به گزارش اکونا پرس،

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه حجم و سیل جدید از نقدینگی وارد بورس خواهد شد، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور امکان دارد شاخص بورس تا آخر امسال به 200 هزار واحد نیز افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری اکونا پرس به نقل از ایرنا، شاخص بورس در هفته های اخیر با ثبت رکوردهای بی سابقه به محل جذابی برای سرمایه گذاران تبدیل شده است. ورود سرمایه گذاران و نقدینگی های جدید باعث شده است که در همه بخش های بازار سرمایه از جمله شاخص ها، حجم و ارزش معاملات، رشد زیادی وجود داشته باشد.

با توجه به اینکه جذب سرمایه گذاری در بورس، جلوی التهاب بازار ارز و سکه را گرفته و به هدایت نقدینگی به مسیر درست کمک می کند، تلاش شده است که مردم برای حضور در بورس ترغیب شوند.

کارشناسان نیز با استقبال از ورود سرمایه های جدید مردمی به بورس که می تواند برای تقویت مالی شرکت های تولیدکننده صرف شود، توصیه می کنند که لازم است تازه واردان از ورود مستقیم و ناآگاهانه به بورس و خرید سهام خودداری کنند و پیش از اقدام به خرید و سرمایه گذاری از مشاوره های تخصصی شرکت های مشاوره و سبدگردان ها بهره بگیرند.

دلایل رشد بازار سرمایه

مهدی طحانی، کارشناس بازار سرمایه گفت: دو عامل «رشد حجم نقدینگی» و همچنین «انتظارات تورمی» از مهمترین دلایل رشد شاخص بورس در هفته های اخیر بوده اند.

وی افزود: حجم نقدینگی در جامعه به علت سود بالای بانکی به شدت افزایش یافته به طوری که حتی از تولید ناخالص داخلی نیز جلو زده است؛ بدین ترتیب، این نقدینگی ها روانه بازارهای مختلف شده و آن ها را دچار نوسان می کند که بر این اساس، ابتدا به سراغ بازار ارز و سکه رفت و سپس روانه بخش مسکن، خودرو و بورس شد.

طحانی با بیان اینکه عامل دیگر رشد بازار سرمایه، تورم انتظاری در جامعه محسوب می شود، ادامه داد: انتظار مردم این است که در ماه‌های آتی میزان تورم افزایش یابد؛ براین اساس به دنبال آن هستند تا از طریق سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف، قدرت خرید پول خود را حفظ کنند که از جمله حضور در بورس است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: مقایسه بورس با سایر بازارهای موازی نشان می‌دهد که میزان رشد آن نسبت به سایر بازارها هنوز پایین است بنابراین انتظار رشد هر چه بیشتر آن وجود دارد.

وی به صدور مجوز افزایش قیمت محصولات تولیدی شرکت ها اشاره کرد و افزود: افزایش نرخ محصولات پایه و مواد اولیه و همچنین محصولات صنایع پایین دستی می تواند موجب شناسایی سود توسط شرکت‌های بورسی شود بدین صورت که افزایش نرخ فروش محصول، سود آنها و به تبع آن قیمت سهامشان را بالا می برد.

طحانی به تاثیر منفی نقدینگی در جامعه اشاره کرد و گفت: نقدینگی جدیدی در حال شکل گیری در جامعه است که بر خلاف نقدینگی پیشین، ناشی از سود بانکی نیست بلکه تحت تأثیر سایر عوامل تورمی قرار دارد.

وی افزود: با توجه به بالا رفتن نرخ تورم و حجم نقدینگی، به صورت ظاهری همه مردم احساس می کنند که پول بیشتر و حتی چند برابر گذشته را در جیب خود می گذارند اما واقعیت این است که با توجه به نرخ تورم، قدرت خرید واقعی کاهش پیدا کرده است.

تطبیق بازار بورس با نرخ ارز در سامانه نیما

این کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر رشد نرخ دلار و ارز بازار سرمایه گفت: اکنون بازار سرمایه خود را با دلار بازار ثانویه تطبیق داده است.

