به گزارش اکونا پرس،

بازار سهام از ابتدای سال تاکنون بازدهی بیش از 100 درصد داشته است. از همین رو، طبیعی است که بعد از صعودهای پی در پی ، شاهد اصلاح قیمتی در بسیاری از سهام باشیم.

مهدی رباطی، رییس هیات مدیره و مدیر عامل کارگزاری بورس بیمه ایران ، در گفتگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، ضمن بیان مطالب فوق گفت: از ابتدای سال تحت تاثیر تحولات در بازار ارز و تغییر سیاست های اقتصادی دولت؛ بورس به عنوان مکان جذاب سرمایه گذاری معرفی شد.

وی افزود: بررسی روند صنایع بورسی طی چند ماه اخیر حاکی از رشد قیمتی بی وقفه است. رشدی که پیش بینی می شد در مقطعی خاص نیاز به استراحت داشته باشد.

رباطی در ادامه بیان کرد: بعد از تکمیل روند اصلاح قیمتی که به نظر زمان زیادی طول نمی کشد، بار دیگر قیمت ها در بورس به پشتوانه پتانسیل هایی که شرکت ها دارند، روند صعودی را در پیش میگیرد.

رییس هیات مدیره و مدیر عامل کارگزاری بورس بیمه ایران  در خصوص سیگنال های مثبت کاهش نرخ ارز برای بورس بیان کرد: با توجه به اینکه طی دو روز گذشته نرخ دلار در بازار آزاد شیب نزولی تندی داشته است، پیش بینی می شود حجم نقدینگی های سرگردان در کشور افزایش یابد.

بورس، مقصد جدید سرمایه گذاران

وی افزود: نوسان های شدید در بازار ارز و سکه، ریسک سرمایه گذاری در این بازارها را تا حد زیادی افزایش داده است، مطمئنا این نقدینگی سرگردان فعلی به سمت بازار سرمایه هدایت می شود تا بورس مقصد جدید سرمایه گذاری در کشور باشد.

رباطی در ادامه چشم انداز بورس را از ابعاد دیگر نیز بررسی کرد. این کارشناس با اشاره به تحولات مثبت در خصوص ابقای برجام گفت: بعد از سفر رییس جمهور به نیویورک و مذاکرات تیم ایرانی با اروپایی ها نتایج بسیار خوبی حاصل شد که امید برای حفظ برجام را افزایش داد.

وی افزود: یکی از نتایج مطلوب این جلسات، بسترسازی همکاری های تجاری ایران با کشورهای اروپایی بدون دخالت آمریکا است. در این زمینه کارگروهی تشکیل شده تا زمینه همکاری های تجاری مجدد را ایجاد کند.

رییس هیات مدیره و مدیر عامل کارگزاری بورس بیمه ایران همچنین بیان کرد: مکانیزم مدنظر اتحادیه اروپا برای حفظ کانال ویژه پرداخت مالی با ایران میتواند رونق را به بسیاری از شرکت های بورسی برگرداند و مشکلات این روزها، مخصوصا در گروه هایی مانند خودرو را کمرنگ تر کند.

چشم انداز مثبت صنعت فراورده های نفتی

مورد بعدی که این مدیر بورسی به آن اشاره کرد در خصوص رشد قیمت نفت بود، وی در این زمینه گفت: نفت برنت این روزها به بالاترین قیمت از سال 2014 رسیده، بعد از نشست اوپک در هفته گذشته و مقابله دو کشور روسیه و عربستان با سیاست های آمریکا در خصوص افزایش تولید نفت، طلای سیاه در مسیر صعودی قرار گرفت.

وی افزود: نگرانی از کاهش عرضه نفت ایران به بازارهای جهانی پس از آغاز دور جدید تحریم‌های خزانه‌داری آمریکا و همچنین کاهش تعداد دکل‌های حفاری نفت آمریکا از دلایل رشد ملموس قیمت در روزهای اخیر به حساب می‌آید. این موضوع نیز برای شرکت های در ارتباط با فراورده های نفتی چشم انداز مثبت ایجاد کرد. به این ترتیب گزارش های نیمه دوم سال این شرکت ها میتواند ارقام خوبی از سودآوری را به همراه داشته باشد.

مهدی رباطی همچنین میانگین ارزش معاملات بورس را نشانه مهمی برای جذب سرمایه های جدید بیان کرد و گفت : ارزش معاملات بورس تهران در روزی که شاخص وارد فاز اصلاحی شده است، در حدود یک هزار و 400 میلیارد تومان است. این خود، نکته بااهمیتی است تا نشان دهد تحرک میان معامله گران به سمت و سوی مناسبی پیش می روذ.

رفتار عجولانه نباشد، بورس پربازده ترین می شود

رباطی در بخش دیگری به تصمیمات اتخاذی از سوی سهامداران اشاره کرد و گفت: در شرایطی که بازار به روند اصلاح قیمت ها رسیده است، سهامداران باید از هرگونه تصمیم عجولانه خودداری کنند.

وی در ادامه بیان کرد: افت شاخص به منزله افت ارزش واقعی قیمت سهام نیست. هوشیاری سهامداران و توجه به پتانسیل های رشد بورس میتواند شاخص را تا ارقام بسیار جذاب تری هدایت کند.

رییس هیات مدیره و مدیر عامل کارگزاری بورس بیمه ایران در پایان بیان کرد: بی شک نگاه بسیاری از سرمایه گذاران در کشور به سمت بازار سرمایه است و در این شرایط مطمئنا در کوتاه ترین زمان، فصل دیگر هجوم نقدینگی به سمت این بازار آغاز می شود.