به گزارش اکونا پرس،

حال و هوای عجیب اتاق شیشه ای در 6 ماه گذشته تغییرات شگرفی در مقایسه با سال های گذشته داشته است. گویی بازار سرمایه، تصمیم دارد به طور جد، شفافیت خود را به رخ همگان بکشد. صعودهای پی در پی، رکوردهای سبز رنگ و مرز شکنی های پیاپی تنها یک نتیجه دارد: اوضاع اقتصادی به آن ناگواری که تصور می کنید، نیست.

بازار سرمایه در 6 ماه گذشته روزهای پر پیچ و خمی را پشت سرگذاشته اما خم به ابرو نیاورده است. قیمت گذاری های دستوری، ریسک های سیاسی و سیستماتیک، نرخ های نامتناسب خوراک پتروشیمی ها، مشکلات پیش روی صادرات نفتی، قیمت های پرنوسان خودروی داخلی، تنگناهای صنعت قند و شکر، کمبود ارز در کشور و ... سنگریزه هایی بودند در پیش روی رشد شاخص، اما نه تنها این متغیر توانست رکوردهای قبلی خود را پشت سر بگذارد، بلکه در میان کشورهای خاورمیانه نیز قدی علم کرد و سری در میان سرها، برافراشت.

تدپیکس، برترین متغیر معاملاتی در مقایسه با بزرگان

بازدهی تدپیکس از ابتدای سال جاری تا تاریخ 14 شهریور ماه بالغ بر 43 درصد گزارش شده است که در میان برترین بورسهای دنیا از قبیل، بورس امارات، عربستان، ترکیه، آمریکا، آلمان، فرانسه، بریتانیا، اسپانیا، هلند، ژاپن، هند، هنگ کنگ، مالزی و چین، توانست رتبه نخست بازدهی را کسب کند. حتی با وجود تحریم ها!

بنابر این گزارش، رتبه نخست بازدهی در بازه زمانی ذکر شده با عدد 43 درصد مختص به بازار سرمایه ایران و شاخص تدپیکس بود و پس از این متغیر، دومین رتبه بازدهی، با فاصله ای بسیار زیاد به بورس بمبئی با بازدهی 15.5 درصدی تعلق گرفت.

این در حالی است که، بورس نزدک با فاصله ای بسیار زیاد با بازدهی 8.9 درصدی، توانست سومین رتبه را به خود اختصاص دهد.

تدپیکس، برترین متغیر معاملاتی در 30 روز گذشته

اما باید گفت، تدپیکس علاوه بر بازدهی مثبت در 6 ماه گذشته، توانسته در 30 روز گذشته نیز نخستین بازدهی را در میان بازارهای مهم ذکر شده داشته باشد.

بر اساس این آمار، بورس تهران با شاخص تدپیکس بازدهی 3.3 درصدی را در 30 روز گذشته به ثبت رسانده است و در رتبه بعدی شاخص داوجونز در بازار آمریکا توانسته با بازدهی 1.9 درصدی، قرار بگیرد. رتبه سوم نیز به بورس نزدک با بازدهی 1.7 درصدی تعلق گرفت.

بیشترین بازدهی منفی به بورس استانبول تعلق گرفت

بر اساس این مقیاس، رتبه منفی ترین بازار در 6 ماه گذشته به شاخص "بیست" در بورس استانبول با بازدهی منفی 19.6 درصدی تعلق گرفت و پس از آن نیز بورس شانگهای با بازدهی 17.5 درصدی شاخص اصلی، در رتبه بعدی جای گرفت. در این بین، سومین بازدهی منفی به بازار هنگ کنگ با بازدهی منفی 13.5 درصدی اختصاص یافت.

تحریم های آمریکا بر علیه اقتصاد ترکیه و چین، بازار این کشورها را دچار سردرگمی کرد. اقتصاد ترکیه با افت شدید ارزش برابری لیر و ترکیه، روزهای پرتنشی را پشت سر می گذارد و چین نیز با تعرفه های جدید آمریکا رو در رو است و هر هفته با استرسی جدید از سوی آمریکا به استقبال بازار می رود.

تدپیکس، کمترین روز معاملاتی، بیشترین درصد مثبت

بررسی شاخص تدپیکس با بازارهای مهم دنیا در یک معیار دیگر، نشان می دهد که بازار سرمایه کشور با حداقل تعداد روزهای معاملاتی از ابتدای سال تا 14 شهریور ماه نسبت به دیگر بازارها، بیشترین درصد روزهای مثبت را در این میان از آن خود کرده است.

بر اساس این معیار، بورس تهران با داشتن 108 روز معاملاتی از ابتدای سال تا 14 شهریور ماه، 61 درصد از این روزهای معاملاتی را در مدار صعودی بوده است. پس از بورس تهران، بورس بمبئی با پشت سرگذاشتن 118 روز معاملاتی، توانسته 59 درصد از این روزها با رشد شاخص BSE همراه شود. بورس آمستردام در هلند نیز با پشت سرگذاشتن 120 روز معاملاتی تنها 58 درصد از این روزها شاهد رشد شاخص اصلی (AEX) بوده است.

تدپیکس، برترین عملکرد در خاورمیانه

اما در مقایسه ای بین بورس های برتر خاورمیانه به این نتیجه می رسیم که بورس دوبی، با گذراندن 117 روز معاملاتی، 44 درصد از این روزها توانسته رشد شاخص دی اف ام را به ثبت برساند.

بورس عربستان سعودی با گذراندن 112 روز معاملاتی، 48 درصد از این روزها در مدار مثبت بوده است.پس از آن، بورس استانبول با گذراندن 115 روز معاملاتی، 50 درصد از این روزها را با رشد شاخص همراه کرده است.

با احتساب این آمار، بورس تهران نه تنها در میان کشورهای خاورمیانه، بلکه در میان بورس های برتر دنیا نیز بیشتر تعداد روزهای معاملاتی مثبت را از آن خود کرده است.

اقبال به صنایع بورسی

با بررسی صنایع مطلوب در بازار سرمایه کشور از ابتدای سال تا 14 شهریور ماه می توان به این نتیجه رسید که صنعت استخراج نفت و گاز و خدمات جنبی جز اکتشاف با بازدهی 152 درصدی، مطلوب ترین صنعت در میان سرمایه گذاران بوده است.

پس از آن، صنعت محصولات چوبی با بازدهی 135 درصدی در این بازه زمانی، توانسته مخاطبان را به سوی خود جذب کند.

سومین صنعت مطلوب سهامداران نیز صنعت استخراج کانه های فلزی بود که با بازدهی مطلوب 81 درصدی در مقام سوم قرار گرفت.

رکوردی جدید در میان رکوردها

آخرین روز معاملاتی هفته جاری نیز این متغیر معاملاتی توانست به رکورد جدیدی دست یابد. رکوردی که در تاریخ فعالیت این بازار بی سابقه بوده است و تا به حال در دوران حیات خود، چنین رشدی را به خود ندیده است.

عبور از مرز 155 هزار واحدی، پس از هفت کانال شکنی تاریخی در این بازار، چشم همگان را به بازار سرمایه دوخته است. تالار شیشه ای، آینه تمام نمای اقتصادی کشور، حالا توانسته کارنامه ای را از خود به جای بگذارد که رقیبان را انگشت به دهان نگاه دارد. اقتصادی که اربابان تحریم آن را شکننده می دانند با شاخصی سرافراز، این روزها را پشت سر می گذارد تا نشان دهد، ما زنده به آنیم که آرام نگیریم !