به گزارش اکونا پرس،

بر اساس ماده 4 قانون برنامه ششم توسعه، نفت خام از روز یک شنبه ششم آبان ماه سال جاری در بورس انرژی عرضه می شود.

سید علی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی ایران ضمن بیان مطلب فوق گفت: با تلاش، پیگیری و حمایت جدی وزارت نفت و همچنین شرکت ملی نفت ایران عرضه نفت خام  در بورس انرژی نهایی شد.

مدیرعامل بورس انرژی با بیان اینکه سقف اولین عرضه یک میلیون بشکه نفت خام سبک تعیین شده و محل تحویل در جزیره خارک است، گفت:قیمت محصول بر اساس نفت خام برنت تعیین می شود و هر شخص حقوقی داخلی و خارجی می تواند از 35 هزار بشکه تا سقف یک میلیون بشکه نفت خریداری کند.

حسینی افزود: در این مرحله و بر اساس مصوبه یک میلیون بشکه عرضه می شود و پس از ارزیابی شرایط، شرکت ملی نفت می تواند بر حسب صلاح دید، داد و ستد نفت در بورس انرژی را تکرار کند.

وی با بیان اینکه در بورس انرژی بهترین شرایط برای خریداران نفت فراهم شده گفت: از سوی شرکت ملی نفت بهترین شرایط در روش پرداخت، حجم خرید و قیمت گذاری اعمال شده است و امیدواریم افرادی که از تخصص و توانایی لازم برای ورود به معاملات نفت برخوردارند از این فرصت استفاده کنند.

سید علی حسینی با اشاره به شفافیت عملکرد بورس های کشور شامل، بورس کالا، بورس تهران، فرابورس و بورس انرژی  تاکید کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار به شفافیت در عملکرد و منصفانه بودن همه فعالیت های بازار سرمایه نظارت می کند و همواره کار خود را به خوبی انجام داده و نفت خام نیز با نظارت دقیق سازمان عرضه می شود.

وی با اشاره به اینکه بورس محل رقابت شفاف است، افزود: شرایط عرضه نفت در بورس انرژی بر هیچ فردی پوشیده نیست. همه بازیگران می توانند این محصول را خریداری کنند و تراکنش ها در بورس انرژی با 22 ویژگی رصد و نحوه آن در لحظه اطلاع رسانی می شود.  

حسینی با تاکید بر اینکه بورس انرژی تمام ظرفیت خود را برای موفقیت عرضه نفت خام به کار خواهد گرفت، گفت: زیر ساخت‌ عرضه نفت خام در بازار سرمایه فراهم است و ورود این محصول به بورس می‌تواند به کشف قیمت عادلانه و منطقی کمک کند.

به گزارش (سنا)، در راستای تحقق بند ۱۳ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، مبنی بر ایجاد تنوع در روش‌های فروش نفت و مشارکت بخش خصوصی و همچنین اجرای بند (ح) ماده ۴ قانون پنج ساله برنامه ششم توسعه کشور، شرکت ملی نفت ایران ششم آبان ماه یک میلیون بشکه نفت خام در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران عرضه می کند.

همچنین زمینه‌های قانونی چارچوب و اصول کلیدی موضوع توسط مراجع ذی‌صلاح، شرکت ملی نفت ایران و با همکاری بورس انرژی ایران و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه فراهم شده است./ سنا