به گزارش اکونا پرس،

حسن ختام آخرین روز تابستان برای بورس تهران با اقبال قابل توجهی همراه شد. به این ترتیب شاخص بازار سهام بر بلندای قله 160 هزار واحد قرار گرفت، تا پرچم جذابیت بورس برای سرمایه گذاری همچنان در اهتزاز باشد.

بازار سهام امروز و تنها با گذشت 40 دقیقا از آغاز معاملات با رشد بیش از 2 هزار و 600 واحدی توانست از مرز کانال 160 هزار واحد عبور کند و یک روز خاطره انگیز دیگر برای بورس بازان رقم بزند.

بعد از آنکه طی روزهای معاملاتی گذشته، بورس تحت تاثیر تسویه اعتبارات کارگزاری ها روند صعودی آرامی را پشت سر گذاشت، بار دیگر غلبه تقاضا بر عرضه در روند معاملات امروز نمایان شد. با این وجود نکته قابل توجه پیشی گرفتن رشد شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل است که بار دیگر حکایت از رشد ملموس کوچک تر های بورسی دارد.

در ساعات ابتدای معاملات اکثر نمادهای گروه حمل و نقل بر اثر تعدد تقاضای سهامداران به صف خرید رسیدند، این روند در عمده نمادهای قند و شکر نیز دیده شد. با این وجود گروه های فرآورده های نفتی و شیمیایی از برترین گروه های امروز هستند و همچنان با تقاضای مطلوبی همراهند.

بر همین اساس، اکثر نمادهای فلزی نیز تا این لحظه در محدوده مثبت معامله شده اند. بیشترین تاثیر بر رشد شاخص را نماد "فملی" به جای گذاشته است، با وجود عرضه شدید از سوی بازیگران حقوقی، تقاضای مطلوب حقیقی ها این سهم را به محدوده مثبت کشانده است. بعد از "فملی" این نماد شرکت فولاد مبارکه اصفهان است که بر رشد شاخص موثر بوده است. در میان نمادهای موثر بر رشد شاخص ، تقاضای سنگین در "اخابر" و تشکیل صف بیش از 90 میلیون سهمی در این نماد قابل توجه است.

تا این لحظه ارزش معاملات بازار سهام در محدوده 389 میلیارد تومان قرار دارد و حجم معاملات نیز به حدود یک میلیارد و 300 میلیون سهم رسیده است.

 به نظر می رسد رشد اکثر نمادهای فلزی- معدنی و شیمایی تحت تاثیر رشد قیمتی قابل توجه در بازارهای جهانی است. در هفته ای که گذشته دو فلز مس و روی در بازارهای جهانی با رشد بیش از هفت درصدی همراه شدند. کاهش نگرانی ها نسبت به جنگ تجاری میان آمریکا و چین و همچنین کاهش موجودی انبارها از مهمترین دلایل رشد این کالاها بوده اند. به این ترتیب هم اکنون مس در محدوده  قیمتی 6 هزار و 363 دلار ، سرب 2 هزار و 39 دلار و آلومینیوم 2 هزار و 91 دلار قرار دارد.