خواهد رسید. به طور کلی، مرداد و شهریور، ماه های پرخبری است که هر روز آن می تواند اتفاق جدیدی را رقم بزند.

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه در پایان خاطرنشان کرد: روند فعلی که طی آن دلار سامانه نیما روزانه تقریبا 8-7 تومان در حال افزایش است ، ما را به این ارزیابی می رساند که تا آخر شهریور ، دلار سامانه نیما به محدوده 4800 تومان می رسد و این یک اتفاق خوب به شمار می رود که باعث افزایش حاشیه سود این شرکت ها می شود؛ حال، اگر از نظر سیاسی هم گشایشی رخ دهد، قطعا وضعیت از آنچه هست بهتر خواهد شد.