طحانی اضافه کرد: البته با توجه به اینکه نرخ ارز در بازار آزاد بالاتر از نرخ ارز در بازار ثانویه است به همین دلیل از نظر برخی فعالان بازار سرمایه، چشم انداز رشد نرخ ارز وجود دارد که این موضوع می‌تواند دوباره باعث رشد قیمت سهام در شرکت های بورسی شود.

وی گفت: البته باید دقت کرد که افزایش نرخ دلار باعث بالا رفتن هزینه های تولید و افزایش قیمت تمام شده محصولات این شرکت‌ها نیز می‌شود که از این نظر بر سودآوری آنها تاثیر منفی خواهد داشت.

ریسک های پیش روی بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر منفی تحولات مربوط به مسایل بین المللی بر بازار سرمایه نیز گفت: از آذرماه پارسال به دنبال برخی تحولات سیاسی و بین المللی، سرعت گردش پول در کشور بالا رفت که به صورت نقدینگی وارد بازارهای مختلف شد.

طحانی تصریح کرد: در صورت ایجاد ثبات در عرصه خارجی می توان انتظار داشت تا فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران با خیال راحت بتوانند برای فعالیت و سرمایه‌گذاری در بخش های مختلف اقتصاد تصمیم گیری کنند که این موضوع رشد اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه درباره سایر ریسک های پیش روی بازار سرمایه گفت: بزرگترین و مهمترین ریسک موجود در کشور حرکت نقدینگی است که قابل پیش بینی نبوده و هر بار به یک سو روانه می‌شود و یک بازار را دچار التهاب و نوسان می‌کند.

وی اضافه کرد: افزایش هزینه‌های تولید و بهای تمام شده شرکت ها نیز از ریسک های دیگر بازار سرمایه محسوب می شود.

این کارشناس بازار سرمایه، به سهامداران عمده شرکت های بورسی توصیه کرد: بهتر است از این حجم نقدینگی برای افزایش سرمایه شرکت ها و سرمایه گذاری استفاده کنند.

وی یادآور شد: اکنون صنایع مرتبط با نفت و معدن دارای «جریان وجوه نقد» قوی هستند و با حبابی شدن فاصله زیادی دارند اما سایر صنایع در مقابل این موضوع، ضربه پذیرند.

امکان رسیدن شاخص بورس به 200 هزار واحد

این کارشناس بازار سرمایه درباره چشم انداز بازار سرمایه تا پایان امسال نیز گفت: با توجه به شرایط کنونی، امکان دارد تا آخر امسال شاخص بورس به 200 هزار واحد نیز افزایش پیدا کند.

طحانی افزود: در مهرماه، گزارش های ماهانه و صورت های مالی 6 ماهه شرکت‌ها ارائه می‌شود که به نظر می رسد گزارش های خوبی باشند. همچنین با پایان شهریورماه تسویه اعتباری شرکت ها پایان یافته و بر این اساس از مهرماه، بازار سرمایه می تواند موج جدید صعود را آغاز کند.

بازدهی بیشتر بورس نسبت به بازارهای موازی

وی درباره امکان رقابت بازار سرمایه با بازارهای موازی نیز توضیح داد: بررسی دوره های 10 ساله اقتصاد و همچنین بازارهای موازی نشان می‌دهد که بازار سرمایه همواره نسبت به سایر بازارها دارای بازدهی بیشتری بوده است.

وی افزود: با توجه به ورود نقدینگی جدید به بورس، به نظر می‌رسد این بار نیز بورس نسبت به همه آنها بازدهی بیشتری را به ثبت برساند.

توصیه به سهامداران تازه وارد

این کارشناس بازار سرمایه با توصیه به سهامداران تازه وارد گفت: مردم در صورت تمایل برای سرمایه‌گذاری در بورس لازم است که با آگاهی و دانش این اقدام را انجام دهند تا دچار زیان نشوند.

طحانی با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما فرهنگ سرمایه گذاری ضعیف است، ادامه داد: مردم و تازه واردان برای حضور در بورس باید از شرکت های مشاوره و سبد گردان ها استفاده کرده و از نظرات و مشاوره های آنها بهره گیرند تا گرفتار سفته‌بازان نشوند.