به گزارش اکونا پرس،

بورس تهران در 30 دقیقه ابتدایی معاملات امروز در روندی کم نظیر توانست با رشد بیش از 4 هزار واحدی ، گام نخست در کانال 173هزار واحدی را بردارد. همانطور که در روزهای پیش گفته شد، رشد قابل توجه میانگین ارزش معاملات و تحرک موثر نقدینگی سهامداران، دلیل محکمی بر این ادعا است که بورس تهران کانون جذب نقدینگی در کشور و جذاب ترین مکان برای سرمایه گذاری در شرایط کنونی اقتصاد به شمار می رود.

دماسنج اصلی تالار شیشه ای امروز تنها در 30 دقیقه آغازین توانست رکورد شکنی خود از ابتدای پاییز را به 13 کانال برساند. به این ترتیب شاخص کل بورس تهران هم اکنون از در نیمه های سطح 173 هزار واحد عبور کرده و فاصله چندانی با لمس کانال های جدید ندارد.

اتحاد تمامی صنایع بورسی در مسیر صعود

رصد صنایع بورسی حاکی از سبزپوشی دسته جمعی گروه های مختلف در معاملات امروز است. اقبال سرمایه گذاران به نمادهای مختلف بازار نکته قابل توجهی است، تا بار دیگر نشان دهد سهامداران با کمترین هیجان و با استراتژی های بنیادین در بازار فعالیت می کنند.

کانه های فلزی، استخراج نفت و گاز و ارتباطات پیشگامان رشد صنایع امروز هستند. با این وجود بار دیگر گروه های فلزی- معدنی و شیمیایی ها لیدر های صعود مجذوب کننده بورس به شمار رفته و نمادهای این گروه ها بیشترین اثر را بر رشد شاخص داشته اند.

تاکنون ، "فولاد" بیشترین اثر را بر رشد شاخص کل داشته و "کگل" در جایگاه دوم قرار دارد. "فملی"و"تاپیکو" دیگر نمادهای اثرگذار معاملات امروز هستند که در این بین، صف خرید سنگین بیش از 99 میلیون سهمی نفت و گاز پتروشیمی تامین قابل توجه است.

سیگنال مثبت نیویوک به تهران

همانطور که پیش تر گفته شد این روزها شرایط کلی اقتصاد کشور تحت تاثیر نتایج چند رویداد مهم بین المللی قرار دارد که عمده آن از سوی نیویورک به تهران می آید. با توجه به اینکه رییس جمهور و هیئتی از مقامات عالی کشور برای شرکت در نشست مجمع عمومی سالانه سازمان ملل به نیویورک سفر کرده اند، نشست ها و دیدارهای دو یا چندجانبه از اهمیت خاصی برخوردار است.

شب گذشته ملاقات محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  با نتایج قابل قبولی همراه شد .

در این دیدار موگرینی به دولت ایران اطمینان داد ، اتحادیه اروپا به تعهداتش در برجام و همچنین ایجاد کانالی برای ادامه صادرات نفتی ایران و همچنین تجارت با ایران متعهد است. کانالی که شامل صادرات نفت، مبادله بانکی و صادرات کالاها برای ایران است.

از سوی دیگر نشست دو شب گذشته اعضای اوپک و همصدایی کشورهای تولید کننده نفت بر سر عدم افزایش تولید نفت ، باعث شد نفت برنت از مرز 80 دلار عبور کند. با توجه به تثبیت سیاست های نفتی این کشورهای عضو اوپک ، بسیاری از کارشناسان نفتی پیش بینی کرده اند این طلای سیاه در میان مدت برای اولین بار از سال 2014، از مرز 100 دلار عبور کند.