به گزارش اکونا پرس،

قائم‌مقام انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به تعیین نحوه محاسبه قیمت خوراک تحویلی به مجتمع‌های پتروشیمی، اظهار کرد: اتحادیه با اصل تصمیم موافق است، به شرط آنکه در نحوه محاسبه میانگین نرخ معاملاتی ارز در سامانه نیما برای شرکت‌های پتروشیمی دقت شود.

به گزارش پایگاه خبری اکونا پرس به نقل از ایسنا، فریبرز کریمایی، با بیان اینکه محصولات شرکت‌های پتروشیمی یا صادر می‌شود یا در بورس کالا به فروش می‌رسد، اظهار کرد: به شرکت‌های پتروشیمی از نیمه مردادماه اجازه داده شد ارز صادراتی خود را در بازار ثانویه به فروش برسانند، از سوی دیگر محصولات شرکت‌ها هم در بورس کالا بدون سقف رقابت و بر اساس عرضه و تقاضا فروخته می‌شود، بنابراین اتحادیه  اصراری روی ماندن نرخ ۳۸۰۰ تومانی برای خوراک ندارد.

وی با تاکید بر اینکه اتحادیه درمورد مکانیزم قیمت گذاری خوراک بحث دارد و بر این باور است که مکانیزم قیمت‌گذاری در این زمینه دچار مشکل است و در اغلب موارد رقابتی نیست، افزود: اما در مورد نرخ تسعیر طبیعی است که وقتی که قرار است ارز خود را در بازار ثانویه به فروش برسانیم و سقف رقابت هم در بورس برداشته شده است، با این تصمیم موافق هستیم.

قائم مقام انجمن صنفی پتروشیمی در ادامه با بیان اینکه نرخ ارز صادراتی شرکت‌های پتروشیمی در سامانه نیما حدود ۷۵۰۰ تا ۷۶۰۰تومان است، تصریح کرد: شرکت‌های پتروشیمی  یک بخشی از فروشندگان ارز در بازار ثانویه هستند و قرار شده است ارز خود را با نرخ۷۵۰۰ تا ۷۶۰۰ تومان در بازار ثانویه به فروش برسانند اما سایر صادرکنندگان ارز خود را با نرخ بالاتری به فروش می‌رسانند. بنابراین میانگین نیما بالاتر از نرخی است که شرکت‌های پتروشیمی ارز خود را به فروش می‌رسانند. بنابراین اگر قرار است نرخ تسعیر ارز در هر ماه طبق میانگین نیما محاسبه شود باید فروش خود شرکت‌های پتروشیمی محاسبه شود. شرکت‌های پتروشیمی نمی‌توانند ارز خود را در نیما با قیمت ۷۵۰۰ تومان به فروش برسانند اما چون میانگین نیما ۸۲۰۰ تومان است خوراک را ۸۲۰۰ تومان تحویل بگیرند.

کریمایی ادامه داد: البته هنوز اصل مصوبه را ندیده‌ایم. اما نمی‌تواند طبق فروش شرکت‌های پتروشیمی نباشد. در غیر این صورت یا شرکت‌های پتروشیمی هم باید اجازه داشته باشند مانند سایر صادرکنندگان  ارز خود را طبق عرضه و تقاضا در نیما به فروش برسانند یا اگر قرار است ارز صادراتی خود را برای کمک به دولت و برای تثبیت بازار با نرخ ۷۵۰۰ تومان به فروش برسانند خوراک را هم باید با همین نرخ دریافت کنند نه با میانگین کل نیما. بنابراین اتحادیه با اصل تصمیم موافق است اما باید در نحوه محاسبه میانگین نرخ معاملاتی ارز در سامانه نیما برای شرکت‌های پتروشیمی دقت شود.