به گزارش اکونا پرس،

محمد ابراهیم قربانی فرید با اشاره به تصویب معاملات توافقی ارز در بازار ثانویه و اختصاص ارز 4200 تومانی به کالاهای اساسی گفت: تصویب سیاست خرید و فروش توافقی ارز اتفاق مبارکی برای اقتصاد و به خصوص بازار سرمایه است که به طور قطع می تواند حاشیه سود بنگاه های صادراتی را متحول کند.

رییس هیات مدیره کارگزاری سهام پژوهان شایان با تاکید بر اینکه تغییر نگاه دولت نسبت به بازار ارز و تلاش برای واقعی شدن قیمت ها باعث افزایش شفافیت اقتصادی می شود، گفت: جداسازی کالاهای اساسی و حذف سایر گروه های کالایی برای اختصاص ارز دولتی تصمیم بسیار خوبی بود که می تواند بسیاری از ابهامات صنایع بورسی را برطرف کند.

این کارشناس بازار سرمایه سیاست احتیاط حاکم بر بازار سرمایه در ماه های گذشته را متاثر از نگرانی سرمایه گذاران از ابهامات تصمیم های ارزی دولت دانست و گفت: واکنش بازار سهام به تغییر نگاه دستوری و کنترلی دولت به معاملات آزاد ارزی بسیار مثبت بود و جهش پرسرعتی را برای این بازار رقم زد.

وی آغاز معاملات توافقی ارز در بازار ثانویه را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: با توجه به وزن قابل توجه شرکت های صادراتی در بازار سرمایه، تاثیر این اتفاق به مرور زمان و در عملکردهای 6 ماهه شرکت ها خود را نشان خواهد داد. برهمین اساس می توان تداوم رشد بازار را پیش بینی کرد.

قربانی فرید کاهش نوسان های غیر واقعی بازار ارز و جمع شدن بازارهای سیاه زیر زمینی را از دیگر دستاوردهای مثبت سیاست های جدید ارزی دانست و افزود: این شفافیت به طور قطع رشد و رونق را برای اقتصاد کشور به همراه می آورد.

این کارشناس بازار سرمایه کنترل های دولتی و قیمت های دستوری را عامل ایجاد رانت و فساد دانست و تصریح کرد: کشف قیمت در جریان عرضه و تقاضای بازار ثانویه منجر به تعیین قیمت واقعی و شفاف می شود.

وی معتقد است مهمترین دستاورد یک بازار واقعی شفافیت است. همچنین در شرایط جدید نیازی نیست دولت برای کنترل بازار اقدام به تزریق ارز کند بلکه با ایجاد این زیر ساخت مناسب، وارد کننده و صادرکننده را در بازاری واقعی قرار می دهد.

رییس هیات مدیره کارگزاری سهام پژوهان شایان ادامه داد: از این پس همه صادرکنندگان می توانند ارز خود را در بازار ثانویه به فروش برسانند و واردکنندگان نیز از این بازار اقدام به تامین ارز مورد نیاز خود خواهند کرد.

وی آغاز به کار صرافی ها را از دیگر اتفاق های مثبت دانست و گفت: با نگاه جدید رییس کل بانک مرکزی و همچنین برنامه ریزی های اصولی، بازار ارز به طور قطع متعادل شده و ثبات قیمتی در این بازار اثرات مثبتی را بر بازار سهام دارد.

قربانی فرید با تاکید بر اینکه بازار سهام در ابتدای مسیر رشد قرار دارد، گفت: افزایش حجم و ارزش معاملات گویای ورود نقدینگی های جدید به بازار سرمایه است . در این شرایط صنایع ارز آور مثل پتروشیمی ها، پالایشی ها و فلزی و معدنی بهترین گزینه های خرید هستند. این گروه ها به طور قطع در دوره های مالی آتی با رشد سودآوری و تعدیل های مثبت همراه خواهند شد.