به گزارش اکونا پرس،

عملکرد این مدت بورس تهران ذات یک بازار مالی استاندارد است. نوسان های مثبت و منفی برای این روزهای بازار سهام دور از انتظار نبود.

کوروش شمس، مدیرعامل شرکت سبدگردان پاداش سرمایه ضمن اشاره به مطالب فوق بیان کرد: بازارهای مالی ذاتا با نوسان همراه هستند. روند این هفته های بورس تهران نیز گویای نوسانی است که از قبل قابل پیش بینی بود. بعد از یک دوره روند صعودی، مطمئنا نوسان در قیمت ها مشاهده می شود.

وی در ادامه بیان کرد: در این بین سرمایه گذاران باید با نگاهی میان مدت تا بلند مدت در بازار فعالیت داشته باشند و خریدهای شرکت ها باید بر اساس ارزش واقعی شرکت ها باشد.

مدیرعامل شرکت سبدگردان پاداش سرمایه در ادامه با اشاره به دلایل افت شاخص کل بورس طی این روزها عنوان کرد: اتفاق های مهمی در بخش های مختلف اقتصاد کشور و بین المللی رخ داد، که باعث شد بازار و سهامداران بر اساس آن ها تصمیمات خود را اتخاذ کنند.

وی در این خصوص توضیح داد : قیمت جهانی نفت که در ماه گذشته به بیش از 80 دلار رسیده بود بر اثر ریسک های سیستماتیک و غیر سیستماتیک تا سطح 50 دلار افت کرد. پیروزی دموکرات ها در انتخابات میان دوره ای امریکا، بدعهدی عربستان و روسیه در خصوص کاهش تولید نفت از مهمترین مواردی بود که باعث افت بسیار شدید قیمت نفت شد. با توجه به اینکه شرکت های پتروپالایشی سهم قابل توجه ای از بورس تهران را در اختیار دارند، این شرکت ها با افزایش عرضه همراه شدند.

کوروش شمس موضوع بعدی را کاهش نرخ ارز در بازارهای داحلی بیان کرد و گفت: بسیاری از شرکت های بورسی در نیمه نخست سال از رشد نرخ ارز در بازار ارز سودآوری داشتند. از سوی دیگر سهم قابل توجه شرکت های صادرات محور و کامودیتی محور نیز باعث شد با افت قیمت سهام آن ها، شاخص کل نیز در مسیر نزولی قرار بگیرد.

وی افزود: موضوع مهمی که در خصوص نرخ ارز مطرح است، ابهام در چشم انداز آن است. سرمایه گذاران هم اکنون گمانه زنی های مختلفی در زمینه آینده نرخ دلار بیان می کنند. اگر دولت بتواند در برنامه بودجه سال آینده سازو کار مشخصی در خصوص آینده بازار ارز مشخص کند، مطمئنا سهامداران می توانند بهتر تصمیم گیری کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص شرایط صنایع مختلف بورسی نیز این چنین گفت: در مدت اخیر صنایع کالا محور با تشدید عرضه بسیار زیادی همراه شده اند و به نظر می رسد این روزها به ارزندگی لازم برای خرید رسیده اند.

وی همچنین گفت: این گروه ها کماکان از نظر بنیادی شرایط بهتری نسبت به بسیاری از گروه های دیگر دارند. از سویی کامودیتی ها در بازارهای جهانی با توجه به آمارهای اقتصادی چین پتانسیل رشد را دارند. همچنین طی هفت ماهه نخست سال مقدار فروش این شرکت ها در شرایط مطلوبی قرار داشت که این موضوع نیز بسیار مهم است.

مدیرعامل شرکت سبدگردان پاداش سرمایه در خصوص شرایط روزهای آتی بازار سهام گفت: از مهم ترین مواردی که می تواند در روند بازار سهام اثر داشته باشد، مربوط به برنامه بودجه سال آینده است. اگر جزییات بودجه سال98  از سوی دولت منتشر شود، بی شک می توان دریافت مواضع دولت نسبت به بنگاه های اقتصادی بزرگ چگونه است.

وی در پایان بیان کرد: تصمیمات دولت می تواند بازار را یک قدم بیشتر به سمت شفافیت سوق دهد. سیاست های ارزی، بانکی، صنایع مختلف دولت از مواردی است که بسیار مورد توجه سهامداران است.