به گزارش اکونا پرس،

بازار سهام طی هفته های گذشته وارد فاز اصلاحی شده است که عمده دلایل آن، منعکس شدن بخش قابل توجهی از جهش ارزی اخیر بر سطح درآمدها و سودآوری شرکت ها بوده است.

سینا سلیمانی، مدیر سرمایه گذاری شرکت مشاور سرمایه گذاری تامین سرمایه نوین ضمن بیان مطالب فوق گفت: کاهش سطح تقاضا و عقب نشینی سرمایه گذاران در بازار سرمایه همزمان با انطباق ارزش بازار شرکت ها با نرخ دلار 7هزار و 500 الی 8هزار تومانی، امری طبیعی بود که به وقوع پیوست. از سوی دیگر ، افزایش ریسک های سیستماتیک در دل بازار با شروع دور جدید تحریم ها، و ابهام در سیاست گذاری های ارزی موجب شد تا سطح p/e انتظاری بازار کاهش یابد و سرمایه گذاران پس از کسب بازده مناسب طی ماه های اخیر، وزن بیشتری به این ریسک ها و عوامل تاثیر گذار بدهند.

کوچ نقدینگی به کوچک های بورسی

سلیمانی در ادامه به ورود حجم قابل توجهی از نقدینگی بازار به سمت صنایع مصرفی اشاره کرد و در توضیح این امر گفت: با هربار جهش نرخ  ارز در گام اول صنایع صادراتی و وابسته به نرخ ارز تحت تاثیر قرار می گیرد، اما در مرحله دوم موجی از تورم در صنایع پایین دستی ایجاد می شود که دلیل آن افزایش بهای نهاده های تولید و همچنین افزایش هزینه های مستقیم و غیر مستقیم تولیدی است.

وی افزود: با توجه به افزایش بهای تمام شده محصولات میانی و نهایی، افزایش نرخ این محصولات طبیعی است. لذا صنایع پایین دستی، به عنوان صنایع تورمی، حلقه دوم از مقصد سرمایه گذاری فعالان بازار سرمایه شناسایی و طی چند هفته اخیر با اقبال مناسبی رو به رو شده اند. این صنایع شامل صنایع لاستیک و پلاستیک، صنایع غذایی و لبنی و سایر صنایعی می شود که در حلقه نهایی زنجیره ارزش صنایع مادر قرار دارند.

مولفه های اثرگذار ، مثبت می شوند

مدیر سرمایه گذاری شرکت مشاور سرمایه گذاری تامین سرمایه نوین در بخش دیگری از اظهاراتش به افت شدید قیمت جهانی نفت اشاره کرد و گفت: بهای نفت، به عنوان شاهرگ درآمد ها و همچنین شاخصی برای قدرت هزینه کرد دولت، طی هفته های اخیر افت قابل توجهی را تجربه کرد، با این وجود به نظر می رسد افت بهای نفت بیش از آنکه جنبه اقتصادی داشته باشد ، رنگ و بوی سیاسی دارد. زیرا هیچ یک از محرک های اثرگذار در بازار نفت توجیه کننده ریزش 40 دلاری نفت طی 2 هفته نیست.

وی در ادامه دلایل توجیه ناپذیری افت اخیر بهای نفت را این چنین بیان کرد: در حال حاضر سطح ذخیره گیری پالایشگاه های چینی افزایش یافته و سطح واردات روزانه نفت چین به بیش از 9.04 میلیون بشکه در روز رسیده است.

همچنین دستیابی سطح ذخایر تجاری امریکا در بالاترین سطح خود از ابتدای سال 2017 قرار دارد، طی ادوار گذشته هر زمان سطح این ذخایر به 15 میلیون بشکه رسیده، روند ذخایر امریکا کاهشی شده که عاملی برای تقویت تقاضا در بازار نفت بوده است.

این کارشناس بازار سهام چشم انداز قیمت جهانی نفت را همچنان مثبت ارزیابی کرد و گفت: به نظر می رسد با فرا رسیدن تاریخ معافیت های وارداتی نفت ایران ، امریکا به دنبال کاهش بهای نفت و اعمال فشار بر دولت ایران است. اما با اتمام معافیت های وارداتی نفت ایران و وجود نشانه هایی از کسری عرضه در بازارهای جهانی نفت ، می توان انتظار داشت بهای نفت مجددا به سطح 60 الی 65 دلار بر هر بشکه برسد.

سلیمانی همچنین برنامه بودجه سال 98 را مهم ارزیابی کرد و از احتمال افزایش نرخ ارز در برنامه بودجه خبر داد. وی در این زمینه گفت: در شرایط فعلی به نظر می رسد سیاست دولت برای بودجه سال 1398 پیچیده تر از قبل باشد، و رشد نرخ دلار راهکار مقابله با کسری بودجه در نظر گرفته شود.

وی افزود: در این شرایط تداوم رشد قیمتی نمادهای بازار سهام، در گرو رشد نرخ ارز سامانه نیما ، به عنوان مرجع نرخ ارز شرکت های فعال در بازار سرمایهو نزدیک شدن آن به نرخ ارز بازار آزاد است. با توجه به اینکه لایحه بودجه سال 1398 در چند هفته آتی تنظیم می شود می توان پیش بینی کرد مجددا صنایع بالادستی دستخوش تغییرات قیمتی شوند.

بازگشت تحلیل محوری با گزارش های 9 ماهه

مدیر سرمایه گذاری شرکت مشاور سرمایه گذاری تامین سرمایه نوین با اشاره به وجود پدیده هیجان زدگی در رفتار برخی سهامداران طی مدت اخیر، گفت: بازار سهام این روزها به برخی وقایع بیش از اندازه واکنش منفی نشان می دهد و اصطلاحا بازار سرمایه دچار پدیده Over Reaction شده است که متاسفانه این پدیده موجب کاهش سطح تحلیل پذیری بازار و فرار سرمایه می شود.

وی در توضیح این گونه رفتارها در بازار سهام به مثالی در خصوص نمادهای پالایشی اشاره کرد و گفت: به طور مثال در گروه پالایشی سطح ذخایر نفتی بر مبنای  قیمت نفت 70 الی 75 دلاری بوده و در نیمه نخست امسال و پیش از اینکه مبنای محاسبه نرخ ارز این گروه سامانه نیما شود ، این ذخایر بر مبنای دلار 4هزار و 200 تومانی محاسبه می شد . با این وجود این روزها با افت بهای نفت به 55 دلار ، مبنای محاسبه نرخ ارز آنها 8هزار و 400 تومان است. به بیان ساده تر گویی ذخایر نفتی شرکت های پالایشی در حال حاضر بر مبنای بهای نفت 100 دلاری و دلار 4هزار و 200 تومانی محاسبه می شود که تا حدود زیادی افت بهای نفت را پوشش می دهد.

وی در پایان گفت: کاهش بخش از سود این شرکت ها به دلیل افت بهای نفت انکار ناپذیر است اما تاثیر آن به حدی که این روزها فعالان بازار بر مبنای آن واکنش های هیجانی را بروز می دهند. به هر حال پیش بینی می شود با نزدیک شدن به گزارش های 9 ماهه که به طور قطع به مراتب بهتر از گزارشات 6 ماهه شرکت ها خواهد بود، رفتار منطقی به بستر بازار بازگردد و روند سرمایه گذاری ها بر مدار تحلیل استوار شود و این فضای بدبینی صرف و ریسک گریزی حداکثری تعدیل شود./ سنا