نایب رئیس شورای ملی زعفران از برداشت نوبرانه طلای سرخ در روزهای اخیر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری اکوناپرس به نقل از باشگاه خبرنگاران، غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران از آغاز برداشت زعفران نوبرانه در روزهای اخیر خبر داد و گفت: برداشت انبوه زعفران از 25 مهر ماه به بعد روانه بازار می‌شود و تا زمانی که محصول نو وارد بازار نشود، نمی‌توان پیش‌بینی خاصی راجع به وضعیت قیمت داشت.

وی افزود: با توجه به افزایش سالانه 10 تا 15 درصدی سطح زیر کشت زعفران، اما تولید به سبب خشکسالی در برخی مناطق کاهش یافته است.

به گفته میری، برآوردها نشان می‌دهد که همانند مدت مشابه سال قبل 350 تن تولید زعفران خواهیم داشت، این درحالی است که وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرده بود که تولید به 400 تن می‌رسد.

این مقام مسئول از رکود حاکم بر بازار زعفران خبر داد و گفت: همه ساله از یک ماه مانده به آغاز فصل برداشت، قیمت زعفران به سبب نابسامانی‌های بازار با نوساناتی روبه‌رو می‌شود که امسال بازار زعفران از این امر مستثنی نبود.

وی حداقل نرخ هر کیلو طلای سرخ 5 میلیون و حداکثر 12 میلیون تومان در بازار اعلام کرد و افزود: در شرایط کنونی خریدار داخلی یا خارجی چندانی در بازار وجود ندارد چرا که خریداران منتظر ورود زعفران جدید و با کیفیت به بازار هستند.

میری در پایان با اشاره به اینکه امکان پیش‌بینی قیمت زعفران در بازار وجود ندارد، تصریح کرد: با توجه به آنکه قیمت زعفران تابع عوامل مختلفی نظیر میزان تولید، خرید توافقی از سوی سازمان تعاون روستایی و میزان عرضه محصول است، از این رو تا برداشت نهایی و ورود انبوه محصول به بازار نمی توان اظهار نظری داشت.