به گزارش اکونا پرس،

صادرات گندله به واسطه کاهش عوارض از ۱۵ به ۵ درصد و کاهش ارزش ریال، سود بیشتری را عاید تولیدکنندگان گندله کرده و زمینه ساز کمیابی این محصول برای فولادسازان داخلی شده است، به طوری که آینده تولید خود را با انبارهای خالی روشن نمی بینند. در این میان قانون گذاران هم برای خود دلایلی دارند و این بخش نامه را توجیه میکنند.

داریوش اسماعیلی، رئیس کارگروه معدن ابلاغ این بخش نامه را تایید و تحسین کرد و گفت: با صادرات مواد خام به شدت مخالفیم و با کسانی که درصدد انجام آن باشند برخورد میکنیم اما گندله در زنجیره فولاد دیگر خام محسوب نمی شود و محصولی فرآوری شده است و ما وضع عوارض روی محصول فرآوری شده را به صلاح نمی دانیم.

وی صادرات گندله را در شرایطی که فولادساز دچار مشکل شده، اشتباه دانست و افزود: در شرایط فعلی که نرخ ارز افزایش داشته و تولیدکننده داخلی با کمبود مواد اولیه ای مانند گندله مواجه شده است، تصمیمات دیگری اتخاذ شده به طوری که با جلسات متعددی که با معاون امور معادن و صنایع معدنی داشتیم به این نتیجه رسیده ایم که مجموعه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا عرضه شود و خریداران واحد تولیدی همان محصول، در اولویت خرید قرار بگیرند ضمن اینکه میزان آن کاملا پاسخگوی نیاز داخل باشد و مازاد آن صادر شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این هر مجموعه ای که به میزان تعیین شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به بورس کالا عرضه نکند به هیچ عنوان اجازه صادرات ندارد، این مصوبه به زودی برای تمام زنجیره اجرایی می شود.

منبع: کالاخبر