به گزارش اکونا پرس،

اسلامی بیدگلی گفت: مجموعه جریان‌های صاحب قدرت که اساساً از حرکت به سمت سازوکار بازار و شفافیت فرار می‌کنند وقتی در کنار هم قرار می‌کنند دست بازار سرمایه را در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور کوتاه می‌کنند.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری در گفت و گو با فارس، پیرامون ضرورت بکارگیری ظرفیت بازار سرمایه و بورس‌ها در وضعیت ملتهب اقتصادی گفت: آنچه که در اقتصاد ایران به مشکل تبدیل شده عدم شفافیت‌هایی بوده که متاسفانه طی 4 دهه گذشته همه دولت‌ها با هر گرایش و ایدئولوژی از آن فرار کرده‌اند.

دبیر کل نهادهای سرمایه گذاری ایران با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین سازوکارهایی که دانش اقتصاد طی سال‌های گذشته برای ایجاد شفافیت به آن رسیده بازار سرمایه بوده است، عنوان کرد: فراموش نکنید در تمام کشورهای دنیا و در بازارهایی که با شکست مواجه می‌شود، ممکن است سازوکارهای بازار برای مدتی متوقف شوند که هدف اصلی دخالت دولت در چنین اوضاعی حاکم کردن دوباره سازوکارهای بازار است .

وی ادامه داد: از سوی دیگر همه دخالت‌های دولت بر حسب اتفاق با شفافیت بسیار بالاتری نسبت به قبل افشا می‌شود کما اینکه امروز می‌توان از میزان دخالت امریکا در بحران 2008 تا 2010 اقتصاد این کشور داده‌های واقعی بدست آورد و اینکه بر اساس بخشنامه‌ها چه کسانی در هیات مدیره ها انتخاب شده‌اند را رصد کرد.

به گفته وی ، چنین دخالت‌هایی از سوی دولت‌ها در وضعیت ملتهب اقتصادی ،بسیار شفاف تر از حالت عادی انجام می‌شود تا مردم متوجه شوند که دخالت دقیقاً بخاطر شکست بازار بوده و هدف اصلی بازگرداندن سازکار بازار و اقتصاد است.

وی افزود: اقتصاد ایران به دلایل متعددی که یکی از متغیرهای تأثیر گذار آن مسئله تحریم است با معضلات جدی مواجه شده اما همانطور که همه می دانیم و امروزه مورد اتفاق همه صاحبنظران اقتصادی قرار گرفته بسیاری از مشکلات اقتصاد ایران حاصل سازوکارهای نادرست ساخت یافته است.

اسلامی بیدگلی تاکید کرد: شرایط امروز اقتصاد ایران دچار همزمانی بحران‌ها است و برای همین حل مسائل را به نسبت به قبل پیچیده تر می‌کند. هر تصمیمی با هر توجیهی گرفته می‌شود باید به اجماع نسبی از سوی متفکران اقتصادی رسیده باشند و در ثانی آن اقدام را شفاف انجام بدهند.

دبیر کل نهادهای سرمایه گذاری ایران موضوع نقدینگی سرگردان جامعه را یکی از مشکلات همزمان شده با آغاز تحریم‌ها عنوان کرد و افزود: اگر غول نقدینگی بدون مهار در اقتصاد رها شود ، همه بازارها را به هم خواهد ریخت.

به گفته این مقام مسئول بازار سرمایه فرصت بسیار خوبی است تا بخشی از این نقدینگی به سیستم‌های تولیدی کشور بازگردد که مستلزم آمادگی دولت ، نهادهای حاکمیتی و سازمان بورس در زمان حرکت نقدینگی که در شهریور ماه رخ داده، است تا بتوان از این مسیر بخش عمده ای از نقدینگی با عرضه سهام جدید شرکت‌های خصوصی و یا سهام دولت در بسیاری از شرکت‌هایی که قبلاً واگذار شده‌اند جذب بازار سرمایه شود.